PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Kolejny tom od Barbary Hollender o polskich twórcach, publikacje o Krzysztofie Kieślowskim, Marii Kornatowskiej i modernistkach w polskiej krytyce dwudziestolecia międzywojennego. Te i inne propozycje promowano na Festiwalu Filmowym w Gdyni.
„Sejsmograf duszy. Kino według Marii Kornatowskiej” pod redakcją prof. Tadeusza Szczepańskiego

Tom esejów, artykułów, recenzji i wywiadów Marii Kornatowskiej (Wydawnictwo PWSFTViT w Łodzi, współwydawcą jest Muzeum Kinematografii w Łodzi). Niezwykłą wykładowczynię i postać Szkoły Filmowej wspominają w książce Krystyna Serejska-Olszer, Agnieszka Holland, Jolanta Dylewska, Annette Insdorf, Grażyna Torbicka, Małgorzata Kałuża, Elżbieta Wittlin-Lipton, Tadeusz Szczepański, Lech Majewski, Sławomir Grünberg, ks. Andrzej Luter, Tadeusz Sobolewski, Andrzej Kołodyński, Gabriele Iacovone, Filip Bajon, Mariusz Grzegorzek, Mitko Panov, Zbigniew Rybczyński, Grzegorz Królikiewicz, itd.



- Autorka wielu książek – z kilkakrotnie wznawianą znakomitą monografią „Fellini” na czele – była świetną znawczynią kina włoskiego, amerykańskiego i polskiego, w którym szczególnie wysoko ceniła twórczość Wojciecha Jerzego Hasa. Wszystkie kręgi jej filmowych pasji i zamiłowań znalazły odbicie w tej książce, złożonej z jej rozproszonej spuścizny – łącznie z esejami i wywiadami na temat sztuki operatorskiej, a także tekstami o filmach, które były bardzo bliskie jej oryginalnym gustom i upodobaniom. Osobnym wątkiem tej książki są liczne wspomnienia o Marii Jej przyjaciół: polskich, amerykańskich i włoskich, łódzkich, nowojorskich i warszawskich, Jej dawnych studentów, dziś znanych filmowców, krytyków, artystów i humanistów. Wszyscy zachowali w pamięci obraz Jej bujnej i szczodrej osobowości, ponieważ każde spotkanie z Nią było ekscytujące. Fascynowała ekscentrycznymi strojami, fryzurami, biżuterią, niepowtarzalnym timbrem i intonacją głosu, sprawiając wrażenie postaci filmowej, która opuściła jakieś nienakręcone arcydzieło Felliniego, ale niebawem wróci na ekran, aby tam żyć wiecznie. Tak bardzo była – jak powiadają Amerykanie – bigger than life - pisze we wstępie prof. Tadeusz Szczepański.



„Zarys historii gospodarczej Kinematografii polskiej. Tom 1. Kinematografia wolnorynkowa w latach 1896 – 1939” profesora Edwarda Zajička 

Książka profesora Edwarda Zajička (Wydawnictwo PWSFTViT w Łodzi) to rezultat wieloletnich badań autora: dzieje polskiej kinematografii od jej początku poprzez charakterystykę systemów prawnych, organizacyjnych, opis instytucji i postaci, które wpływały na kształt polskiego filmu. Książka w pierwszej wersji opublikowana została w roku 2008; obecne wydanie zostało uzupełnione oraz wzbogacone o ilustracje, fotosy, unikatowe zdjęcia ilustrujące realia przedwojennej kinematografii.

Profesor Edward Zajiček, twórca polskiego piśmiennictwa filmowego nurtu produkcyjnego, w swojej niezwykłej, barwnej i skrzącej się dowcipem książce, wprowadza czytelnika w świat pierwszych kinematografów, pionierów polskiej produkcji i dystrybucji filmowej, a także demontuje mity narosłe wokół polskiego kina międzywojennego.


Fot Borys Skrzyński/SFP.

„Od Kutza do Czekaja” Barbary Hollender

"Od Kutza do Czekaja" to - kolejny po „Od Wajdy do Komasy” - zbiór szkiców Barbary Hollender, który układa się w panoramę polskiego kina. Od Kazimierza Kutza, Tadeusza Chmielewskiego i Filipa Bajona, przez Roberta Glińskiego i Kingę Dębską aż po Borysa Lankosza i Kubę Czekaja. Historia kina z Polską w tle, ale przede wszystkim opowieść o ludziach, którzy tę Polskę próbują opowiedzieć widzom.


Barbara Hollender i Łukasz Maciejewski podczas promocji książki "Od Kutza do Czekaja", fot. Borys Skrzyński/SFP.

- Fantastyczne w polskiej kinematografii jest to, że kolejne jej pokolenia bardzo z siebie czerpią. Ja czerpałem z mojego profesora, którym był Wojciech Jerzy Has. Najpierw naśladowałem te jego długie ujęcia, a potem stanąłem w kontrze do nich. I coś podobnego obserwuję również w młodym pokoleniu studentów. Oni albo starają się być grzeczni, czyli naśladują warsztat swoich starszych kolegów, albo są kompletnie na nie i szukają własnej drogi. Jedna i druga postawa jest bardzo interesująca  - mówi Barbarze Hollender bohater jej najnowszej książki, Robert Gliński.



„Modernistki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918-1939” prof. Małgorzaty Radkiewicz

Stefania Heymanowa pierwsze swoje recenzje filmowe publikowała już w 1923 roku a od 1930 roku była stałą współpracowniczką „Kina”. Maria Jehanna Wielopolska pisała branżowe recenzje filmowe dla „Kina”, „Kuriera Porannego”. Z „Kinem” współpracowała także Wanda Kalinowska – orędowniczka edukacji filmowej oraz wychowania „kinowego” młodzieży. W „Kinie” ukazywały się także teksty Leonii Charapowej, prezentującej polskim czytelnikom kinematografię światową. Natomiast krytyczka sztuki Stefania Zahorska, urodzona i wykształcona w Krakowie, miała cotygodniową rubrykę filmową w warszawskich „Wiadomościach Literackich”. W piśmie tym pisała również jej wychowanka Leonia Jabłonkówna – pod własnym nazwiskiem albo jako „Zastępca” pod nieobecność Zahorskiej.

Autorka we wnikliwej analizie wydobywa z archiwów głosy kobiet, które podejmowały wówczas refleksję o kinie. Reporterki, krytyczki i dziennikarki na bieżąco śledziły i komentowały przemiany w świecie filmu: kontrowersje związane z wprowadzeniem dźwięku, eksperymenty awangardowe, narodziny i upadki gwiazd ekranu, szlaki kariery reżyserów. Ich wypowiedzi układają się w wielowarstwowy, mozaikowy obraz filmowego świata oraz całej epoki, między wierszami opowiadając o kształtującym się wówczas wzorcu nowoczesnej, wyemancypowanej kobiecości. Książka ukazała się nakładem Korporacji Ha!art.



„Pollywood. Tom II. Uciekinierzy w raju” Andrzeja Krakowskiego

Pollywood. Tom II. Uciekinierzy w raju (Wydawnictwo Blu Bird) jest kontynuacją barwnej opowieści o pionierach przemysłu rozrywkowego – głównie filmowego – którzy sercem i pochodzeniem związani byli Polską. W pierwszym tomie autor ze swadą i humorem opowiedział m.in. historie braci Warnerów, Samuela Goldwyna, Louisa B. Meyera czy Poli Negri. Pora na kolejnych bohaterów, marzycieli, którzy urzeczywistnili swój „amerykański sen”. Historie jak z filmów!



„Kieślowski po latach. W zwierciadle opinii i wspomnień” pod redakcją Stanisława Zawiślińskiego i Krystyny Zamysłowskiej

Stanisław Zawiśliński i Krystyna Zamysłowska prezentują w niej wybór różnorodnych wspomnień i opinii o twórcy filmowego "Dekalogu", które pojawiły się w publikacjach krajowych i zagranicznych na przestrzeni ostatnich 20 lat. Przypominają ciekawe wypowiedzi współpracowników reżysera, opinie znanych filmoznawców, filozofów, pisarzy, teologów - reprezentantów różnych pokoleń odbiorców sztuki filmowej. Przywoływane są w książce m.in. refleksje ks. prof. Józefa Tischnera, Krzysztofa Zanussiego, Adama Zagajewskiego, Krzysztofa Piesiewicza, Paula Coatesa, Marii Kornatowskiej, Marion Doering, a także fragmenty ważnych dyskusji nt. kina Kieślowskiego, które odbyły się m.in. w Katowicach (2011) oraz podczas Berlinale 2011 (z udziałem m.in. Wima Wendersa, Petera Cowie, Agnieszki Holland, Andreasa Veiela). Specjalne teksty na potrzeby książki przygotowały m.in. autorki cenionych książek o kinie Kieślowskiego - prof. Anette Indsdorf z Uniwersytetu Columbia i dr Margarete Wach z Niemiec. Pierwsza z nich pisze dlaczego amerykańscy kinomani pozostają pod urokiem kina Kieślowskiego, druga o jego epigonach i spadkobiercach. Natomiast biograf reżysera, Stanisław Zawiśliński kończy swój artykuł pytaniem: czy Kieślowski nie zasługuje w Polsce na coś więcej i czy Polska, którą tak rozsławiał i rozsławia nadal nie jest mu czegoś winna? Apeluje: stwórzmy Instytut Kieślowskiego. Jest potrzebny bardziej niż kiedykolwiek przedtem.


Krystyna Zamysłowska i Stanisław Zawiśliński, redaktorzy książki "Kieślowski po latach", fot. Borys Skrzyński/SFP.

W książce zamieszczono też blok artykułów dokumentujący "wędrówki z Kieślowskim", czyli poświęcone mu i jego twórczości wystawy, retrospektywy, sympozja (w tym imprezy tegoroczne, które miały miejsce m.in. w Hiszpanii, Rzymie, Pekinie, Szanghaju, Tokio, Meksyku).

W ostatnim rozdziale książki znajdują się teksty o nieznanych dotąd fragmentach życia Krzysztofa Kieślowskiego - m.in. jego studenckiej współpracy z Lechosławem Trzęsowskim oraz o niezrealizowanych projektach filmowych. Umieszczono też materiały o laureatach najważniejszych nagród filmowych noszących imię Kieślowskiego, bibliografię oraz kalendarium życie i twórczości.

Zarówno teksty, jak i zaprezentowane w książce materiały ilustracyjne - w większości szerzej nieznane, niekiedy po raz pierwszy publikowane (np. nowe plakaty Andrzeja Pągowskiego), archiwalne zdjęcia, liczne plakaty przeglądów sympozjów i retrospektyw, okładki książek i albumów poświęconych reżyserowi (z lat 1996-2015), składają się na nowy jego wizerunek. Zapewne nie ostatni.
Albert Kiciński
FFG
Ostatnia aktualizacja:  30.09.2016
Zobacz również
fot. Borys Skrzyński/SFP
"Ostatnia Rodzina" zwycięzcą 41. Festiwalu Filmowego w Gdyni
Forum SFP. Gombrowicz i Kafka mieli gorzej
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll