PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
FINANSOWANIE / INSTYTUCJE FINANSUJĄCE
  17.09.2011
Pomoc bezpośrednia dla francuskiego sektora audiowizualnego jest bardzo zcentralizowana. Ponad 90% środków ulokowane jest w Centre National de la Cinematographie (CNC)

Przykłady Europejskie

 

Francja

Pomoc bezpośrednia dla francuskiego sektora audiowizualnego jest bardzo zcentralizowana. Ponad 90% środków ulokowane jest w Centre National de la Cinematographie (CNC). Pozostała część funduszy pochodzi z małych regionalnych i lokalnych agencji.

CNC powstało na mocy ustawy w 1948 roku. Jest instytucją publiczną i chociaż posiada niezależny budżet, za jego realizację odpowiada przed Ministerstwem Kultury. Budżet CNC wynosi ponad 526 mln euro rocznie. Poza wsparciem dla sektora audiowizualnego, CNC jest również odpowiedzialne za tworzenie i wdrażanie ram prawnych dla sektora audiowizualnego w kraju.

Budżet CNC zasilany jest przez:
• odpisy od biletów kinowych (11%)
• odpisy od obrotów telewizji o profilu ogólnym (nie dotyczy to kanałów
tematycznych), które obejmują przychody z reklam i opłat abonamentowych (5,5%)
• odpisy od nagranych kaset VHS i płyt DVD (5%).

Dodatkowo telewizje niekodowane mają obowiązek samodzielnego inwestowania 3% obrotów w produkcję filmową (francuską i europejską) oraz w zakupy praw do emisji takich produkcji. Zachętą dla inwestorów zewnętrznych do finansowania produkcji audiowizualnych są odpisy podatkowe - firmy mogą odpisać od dochodów opodatkowanych 50%, a osoby fizyczne 25% inwestycji. Wpłaty dokonywane są na konto funduszy inwestycyjnych zwanych SOFICA.

W 2007 roku, do grupy podmiotów zasilających budżet CNC, rewizja prawa o "Telewizji przyszłości" włączyła również dostawców telewizji internetowej. W wyniku tej zmiany suma środków do rozdysponowania przez CNC w 2008 roku, w porównaniu z rokiem poprzednim wzrosła o 10 mln euro.

We Francji istnieje ponad 40 agencji regionalnych, powołanych przez samorządy lokalne w celu wspierania lokalnej produkcji audiowizualnej. Najprężniej działające z nich posiadają roczne budżety w wysokości około 2 mln euro. Od 2003 roku, również na mocy postanowień rządu francuskiego, do każdych 2 euro wydanych na produkcję przez fundusz regionalny, CNC dokłada kolejne 1 euro. W ten sposób całkowita suma dofinansowania produkcji w regionach wynosi około 70 mln euro rocznie. Środki pochodzące z CNC to około 1/3 tej sumy.

Niemcy

German Federal Film Board (FFA - Niemiecka Federalna Rada Filmowa) powstała na mocy prawa Filmförderungsgesetz (FFG) z 1968 roku. Do jej zadań należy przede wszystkim poprawa sytuacji niemieckiej kinematografii oraz jej promocja w kraju i za granicą, ale także koordynowanie wsparcia dla tego sektora, zarówno na szczeblu krajowym jak i regionalnym. Zarówno samo prawo, jak sposób finansowania i działania FFA były wielokrotnie zmieniane.

Ostatnia zmiana została wprowadzona w lipcu 2008 roku, kiedy to rząd niemiecki postanowił przedłużyć działanie uchwały, na mocy której do 2012 roku corocznie zobowiązany był tworzyć fundusz - German Federal Film Fund (DFFF) w wysokości 60 mln euro. O przyznaniu dofinansowania w ramach tego funduszu decyduje FFA.

Całkowity budżet FFA to blisko 70 mln euro. Pozostałe środki pochodzą z odpisów pobieranych od podmiotów prowadzących kina (1,8- 3% rocznych obrotów brutto) oraz od dystrybutorów (1,8 - 2,3% obrotów netto). Wkłady telewizji, zarówno prywatnych jak i publicznych, regulowane są porozumieniami z FFA.

