Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Maciej Michalski o "Kanadyjskich sukienkach" - swoim kinowym debiucie, wysnutym ze wspomnień, i o tym, jak zapisać wspomnienia na ekranie.
"Kanadyjskie sukienki" są dla mnie powrotem do czasów dzieciństwa i wszystkiego, co ono za sobą niesie - zapachów, smaków, ludzi, kolorów, kobiet, tworzących ognisko domowe.
To dlatego chciałem, żeby film został nakręcony w moim domu, tam, gdzie toczyła się historia, która stała się kanwą scenariusza, i wśród ludzi, którzy byli uczestnikami tamtych zdarzeń. Przede wszystkim zaś chciałem, żeby główne role zagrały aktorki, które z tamtymi czasami mi się kojarzą, a jednocześnie reprezentują ogromny kunszt aktorski i rozumieją przestrzeń, w której się poruszam. Zaproponowałem rolę pani Annie Seniuk, a ona chętnie ją przyjęła.
Film ten w bardzo przewrotny sposób traktuje o dwóch skrajnych światach: polskiej wsi w latach 80. i odległej Kanadzie. Chciałem pokazać nasz kraj, nasze domy i ludzi w sposób niezwykle ciepły, rodzinny. Śpiewy przy stole, tańce przez pokoje. Kanada była pogonią za dolarami, czymś, co towarzyszy nam w świecie współczesnym, zacierając bezpowrotnie tamte czasy. Innym znakiem tamtego lepszego świata była Pola Negri i jej biżuteria, która w „Kanadyjskich sukienkach” ma do odegrania pewną rolę. Osoba, która na ekranie szczyci się spotkaniem z przedwojenną gwiazdą, istotnie była kuzynką Poli Negri.
Anna Seniuk w filmie "Kanadyjskie sukienki". Fot. Tongariro Releasing
Drugim dnem filmu są tematy tabu i zamknięcie ich w czterech ścianach swojego domu, robienie wszystkiego na pokaz. Seksualność, dorastanie, samotność, wymuszone decyzje życiowe - z tym wszystkim borykają się bohaterowie tej historii.
Inną kwestią jest warstwa wizualna filmu. Nie chciałem dokładnie odtwarzać epoki, bardziej zależało mi na wrażeniu, na wspomnieniu tamtych czasów. Jako dzieci widzimy świat większym, bardziej kolorowym. Tak też zapragnąłem pokazać to w filmie, bawiąc się formą, stylem, barwą.
Portalfilmowy.pl jest patronem medialnym filmu "Kanadyjskie sukienki".
"Kanadyjskie sukienki" są dla mnie powrotem do czasów dzieciństwa i wszystkiego, co ono za sobą niesie - zapachów, smaków, ludzi, kolorów, kobiet, tworzących ognisko domowe.
To dlatego chciałem, żeby film został nakręcony w moim domu, tam, gdzie toczyła się historia, która stała się kanwą scenariusza, i wśród ludzi, którzy byli uczestnikami tamtych zdarzeń. Przede wszystkim zaś chciałem, żeby główne role zagrały aktorki, które z tamtymi czasami mi się kojarzą, a jednocześnie reprezentują ogromny kunszt aktorski i rozumieją przestrzeń, w której się poruszam. Zaproponowałem rolę pani Annie Seniuk, a ona chętnie ją przyjęła.
Film ten w bardzo przewrotny sposób traktuje o dwóch skrajnych światach: polskiej wsi w latach 80. i odległej Kanadzie. Chciałem pokazać nasz kraj, nasze domy i ludzi w sposób niezwykle ciepły, rodzinny. Śpiewy przy stole, tańce przez pokoje. Kanada była pogonią za dolarami, czymś, co towarzyszy nam w świecie współczesnym, zacierając bezpowrotnie tamte czasy. Innym znakiem tamtego lepszego świata była Pola Negri i jej biżuteria, która w „Kanadyjskich sukienkach” ma do odegrania pewną rolę. Osoba, która na ekranie szczyci się spotkaniem z przedwojenną gwiazdą, istotnie była kuzynką Poli Negri.
Anna Seniuk w filmie "Kanadyjskie sukienki". Fot. Tongariro Releasing
Drugim dnem filmu są tematy tabu i zamknięcie ich w czterech ścianach swojego domu, robienie wszystkiego na pokaz. Seksualność, dorastanie, samotność, wymuszone decyzje życiowe - z tym wszystkim borykają się bohaterowie tej historii.
Inną kwestią jest warstwa wizualna filmu. Nie chciałem dokładnie odtwarzać epoki, bardziej zależało mi na wrażeniu, na wspomnieniu tamtych czasów. Jako dzieci widzimy świat większym, bardziej kolorowym. Tak też zapragnąłem pokazać to w filmie, bawiąc się formą, stylem, barwą.
Portalfilmowy.pl jest patronem medialnym filmu "Kanadyjskie sukienki".
KR
Tongariro Releasing
Ostatnia aktualizacja: 31.01.2013
Warsztaty dla twórców filmów dokumentalnych
Zmarł Tadeusz Karwański
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024