Niepokoje młodości i obsesje starości zdominowały pierwszy dzień Międzynarodowego Konkursu Dokumentalnego.
W „Ostatnim takim lecie” Blaise Harrison podpatruje piętnastoletniego Armanda. Otyły chłopiec o dziewczęcych rysach spędza wakacje w małej miejscowości na południu Francji. Wydaje się uwięziony w swej niewygodnej cielesności, ale on całkiem naturalnie przyjmuje siebie takim, jakim jest i tak też jest postrzegany przez swoje otoczenie. Kamera przyklejona do bohatera również nie próbuje demonizować odmienności Armanda. Chwyta przede wszystkim błogi, leniwy rytm gorącego lata, które za chwilę się skończy.
Innego rodzaju intymność towarzyszy bohaterce filmu "Dziewczyna z papugą" Jerzego Śladkowskiego, który jest portretem szwedzkiej nastolatki, szamocącej się w nieograniczonej niczym wolności. Szwedzkiemu reżyserowi o polskich korzeniach udało się podejść bardzo blisko do swojej bohaterki, a także do jej matki i babci, czego efektem jest szczera do bólu opowieść o trzech pokoleniach kobiet, mimowolnie przekazujących sobie emocjonalne toksyny.
"Mleczne siostry", fot. KFF
Jak bardzo przekleństwa „wieku cielęcego” determinują nasze przyszłe losy i pozornie wolne wybory, opowiada inny szwedzki dokument, "Mleczne siostry" Petera Gerdehaga. Sędziwe bohaterki, z których starsza woli przebywać w towarzystwie krów niż ludzi, prowadzą ze sobą coraz bardziej dramatyczną rozgrywkę, w której stawką jest odpowiedzialność za słabszą, zniedołężniałą siostrę, a z drugiej strony - jej prawo do życia po swojemu. Wolność jako przywilej podeszłego wieku? Jakże inne problemy dominują w dokumentach polskich traktujących o starości, gdzie zazwyczaj chodzi o przetrwanie w sensie najbardziej podstawowym.
Portalfilmowy.pl jest patronem medialnym 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.