Ze względu na federalną strukturę administracyjną Niemiec, blisko 60% środków publicznych przeznaczonych na wspieranie kinematografii znajduje się w gestii landów. W każdym z nich istnieje regionalny fundusz filmowy, funkcjonujący jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, którego zadaniem jest wspieranie i finansowanie sektora filmu. Fundusze regionalne finansowane są ze środków samorządów lokalnych, regionalnych banków i nadawców. Zadaniem RFF jest wspieranie produkcji filmowej na każdym etapie, począwszy od prac scenariuszowych, poprzez development i produkcję, a na dystrybucji i promocji skończywszy.
Największe z funduszy mają do swojej dyspozycji blisko 40 mln euro.

Szwecja

Szwedzki Instytut Filmowy powstał w 1963 roku. Od tego czasu wspiera produkcję, promocję i dystrybucję szwedzkich filmów, dba o zachowanie dziedzictwa kulturowego oraz o obecność szwedzkich produkcji za granicą. Szwedzkie Ministerstwo Kultury corocznie przyznaje grant na jego działanie.

Zadania Instytutu regulowane są przez porozumienie pomiędzy rządem, sektorem przemysłu filmowego i mediami. Obecne porozumienie, obowiązujące od 2006 roku, reguluje głównie wsparcie dla produkcji i dystrybucji krajowej, finansowane ze środków rządowych, nadawców telewizyjnych, właścicieli kin (obciążonych na rzecz instytutu 10% odpisem z przychodu brutto). Pozostałymi stronami porozumienia są: Swedish Exhibitors Association (właściciele kin), National Federation of People's Parks and Community Centres (stowarzyszenie parków i centrow rozrywki), Temperance Centres' Association, Swedish Film Distributors (dystrybutorzy), oraz Swedish Film Producers Association (stowarzyszenie producentów), a także stacje telewizyjne - Sveriges Television, TV4, Modern Times Group MTG, Kanal 5 i C More Entertainment. Całkowita suma środków publicznych przeznaczona na wsparcie kinematografii pochodzi więc z wielu źródeł.

Instytut na swoje cele statutowe i rocznie do dyspozycji około 337 mln SEK (115 mln zł). Wkład z budżetu państwa to około 185 mln SEK w 2008 roku. Dodatkowo państwo przeznacza jeszcze 125 mln SEK (43 mln zł) rocznie na dodatkowe działania związane m.in. z polityką w sferze kinematografii. Po uwzględnieniu powyższych środków oraz tych pochodzących z funduszy regionalnych, sektor kinematografii w Szwecji rocznie jest wspierany przez ponad 530 mln SEK (ok.182 mln zł) pochodzących ze środków publicznych.
Regionalne wsparcie dla kinematografii w Szwecji jest coraz bardziej znaczącym źródłem finansowania tego sektora. Największym funduszem regionalnym jest Film i Vast zwany też Trollywood, ze względu na swoje centrum w Trollhattan. Jego roczny budżet to około 8 mln euro, na które składają się środki pochodzące od samorządów lokalnych regionu i gminy, środki ze Szwedzkiego Instytutu Filmowego (0,3 mln euro), środki unijne z ERDF oraz własne dochody funduszu. W sumie w Szwecji istnieje 19 regionalnych centrów filmu, wspierających produkcję, promocję i edukację filmową.

Norwegia 

W Norwegii sektor kinematografii ze środków budżetowych wspiera kilka instytucji. Większość środków znajduje się w gestii Norweskiego Instytutu Filmowego (NFI). NFI finansowany jest przez Ministerstwo Kultury oraz część wpływów z odpisów z biletów kinowych. Jego roczny budżet wynosi około 35 mln NOK (14 mln zł). W ramach tej alokacji 28 mln NOK musi zostać przeznaczone na produkcję filmową, 3mln NOK na wsparcie regionalnych centrów i funduszy, 1 mln NOK na zachowanie, restaurowanie i wsparcie kina norweskiego oraz 3 mln NOK na stworzenie nowego instytutu, który zastąpi istniejące instytucje: Norwegian Film Fund, Norwegian Film Development i Norwegian Film Commission.

Norwegian Film Fund powstał w 2001 roku. Fundusz administruje dotacją państwową na produkcję filmową, telewizyjną i produkcje interaktywne. Służy również jako organ doradczy dla Ministerstwa Kultury w kwestiach związanych z polityką audiowizualną. NFF zajmuje się również współpracą z Eurimages i Media Desk Norway. Poza produkcją filmową NFF dysponuje również środkami na 7 innych programów:

• filmy fabularne pełnometrażowe - development, produkcja i postprodukcja

• filmy fabularne pełnometrażowe zależne od oceny rynku - produkcja i dystrybucja

• koprodukcje międzynarodowe

• filmy krótkie - development i produkcja

• seriale telewizyjne - development i produkcja

• produkcje interaktywne - development

• fundusz po-dystrybucyjny, zależny od liczby sprzedanych biletów

W 2006 roku NFF dysponował kwotą alokacji w wysokości 270 mln NOK (108 mln zł).

