PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  30.05.2013
Sekcja filmów krótkometrażowych na 53. KFF przynosi kolejne perełki. Konieczność zawarcia maksimum treści w czasie kilku, kilkunastu lub kilkudziesięciu minut sprawia, że twórcy wspinają się na wyżyny swoich umiejętności. Dopieszczają kadry, szlifują scenariusze, próbują jak najmocniej chwytać za serce i gardło.

Poza impresyjnymi, skupionymi przede wszystkim na budowaniu nastroju dziełami – w tym m.in. "Małym stawie przy Wielkim Murze" Dmitry Gellera, "Kochaniem" Izabeli Plucińskiej czy "Dwoma wyspami" Érica Lambé – wiele jest w konkursie filmów, które opierają się na efektownej wolcie; filmów zaskakujących i szarpiących nerwy, podszytych horrorem lub kryminałem.


Kadr  z filmu "Mielizna", fot. KFF

"Gość" Daniela Montanariniego ma w sobie coś z twórczości Romana Polańskiego; przypomina wypadkową "Lokatora" i "Gorzkich godów". Do tego pierwszego zbliża go narastające w powietrzu poczucie dziwności i przekonanie, że rzeczywistość jest misterną pułapką, która tylko czeka, aby nas pochłonąć. Z tego drugiego zdaje się pochodzić natomiast wątek małżeństwa, które wciąga postronne osoby w erotyczną grę.

"Mielizna" Willa Bridgesa również gatunkowo plasuje się w okolicach thrillera. Pewien polityk, równocześnie jadąc przez las, ćwicząc przemowę i kłócąc się przez telefon z żoną, potrąca nieznajomą dziewczynkę. Pierwszym jego błędem jest decyzja o ukryciu ciała; drugim – zgoda na pomoc w poszukiwaniach zaniepokojonej matce, którą spotyka jakieś kilkanaście minut później. Hitchcockowski suspens idzie tu w parze z brutalną satyrą na polityków: osoby chcące za wszelką cenę zachować dobrą twarz i przez to wikłające się w kolejne kłamstwa.

Radykalną dekonstrukcją konwencji kryminału jest kukiełkowa animacja "Być jak porucznik Columbo" japońskiego duetu Kawai+ Okamura. Składając przekorny hołd granemu niegdyś przez Petera Falka stróżowi prawa – postaci, jak mówiła na spotkaniu z widzami producentka, niezwykle popularnej w Kraju Wschodzącego Słońca – film obrazuje proces rekonstrukcji zbrodni. Wszystko to odbywa się w somnambulicznym tempie, a morderstwo i śledztwo, chociaż pozornie należące do tego samego, przyczynowo-skutkowego porządku, wydają się być pozbawionym większego sensu baletem.

W równym stopniu jakiemukolwiek sensowi wymyka się "Karmiciel larw" Priita Tendera, oparta na czukockiej legendzie animacja. Złamana w pół niespodziewanym twistem i zwieńczona pozostawiającym po sobie konsternację antyklimaksem, przypomina trawestację "Sinobrodego"; trawestację, w której pojawiają się gadające pająki i w której eksterminuje się dziesiątki fok. W warstwie wizualnej też mamy tu zawrót głowy: oniryczna słodycz miesza się z kreskówkowym gore, a różnym rodzajom animacji towarzyszą elementy filmu aktorskiego.

"Karmiciel larw" jest jednym z najdziwniejszych, najoryginalniejszych i po prostu najlepszych obrazów pokazanych w sekcji krótkich metraży. Obok niego na podium mógłby bez kompleksu stanąć opisywany już dokument "Amerykański marzyciel". Oba filmy są rewersem i awersem tej samej jakości: olśniewającą halucynacją i trzeźwą obserwacją.

Portalfilmowy.pl jest patronem medialnym 53. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Zapraszamy do Krakowa oraz na nasze strony, gdzie znajdziecie codzienne relacje z festiwalu!






Piotr Mirski
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  30.05.2013
Zobacz również
Duch epoki kontestacji pod Wawelem
53. KFF: W pogoni za marzeniami
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll