PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
W ciągu ostatnich dziesięciu lat wśród polskich telewidzów wzrosło zainteresowanie serialami i sitcomami oraz programami dla dzieci. Z kolei mniej popularne stały się telenowele fabularne i teleturnieje – donosi portal Wirtualnemedia.pl. Co to oznacza dla polskich filmowców?

Wirtualnemedia.pl, analizując dane Nielsen Audience Measurement, podaje jeszcze inne wyniki analiz. Polscy widzowie zdecydowanie najchętniej oglądają seriale, filmy i spektakle teatralne. Na oglądaniu tego typu repertuaru statystyczny Polak spędza aż 114,2 minuty, co oznacza ponad 5 minut więcej niż 5 lat temu i 16,5 minuty więcej niż 10 lat temu.  Oglądamy seriale i sitcomy średnio 47,8 minut dziennie, czyli około 20 minut dłużej niż 10 lat temu! Według  portalu, wynika to z bogatszej oferty głównych stacji telewizyjnych.


"Ranczo" - wielki sukces telewizji publicznej, fot. www.tvp.pl

 Co ciekawe,  zwiększył się też czas oglądania filmów oraz seriali dokumentalnych, podróżniczych i przyrodniczych – oglądamy je około 13 minut dziennie, co jest bardzo dobrym wynikiem, biorąc pod uwagę, że 10 lat temu przeznaczaliśmy na nie tylko 5 minut dziennie. Wirtualnemedia.pl zwraca uwagę na bardzo interesujące zjawisko – coraz popularniejsze stają się  filmy i seriale animowane – oglądamy je  11,7 minut, czyli 4 minuty dłużej niż przed dekadą. Wynika to, zdaniem portalu, z większej liczby kanałów tematycznych emitujących takie programy.

Natomiast lekko spada zainteresowanie filmami fabularnymi. Oglądamy je 35 minut dziennie, czyli cztery i pół minuty mniej niż w 2012 roku.
 
 W „najgorszej” sytuacji są jednak formy typowo telewizyjne i stosunkowo długo obecne na polskim rynku: telenowele fabularne oglądamy prawie trzykrotnie krócej niż 10 lat temu! Ogromnie straciły formaty typu talk show – mają ponad 2,5 razy krótszy czas oglądania. Znacząco osłabła także mierzona w minutach popularność innych programów rozrywkowych dla dorosłych oraz  teleturniejów.

Wyniki te pokazują, że formy telewizyjne, charakterystyczne dla kultury lat 90. powoli nudzą się Polakom – czyli telenowele, teleturniej, talk-showy, które kilkanaście lat temu powodowały dyskusje, były chętnie cytowane, a także stawały się pretekstem do tworzenia dowcipów i powiedzonek (pamiętamy o popularności takich audycji, jak np. „Koło Fortuny”, „Big Brother”, „Klan”). Z analizy Wirtualnych Mediów wynika, że Polacy zmierzają w kierunku specjalizacji i wyboru ulubionych tematów. Ale też widać, że telewizje rozumieją tę tendencję, gdyż obok wieloodcinkowych tasiemców obyczajowych coraz więcej powstaje seriali o  wyrazistszej linii fabularnej i mniejszej liczbie wątków („Ranczo”, „Prawo Agaty”), których ograniczona liczba odcinków zamknięta jest w seriach lub sezonach.


"Familiada" - jeden z najstarszych polskich teleturniejów, fot. www.tvp.pl

Wydaje się, że lekki spadek „minutowej” popularności filmów fabularnych nie powinien jeszcze niepokoić, ale wskaźnik ten powinniśmy obserwować. Może wynikać to z większej popularności i liczby kanałów tematycznych, większej rozpiętości form telewizyjnych. Filmy nadal należą do najchętniej oglądanych programów w telewizji, a jak wiemy, polskie filmy osiągają często bardzo wysokie wyniki oglądalności i udziału w rynku reklamodawców.

Telewizja publiczna powinna wziąć pod uwagę fakt rosnącej popularności filmów i seriali dla dzieci, głównie dzięki popularności kanałów tematycznych, które przecież mogą być cennym polem eksploatacji gotowego polskiego produktu.  Żal, że młoda widownia  ogląda głównie zagraniczne filmy, z braku większej liczby nowych polskich propozycji. Jak twierdzi Marek Serafiński, przewodniczący Sekcji Filmu Animowanego w Stowarzyszeniu Filmowców Polskich, na filmie dla dzieci jeszcze nikt nie stracił. Szkoda więc, że prawie nikt nie zyskuje.
 
Artykuł można przeczytać pod tym adresem:
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polacy-ogladaja-wiecej-seriali-i-programow-dla-dzieci-a-mniej-teleturniejow


Anna Wróblewska
Wirtualnemedia.pl, 29.08.2012
Ostatnia aktualizacja:  29.08.2012
Zobacz również
"Yuma" w Irlandii i Wielkiej Brytanii
Ron Howard kręci koncert Jaya-Z
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll