Wielbiciele kina i twórczości
Krzysztofa Kieślowskiego zobaczą najważniejsze pozycje filmowe
z bogatego dorobku filmowego patrona festiwalu, ale ważnym elementem jego
jubileuszowej odsłony będą także FILMOWE KONTEKSTY I INSPIRACJE – czyli dzieła,
które tematycznie i ideowo wchodzą w dialog z twórczością polskiego mistrza. W
programie festiwalu również wybór UKOCHANYCH FILMÓW KRZYSZTOFA KIEŚLOWSKIEGO
oraz pokazy w ramach sekcji UCZNIOWIE KIEŚLOWSKIEGO. Projekcje uzupełnią
spotkania z gośćmi – współpracownikami reżysera oraz twórcami zainspirowanymi
jego filmami. Festiwalowym weekendom towarzyszyć będą recitale i spektakle,
które organizatorzy będą wkrótce ogłaszać.
Festiwal rozpocznie się w dniu
urodzin Krzysztofa Kieślowskiego, 27 czerwca (niedziela) w historycznym
kinoteatrze Zdrowie w Sokołowsku. Przez cały dzień odbywać się będą projekcje
filmów poświęconych osobie i twórczości reżysera. Uroczysty festiwalowy dzień
zakończy recital Zbigniewa Zamachowskiego.
Program kolejnych projekcji
został ułożony w taki sposób, aby krótkie metraże wchodziły w twórczy dialog z
pełnymi metrażami. Tak, aby móc pokazać ciągłość pewnych tematów i myśli w
dorobku Kieślowskiego. Na dużym ekranie zostaną pokazane między innymi filmy:
„Przypadek”, "Amator", "Podwójne życie Weroniki", "Spokój", „Krótki film o
miłości”, „Bez końca”, „Trzy kolory. Biały” oraz „Trzy kolory. Niebieski”.
W sekcji „Ukochane filmy Krzysztofa Kieślowskiego”
zostaną pokazane „La strada” Felliniego, „Muzykanci” Karabasza”, „Intymne
oświetlenie” Passera oraz „Pieskie życie” Chaplina. Wybór filmów
nie jest przypadkowy, czego dowodem jest chociażby połączona projekcja
filmu Chaplina z „Trzy kolory. Biały”. Wielu krytyków zwracało uwagę
na liczne podobieństwa między postacią Karola Karola (Zbigniew
Zamachowski) i amerykańskim królem slapstickowej komedii. Edukacja filmowa
za sprawą klasyki to bardzo ważna część festiwalu. Każdy film
zostanie poprzedzony wstępem prelegentów.
- Wybrane tytuły wchodzą ze sobą w świadomy dialog. Nie tylko zestawiamy ze sobą filmy Kieślowskiego, np. „Refren” z „Bez końca”, „Tramwaj” z „Krótkim filmem o miłości” czy „Gadające głowy” i „Przypadek”. Chcemy się przyjrzeć szerszym kontekstom interpretacyjnym. Ważny dla twórczości Kieślowskiego temat kary śmierci i zbrodni powróci w nagrodzonym na zeszłorocznym Berlinale, irańskim filmie „Zło nie istnieje” (Sheytan vojud nadarad, 2020) Mohammada Rasoulofa. Ważną dyskusję na temat nierówności społecznych, wolności i emigracji, które stanowią podstawę tematyczno-filozoficzną „Białego” (Trois Colours. Blanche, 1993), pragniemy wzmocnić projekcjami takich tytułów jak „Nędznicy” (Les Misérables, Francja, 2019) Ladj Ly oraz „Po tamtej stronie” (Toivon tuolla puolen, Finlandia/Niemcy, 2017) Akiego Kaurismäkiego”. – podkreśla filmoznawczyni Diana Dąbrowska, dyrektorka artystyczna festiwalu.
W progranie nie zabraknie również filmów debiutujących twórców i twórczyń, wśród nich m.in. Kalina Alabrudzińska („Nic nie ginie”, Polska 2019) oraz Mauro Mancini („Pod tym samym niebem” [Non odiare], Włochy 2020). W ramach debiutującej na tegorocznej edycji sekcji „Uczniowie Kieślowskiego” organizatorzy pragną przyjrzeć się prężnie rozwijającej się twórczości Iwony Siekierzyńskiej, której ostatni film –„Amatorzy”, 2020 – został pokazany w konkursie głównym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Istotnym elementem programu będzie prezentacja twórczości
katalońskiej reżyserki Judith Colell, uznawanej za jeden z bardziej
wyrazistych głosów w nowym hiszpańskim kinie. W Sokołowsku
zaplanowano pokazy z jej specjalnym udziałem „53 dni zimy”, które
stworzyła pod wpływem twórczości Kieślowskiego oraz „Elisy K.”.
Spotkanie z reżyserką odbędzie się 24 lipca.
Pokazy filmów, imprezy
towarzyszące oraz spotkania z gośćmi będą organizowane w plenerze i w sali
kinowej. W piątki odbywać się będą tylko bezpłatne pokazy plenerowe w
sokołowskim parku przy Sanatorium dr. Brehmera. W razie deszczu projekcje
plenerowe zostaną przeniesione do sali kinowej.