PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
NIEPODLEGŁOŚĆ
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
Niepodległość
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
W obecności Lecha i Danuty Wałęsów odbyła się w środę, na 37.Gdynia Film Festival, uroczysta premiera rekonstrukcji cyfrowej „Panien z Wilka”, arcydzieła Andrzeja Wajdy nominowanego do Oscara w kategorii „Najlepszy film nieanglojęzyczny”.

Oprócz pary prezydenckiej i reżysera, premierę nowej wersji filmu uświetniła obecność odtwórczyń głównych ról kobiecych: Mai Komorowskiej, Anny Seniuk i Krystyny Zachawtowicz, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – Agnieszki Odorowicz oraz dyrektora Oddziału Regionalnego w Gdańsku PKO Banku Polskiego  (współfinansującego rekonstrukcję) – Aleksandra Rusieckiego.

Andrzej Wajda, fot. Maria Gąsecka

Największa widownia w Multikinie zapełniła się niemal do ostatniego miejsca. Brawami nagrodziła "Panny z Wilka", którym rekonstrukcja cyfrowa dała po 33 latach od premiery filmu nowe życie.
- Andrzeju, dziękuję ci za to, że w tym filmie zachowałeś naszą młodość, obejrzałam go ze wzruszeniem - wyznała po projekcji Anna Seniuk.
Nostalgiczna, melancholijna adaptacja opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza, zrealizowana 
dla uczczenia 85. urodzin pisarza, zawsze była jednym z najpiękniejszych filmów polskich, ale teraz, dzięki rekonstrukcji cyfrowej, jest piękniejsza niż kiedykolwiek.

Rozgrywająca się w latach międzywojennych opowieść o Wiktorze Rubenie (Daniel Olbrychski), który wśród niegdyś do szaleństwa zakochanych w nim kobiet z urokliwego dworku poszukuje straconego czasu, gdyż swoje życie rozmienił na drobne, pozwalając by upłynęło bez miłości, wyróżnia się teraz ostrością obrazu zgodną z najnowszymi standardami technicznymi, a jednocześnie zachowuje malarskość zdjęć nieżyjącego Edwarda Kłosińskiego, godnych pędzla największych malarzy impresjonistów.

fot. Maria Gąsecka

- To, co państwo obejrzeli dzięki dzisiejszej technologii, nie było zwykłym odnowieniem „Panien 
z Wilka”, to było zmartwychwstanie filmu! – powiedział po projekcji Andrzej Wajda.  Reżyser tłumaczył,  że film nakręcony na taśmie światłoczułej żyje krótkim życiem motyla. Najpierw wzlatuje
 i czasem zdoła oblecieć festiwale, ale stan techniczny kopii eksploatacyjnych ulega postępującemu pogorszeniu na tyle szybko, iż dzieło praktycznie kończy  żywot.  - Wprawdzie można wydobyć je z archiwum, podczyścić i podretuszować, ale dopiero dzięki rekonstrukcji cyfrowej film wygląda tak, jakby został zrobiony wczoraj” – mówił twórca „Panien z Wilka”.

Specjalnie dla serwisu Portalfilmowy.pl dodał: - Sam byłem zaskoczony, ile szczegółów w obrazie, przedtem niezauważalnych, wydobyła nowa technologia. Zwłaszcza w filmie refleksyjnym, takim jak "Panny z Wilka", detale mają duże znaczenie.  Ponadto dzisiejsze kino przyzwyczaiło do nich publiczność”. Rekonstrukcja cyfrowa „Panien z Wilka” jest dziełem Kino RP powstałym we współpracy ze Studiem Filmowym Perspektywa i Studiem Filmowym Zebra. Odnowienia obrazu dokonano 
w Yakumama Film, dźwięku – w Soundplace. Nadzór artystyczny nad pracami sprawowali Andrzej Wajda i znakomity operator Jerzy Łukaszewicz. Nadzór techniczny – Wojciech Janio i Łukasz Ceranka.


Andrzej Bukowiecki
portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  20.06.2012
Zobacz również
[wideo] Andrzej Wajda: to jest zmartwychwstanie filmu
Gdynia: Kobieta na skraju załamania nerwowego
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll