PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
100 LAT POLSKIEGO FILMU
  12.10.2011

"Strachy", 100latpolskiegofilmu.pl


MARIA UKNIEWSKA, STRACHY, 1938

Kupiła różowy papier i kopertę z fioletową w żółte gwiazdki podszewką i na poczcie zaczęła pisać: "Proszę Pana: tak się jakoś stało, że nie powiedziałam panu najważniejszej rzeczy. Ja pana od dawna bardzo kochałam. (...) I jeszcze coś, co mnie bardzo męczy, ale muszę to zrobić. Skłamałam, że nie mam płaszcza i kupię go z tych pieniędzy, co dostałam od pana. Ale że trzysta złotych to za dużo, więc sto pięćdziesiąt odsyłam panu zaraz (...). Nie chcę, żeby pan myślał, że jestem materialistką albo że głupia. Bardzo bym chciała, że jak się kiedyś zobaczymy, żeby pan nie patrzył na mnie ze złością. Do widzenia. Teresa Sikorzanka".

STEFANIA ZAHORSKA, "STRACHY", "WIADOMOŚCI LITERACKIE", 1938, NR 47

Ten film to zaiste wielki dzień w polskiej kinematografii. Ekipa twórcza w składzie Cękalski, Szołowski i Wohl - młoda awangarda, potrafiła przebrnąć przez wszystkie trudności (...). W historii dziewcząt z kabaretu i rewii, smutnej i prawdziwej, realizatorzy stworzyli bardzo realistyczny obraz filmowy, przekonywający widza swą prostotą i umiarem. (...) Układ filmu wypadł niemal bezbłędnie. (...) W dobrze odmierzonym rytmie następują po sobie obrazy jasne, rozświetlone, rozedrgane dynamiką tańca i ciemno nastrojowe, w których snuje się cicha tragedia. (...) Zdumiewająca rzecz stała się z aktorami (...) prowadzonymi przez reżysera świadomego swoich celów. Bodo w roli Madeckiego jest doskonały, Węgrzyn w roli Dubienki wręcz świetny, Woszczerowicz dał doskonałe połączenie groteski i realizmu.


MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja:  8.08.2013
Zobacz również
100 lat polskiego filmu. Szpital Przemienienia
100 lat polskiego filmu. Sól ziemi czarnej
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll