PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  29.07.2012

Nowe Horyzonty to festiwal skrajności filmowych, biegunowo rozbieżnych estetyk. Potwierdzeniem tej reguły stały się także dwa pokazy kina niemego z muzyką na żywo w ramach „Wydarzeń Specjalnych”. Na Rynku Głównym szeroką widownię zgromadziła pięknie odrestaurowana "Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów". W kameralnej sali Heliosa, budując niezwykły nastrój intymności, pokazano filipiński eksperyment "Kalakala".

Historia „Manii…” jest bardzo filmowa nie tylko na ekranie. Do tej pory uznawana za zaginioną, kopia filmu węgierskiego reżysera Eugena Illesa z 1918 roku została odnaleziona w zbiorach czeskiego kolekcjonera, odnowiona i zdigitalizowana w wysokiej rozdzielczości (w ramach projektu Filmoteki Narodowej). To jeden z pierwszych występów Apolonii Chałupiec na wielkim ekranie, znanej później światu jako Pola Negri. Gra ona tytułową Manię, która zakochuje się w zdolnym, acz biednym kompozytorze. Niestety na drodze do szczęścia młodych stanie bogaty przedsiębiorca. Historia miłosna jak ich wiele. Oryginalność tego filmu leży przede wszystkim w scenografii ekspresjonisty Paula Leni, pokazywanej na większą skalę niż dotychczas w licznych zbliżeniach przedmiotów. Fetyszyzacji poprzez zbliżenia ulega także młodziutka jeszcze twarz Poli. Zadziwiają autentyczne zdjęcia ulic Berlina, które mimo trwającej wojny, są tutaj spokojne i puste. By wzbogacić warstwę emocjonalną filmu, zastosowano wiraże (barwienie taśmy) w dwóch odcieniach – oranżowym na podkreślenie radosnego nastroju oraz fioletowym, by opisać ten bardziej przygnębiający. Nie można zapominać o współczesnym komentarzu emocjonalnym, jaki nabudowała na filmie muzyka skomponowana przez Jerzego Maksymiuka, którą przeniósł plenerową publiczność w zupełnie inną realność, dyrygując Wrocławską Orkiestrą Kameralną Leopoldinum. 


Kadr z filmu "Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów”, fot. Filmoteka Narodowa

Przeniesienia w inną rzeczywistość można było doświadczyć także za sprawą innego filmu niemego - prezentowanego w ramach światowej premiery projektu  „Kalakala”. Jego pomysłodawcą i twórcą był Khavn De La Cruz - reżyser, producent, kompozytor i pianista w jednej osobie. Wcześniejsze obrazy filipińskiego artysty często dzieliły publiczność i podobnie jest w wypadku jego najnowszego eksperymentu, gęstego od kulturowych nawiązań i przemawiającego różnymi językami sztuki. Sam autor określił ten projekt mianem kreacyjnego dokumentu, w którym fantazja płynnie przeplata się z realnością. Punktem wyjścia dla realizacji „Kalakali” był dramat, jakiego doświadczyli mieszkańcy południowych Filipin podczas tajfunu i powodzi w zeszłym roku. Bohaterem prowadzącym widzów przez hipnotyczne obrazy zniszczonego regionu jest tajemniczy mężczyzna wędrujący przez kraj. Znakomity komentarz dla tej niemej wizji filipińskiego końca świata stanowiły widoczne w napisach fragmenty „Jałowej ZiemiThomasa Stearnsa Eliota - poematu dokumentującego cichą erozję rzeczywistości. Drugi sugestywny komentarz do obrazów stanowiła skomponowana przez De La Cruza muzyka, trafnie ilustrująca wyobrażenie wydrążonego świata i nadająca eksperymentowi Filipińczyka jeszcze bardziej mroczny ton. Całość złożyła się na niezwykłą wizję koszmaru, o jakim cały świat zdążył już zapomnieć. Eksperyment filipińskiego kontestatora kina w sugestywny sposób przywraca tej tej historii pamięć i znaczenie.

 

Joanna Chludzińska
portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  1.08.2012
Zobacz również
Polska Światłoczuła na Dwóch Brzegach
Nowe Horyzonty: Roman Gutek o Festiwalu i multipleksie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll