Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
"Baza ludzi umarłych", fot. Fototeka Filmoteki Narodowej
MAREK HŁASKO, NASTĘPNY DO RAJU
Zabierz mnie stąd – powiedziała. – Zabierz mnie stąd i wracajmy do miasta. Będziemy żyć spokojnie. To są niedobrzy ludzie.
Podniósł głowę. – Ale dobrze jeżdżą – powiedział.
– Czy długo chcesz tu zostać?
– Dopóki nie zwiozę drzewa.
– Dużo tego drzewa trzeba?
– Bardzo dużo.
WANDA WERTENSTEIN, NIE MA UCIECZKI OD LOSU, "KINO", 1979, NR 10
Sytuacja zewnętrzna, niezmiernie przekonująca w swoich realiach, jest tylko pretekstem do ukazania, co dzieje się w ludziach i z ludźmi skazanymi na siebie w osamotnieniu. Chcieliby uciec od świata, nie uciekną jednak, bo nie mogą uciec przed sobą. Ich dzieje zostały wpisane w rzadką w polskim filmie sytuację "drzwi zamkniętych" (...). W gwałtowności wypowiedzi, w surowym obrazie realiów, w pozbawionym złudzeń przedstawianiu ludzi, w buncie przeciwko bezsensowi losu i zawinionym przez ludzi nonsensom – film Petelskiego nie znalazł właściwie kontynuacji.
Zabierz mnie stąd – powiedziała. – Zabierz mnie stąd i wracajmy do miasta. Będziemy żyć spokojnie. To są niedobrzy ludzie.
Podniósł głowę. – Ale dobrze jeżdżą – powiedział.
– Czy długo chcesz tu zostać?
– Dopóki nie zwiozę drzewa.
– Dużo tego drzewa trzeba?
– Bardzo dużo.
WANDA WERTENSTEIN, NIE MA UCIECZKI OD LOSU, "KINO", 1979, NR 10
Sytuacja zewnętrzna, niezmiernie przekonująca w swoich realiach, jest tylko pretekstem do ukazania, co dzieje się w ludziach i z ludźmi skazanymi na siebie w osamotnieniu. Chcieliby uciec od świata, nie uciekną jednak, bo nie mogą uciec przed sobą. Ich dzieje zostały wpisane w rzadką w polskim filmie sytuację "drzwi zamkniętych" (...). W gwałtowności wypowiedzi, w surowym obrazie realiów, w pozbawionym złudzeń przedstawianiu ludzi, w buncie przeciwko bezsensowi losu i zawinionym przez ludzi nonsensom – film Petelskiego nie znalazł właściwie kontynuacji.
MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja: 23.05.2012
100 lat polskiego filmu. Białe małżeństwo
100 lat polskiego filmu. Barwy ochronne
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024