Zadaniem Norwegian Film Development jest wspieranie developmentu w norweskiej kinematografii. Prowadzi szkolenia i doskonalenie zawodowe dla osób zajmujących się produkcja filmową. Rocznie dysponuje kwotą 3.6 mln NOK (1.5 mln zł) na development filmów fabularnych pełnometrażowych oraz wsparcie dla developmentu filmów krótkometrażowych, łącznie z pomocą przy poszukiwaniu producenta.

Kolejną instytucją jest Fundacja Kultury Audiowizualnej, również finansowana przez Ministerstwo Kultury i częściowo przez telewizje NRK i prywatną TV2. Ponadto w Norwegii istnieje stowarzyszenie skierowane do rynku kinowego - Film & Kino, finansowane z odpisów z biletów (2,5%) i sprzedaży oraz wynajmu kaset i płyt DVD, a także ze składek samorządów miejskich będących jej członkami. Przyznaje ona dotacje na dystrybucję oraz dotuje kina studyjne lub placówki mające słabą frekwencję.

 W Norwegii istnieją 4 centra regionalne dysponujące środkami publicznymi: North Norwegian Film Centre, West Norwegian Film Centre, Film3 oraz Central Norwegian Film Centre. Finansowanie funduszy regionalnych pochodzi z samorządów lokalnych. Ich zadaniem jest wspieranie produkcji audiowizualnej na każdym z etapów produkcji.

Wielka Brytania 

Za kreowanie i realizację polityki w zakresie przemysłów kultury i filmu w Wielkiej Brytanii odpowiedzialny jest Departament Kultury, Mediów i Sportu (Department for Culture, Media and Sport - DCMS) rządu brytyjskiego. Zadania w zakresie realizacji tej polityki polegają na Finansowaniu Rady Filmowej Wielkiej Brytanii (UK Film Council) oraz Narodowej Szkoły Filmu i Telewizji (National Film and Television School).

UK Film Council jest rządową agencją strategiczną, której celem jest stworzenie jak najlepszych warunków dla rozwoju kinematografii w Wielkiej Brytanii, podniesienie liczby widzów w kinach, udostępnianie wiedzy na temat sektora i możliwości rozwoju oraz promocji filmu brytyjskiego za granicą. W tym celu współpracuje ściśle zarówno z brytyjskim rządem, jak i przedstawicielami przemysłu filmowego. UK Film Council kształtuje politykę audiowizualną w Wielkiej Brytanii i dofinansowuje ten sektor.

Każdego roku UK Film Council dystrybuuje około 27 mln £ (ok.110 mln zł), pochodzących z Narodowej Loterii oraz drugie 27 mln £ dotacji rządu brytyjskiego. Wsparcie udzielane jest na prace scenariuszowe, produkcję, filmy krótkometrażowe, eksport filmów za granicę, dystrybucję, kina, edukację filmową, kulturę, archiwa i festiwale. UK Film Council dofinansowuje także działalność First Light, Skillset, British Film Institute (Brytyjskiego Instytutu Filmowego) oraz wielu regionalnych i narodowych agencji.

British Film Institute, poza dotacją z UK Film Council, otrzymuje również subwencje od telewizji publicznej i stacji prywatnych. W sumie ma do dyspozycji kwotę około 36 mln £ (150 mln zł) rocznie. BFI finansuje filmy niekomercyjne, eksperymentalne, często niskobudżetowe, a także projekty młodych reżyserów.

W Wielkiej Brytanii istnieje 12 regionalnych agencji filmowych, z których 9 mieści się w Anglii, a pozostałe 3 w Walii, Szkocji i Irlandii Północnej. Wszystkie są finansowane ze środków samorządów terytorialnych, prywatnych telewizji regionalnych oraz ze środków budżetowych pochodzących z UK Film Council.

Aleksandra Szczerbak; KIPA
PISF
Ostatnia aktualizacja:  14.12.2013
Zobacz również
Finansowanie kinematografii europejskich ze źródeł publicznych cz. I
Finansowanie kinematografii europejskich ze źródeł publicznych cz. III
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll