PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
- Nie ma zasadniczych różnić w pracy reżyserów dźwięku między Stanami Zjednoczonymi a Europą. Inne są tylko budżety i kultury filmowe, w jakich dźwięk powstaje – uważa Richard King, trzykrotny laureat Oscara za dźwięk do takich filmów jak: "Pan i władca: Na krańcu świata", "Mroczny Rycerz" i "Incepcja".

To główny wniosek, jaki płynie z zakończonej wczoraj trzydniowej konferencji na temat projektowania dźwięku w filmie – „Amerykański i europejski punkt słyszenia. Czym się różnią?”. O definicji projektowania dźwięku (tzw. sound design) mówił Joerg Lensing, niemiecki specjalista w tej dziedzinie. – W filmie polega to zazwyczaj na kształtowaniu całej ścieżki dźwięku. Należą do niej trzy klasyczne warstwy: słowo muzyka, efekty, które współcześnie ulegają coraz większemu zróżnicowaniu. Każdą z nich zajmuje się inny specjalista – sound designer – tłumaczył Lensing. Wymienił również kolejne etapy pracy, które składają się na kompleksowo zmontowany dźwięk w fabule. Od przygotowania dźwięku stuprocentowego (nagrania zarejestrowane podczas każdego ujęcia oraz tzw. ujęcia dźwiękowe), montaż tego dźwięku, montaż całego dźwięku (tzw. sound editing), nagrywanie i montaż efektów synchronicznych, nagrywanie i montaż postsynchronów dialogów, a na montażu muzyki skończywszy (za to odpowiada kompozytor muzyki filmowej).


 Joerg Lensing, Richard King, Bruno Tarriere, Nikodem Wołk-Łaniewski, Larry Sider. Fot. Andrzej J. Kubanowski.

- W przeciwieństwie do amerykańskiej koncepcji „potężnego dźwięku”, film niemieckojęzyczny opiera się często w znacznej mierze na stuprocentowym dźwięku bardzo dobrej jakości, uważnie wzbogaconym i wyczyszczonym w procesie postprodukcji. (…) Postęp techniczny w procesie kreacji cyfrowego dźwięku umożliwia już dziś wybranie co najmniej dwóch form udźwiękawiania – zauważa Lensing. Jedna polega na dążeniu do mnogości śladów wysokiej jakości charakteryzujących się czytelnością tekstury. Druga – na budowaniu krystalicznie czystej relacji z obrazem.


Larry Sider. Fot. Andrzej J. Kubanowski.

Z nieco odmiennej perspektywy na tworzenie dźwięku filmowego spojrzał jeden z najwybitniejszych polskich specjalistów w tej dziedzinie. - W filmie mamy kilka „punktów słyszenia”. Najważniejszy jest oczywiście widz – i to, co on słyszy. Co słyszy – zależy od wyobraźni autora scenariusza, reżysera, działań całej ekipy realizującej film i oczywiście od realizatorów warstwy dźwiękowej, którzy muszą być w pełni świadomi znaczenia obecności (lub nieobecności) i jakości  brzmienia wszystkich elementów składających się na tę warstwę – opowiadał Nikodem Wołk-Łaniewski, który podczas konferencji prezentował i omawiał fragmenty trzech filmów, które współtworzył ("Dolina Issy", "Wojna światów - następne stulecie", "Krótki film o miłości"). - Kluczem do zrozumienia tego, jak działa ścieżka dźwiękowa jest świadomość jej warstw składowych – dialogu, atmosfer, efektów dźwiękowych i muzyki – ich funkcji oraz sposobu postrzegania przez odbiorców. (…) To wszystko razem tworzy informacje, idee i emocje. Tak właśnie rozumie się sound design – podsumował Larry Sider, amerykański dźwiękowiec i wykładowca na wielu uczelniach w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.

Organizatorami konferencji byli: Międzyuczelniana Specjalność Multimedialna, Katedra Reżyserii Dźwięku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wraz z ASP w Warszawie, Stowarzyszenie Filmowców Polskich i WFDiF.


Marcin Zawiśliński
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  1.12.2013
Zobacz również
PISF dofinansował Skolimowskiego, Krauzów i innych
Cała Polska filmowa. Zachodniopomorskie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll