PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
 W czwartek 13 czerwca w łódzkim Muzeum Kinematografii odbyło się spotkanie z Moniką Talarczyk-Gubałą, autorką książki „Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku” i bohaterką publikacji. Rozmowę prowadziła dr Elżbieta Durys (Ośrodek Naukowo-Badawczego Problematyki Kobiet, Uniwersytet Łódzki). Spotkanie zakończył pokaz filmu "Debiutantka" (1981) w reżyserii Barbary Sass.

Swojej monografii wreszcie doczekała się jedna z najważniejszych polskich reżyserek, autorka głośnych i wielokrotnie nagradzanych tytułów, m.in. "Bez miłości" (1980), "Krzyk" (1982), "Dziewczęta z Nowolipek" (1985), "Tylko strach" (1993), "Pokuszenie" (1995), "Jak narkotyk" (1999), "W imieniu diabła" (2011). Autorka książki interpretuje filmy Barbary Sass w świetle krytyki feministycznej. Ukazuje jej drogę zawodową od połowy lat 50. Filmowa biografia artystki zachęca do spojrzenia na kino kobiet w Polsce z szerszej perspektywy kulturowej.


Elżbieta Durys, Barbara Sass i Monika Talarczyk Gubała. Fot. Anna Michalska

Podczas spotkania w Kinematografie reżyserka podkreślała, że nie uważała się za feministkę i nigdy nią nie była. Bohaterki swoich najważniejszych obrazów wybierała ze względu na ich wyjątkowość. Teraz nie zrobiłaby filmów o takich przedsiębiorczych, silnych osobach – w tej chwili co druga kobieta jest walcząca; kobiety założyły swoje biznesy, poszły do szkoły filmowej. O swojej drodze twórczej mówiła: - Byłam zawsze osobno, nie byłam w żadnej grupie, zespołach. Kobieta, która robi filmy, zawsze jest podejrzana. Nie wiadomo, co to jest, baba czy chłop. Jest to taka tajemnica, kino kobiece. Dlatego uważam, że to słuszne określenie – podejrzana.

Organizatorami spotkania byli: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Uniwersytet Łódzki i Muzeum Kinematografii w Łodzi.






Anna Michalska
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  14.06.2013
Zobacz również
Burzliwy związek Hemingwaya i Gellhorn na DVD
Gwiazda Tygodnia: Piotr Głowacki
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll