PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  28.12.2013
Wraz z końcem roku dobiegł również końca półroczny kurs animacji poklatkowej przeprowadzany w łódzkim Se-ma-forze. Po rekrutacji w czerwcu 2013 roku 60 osób rozpoczęło trzyetapową przygodę z animacją. Do kolejnych etapów kwalifikowano połowę kursantów. Ostatecznie finałowa piętnastka wykonała swoje własne etiudy dyplomowe. Część z nich wkróce rozpocznie pracę na profesjonalnym planie zdjęciowym.
Partnerami – i współautorami dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego kwotą 846 000 zł programu treningowego była firma StopMotion Pro PTY LTD oraz Wydział Filmu i Animacji Rochester Institute of Technology.

StopMotion Pro to jeden z dwóch wiodących na świecie programów używanych do kontroli animacji. Jego znajomość to podstawowa wiedza dla animatora klasycznego. Z ramienia firmy StopMotion Pro PTY LTD w kursie wziął udział jeden z twórców programu – Paul Howell, który w pierwszym etapie wdrożył kursantów w tajniki pracy z oprogramowaniem. 

Rochester Institute of Technology to amerykańska uczelnia prywatna powstała w roku 1829. Zastępcą szefa Wydziału Filmu i Animacji tej szkoły jest należący do światowej czołówki animatorów lalkowych Tom Gasek, który wziął udział w łódzkim kursie jako jeden z jego autorów i wykładowca. Tom współpracuje  z takimi studiami jak Laika czy Aardman. Animował m.in. przy megaprodukcjach stop motion „Koralina i tajemnicze drzwi” czy najbardziej kasowym hicie Aardmana „Uciekające kurczaki”.



Obok przedstawicieli partnerów, wykładowcami kursu byli też czołowi animatorzy studia Se-ma-for – Piotr Ficner, Kasia Okoniewska, Paulina Szewczyk oraz inni goście z zagranicy: Tim Allen i Jens Jonathan Gulliksen. Obaj animowali przy produkcjach Tima Burtona – "Frankenweenie" i „Gnijąca panna młoda”. Allen był też key animatorem słynnego filmu Wesa Andersona – "Fantastyczny Pan Lis". Obecnie pracuje przy seriach Aardmana (m.in. „Baranek Shaun”). Pracował również przy realizacji  „Piotrusia i wilka” oraz „Magicznego fortepianu”.

Na potrzeby kursu powstały specjalne plany zdjęciowe, a finałowa piętnastka zaliczyła szereg zajęć praktycznych, tworząc mini-etiudy i ciekawe ćwiczenia. Kursanci używali do animacji lalki, plastelinę, wycinankę na wieloplanach czy sól. Przy wsparciu specjalistów, budowali czy wycinali własne postacie i dekoracje i przejmowali funkcję reżysera.

W ostatnim miesiącu kursu powstało siedem etiud dyplomowych, stworzonych w technikach animacji lalkowej oraz wycinankowej. Niektóre z nich  powędrują na międzynarodowe festiwale animacji.



Najstarszy „finalista” kursu ma 47 lat, najmłodszy 23. Wśród absolwentów jest dwunastu mężczyzn i tylko dwie kobiety. Zdecydowana większość kursantów posiada wykształcenie wyższe, związane z branżą artystyczną lub reklamową. Kursanci są grafikami, plastykami, operatorami. - Umiejętność tchnięcia życia w odrobinę stali i silikonu, z których zbudowana jest lalka pozwoli mi sprawić, że będzie ona oddychać, płakać, czekać - dzięki temu będę mógł u widza wzbudzić radość, ciekawość, sprowokować do refleksji... Mało jest na świecie ludzi, którzy potrafią ożywić martwą materię – mówi Tomek Baszczyński,  wiele lat pracujący w agencji reklamowej.

- Po długoletnim okresie działalności w rodzimej branży reklamowej postanowiłem znaleźć zajęcie bliższe swoim zainteresowaniom. Takie, które umożliwiłoby mi nabywanie nowych umiejętności, przy jednoczesnym wykorzystywaniu tych już zdobytych. Kurs animacji w Se-ma-forze wydawał się doskonałym sposobem na rozpoczęcie realizacji tego postanowienia. W jego trakcie przekonałem się, że mam szansę z powodzeniem realizować się w tej dziedzinie – komentuje swój udział w kursie Staszek Szostak. 
 

To już druga edycja kursu „Oscarowa animacja szansą na zawodowy sukces”. Organizatorzy zapowiadają, że będą kolejne.  Projekt "PWP Oscarowa animacja - szansą na zawodowy sukces” nadzorowany przez jest przez Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zdjęcia pochodzą z  planów etiud realizowanych w ramach kursów, fot. Se-Ma-For


WRÓB
Se-Ma-For
Ostatnia aktualizacja:  28.12.2013
Zobacz również
Z Wielkiej Brytanii do Polski
"Tych lat nie odda nikt" - benefis Ireny Santor
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll