Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Andrzej Trzos-Rastawiecki
URODZONY: 23 czerwiec 1933, Lwów
ZMARŁ: 02 kwiecień 2019 w wieku 85 lat, Warszawa
Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
PION REŻYSERSKI (43)
2007
Ballada o prawdziwym kłamstwie
Reżyser
2005
Żydzi, chrześcijanie, muzułmanie... Dzieci Boga
Reżyser
2005
Zbudujemy socjalizm
Reżyser
2005
Konfrontacja
Reżyser
1999
... powinniście być wdzięczni Stalinowi
Reżyser
1997
Pułkownik Kukliński
Reżyser
1996
Pontyfikat
Reżyser
1990
Lider
Reżyser
1989
Po upadku
Reżyser
1988
II Rzeczpospolita nieznana - COP
Reżyser
1988
II Rzeczpospolita nieznana - Poznań
Reżyser
1988
II Rzeczpospolita nieznana - Warszawa
Reżyser
1988
II Rzeczpospolita nieznana - Wilno
Reżyser
1985
…Jestem przeciw
Reżyser
1983
Credo...
Reżyser
1981
Chłopcy z ulicy
Reżyser
1981
Dzieci Kampuczy
Reżyser
1981
Kampucza
Reżyser
1981
Narkotyki w Tajlandii
Reżyser
1979
Papież z Polski
Reżyser
1979
Pielgrzym
Reżyser
1978
... Gdziekolwiek jesteś panie prezydencie...
Reżyser
1977
A-1
Reżyser
1977
Fiat 125 p przegląd gwarancyjny
Reżyser
1977
Fiat 126 p przegląd techniczny
Reżyser
1977
Przemysłowe metody naprawy nadwozia na przykładzie samochodu Fiat 126 p
Reżyser
1976
Enigma
Reżyser
1975
Skazany
Reżyser
1974
Zapis zbrodni
Reżyser
1972
M - jak motoryzacja
Reżyser
1972
Pięciu z nas
Reżyser
1971
Trąd
Reżyser
1970
Champion
Reżyser
1970
Śpiewa Krystyna Jamroz
Reżyser
1969
Rocznica
Reżyser
1969
Egzamin
Reżyser
1968
Michał
Reżyser
1967
Korowód
Reżyser
1966
Pawiak
Reżyser
1965
Bokserzy
Reżyser
1965
Zadanie do wykonania
Reżyser
1965
Śmierć w środkowym pokoju
Reżyser
1963
Dwa żebra Adama
Współpraca
SCENARIUSZ (26)
2007
Ballada o prawdziwym kłamstwie
Scenariusz
2005
Żydzi, chrześcijanie, muzułmanie... Dzieci Boga
Scenariusz
2005
Zbudujemy socjalizm
Scenariusz
2005
Konfrontacja
Scenariusz
1999
... powinniście być wdzięczni Stalinowi
Scenariusz
1997
Pułkownik Kukliński
Scenariusz
1996
Pontyfikat
Scenariusz
1990
Lider
Scenariusz
1989
Po upadku
Scenariusz
1985
…Jestem przeciw
Scenariusz
1983
Credo...
Scenariusz
1981
Chłopcy z ulicy
Scenariusz
1981
Dzieci Kampuczy
Scenariusz
1981
Kampucza
Scenariusz
1981
Narkotyki w Tajlandii
Scenariusz
1978
... Gdziekolwiek jesteś panie prezydencie...
Scenariusz
1976
Enigma
Scenariusz
1974
Zapis zbrodni
Scenariusz
1972
Pięciu z nas
Scenariusz
1970
Champion
Scenariusz
1969
Rocznica
Scenariusz
1969
Egzamin
Scenariusz
1968
Michał
Scenariusz
1967
Korowód
Scenariusz
1966
Pawiak
Scenariusz
1963
Biblioteka współczesna
Scenariusz
Opis
Wsławił się w historii polskiego kina zarówno twórczością fabularną, jak i dokumentalną. Ukończył najpierw Politechnikę Krakowską, a później, w 1964 r., zdobył dyplom Wydziału Reżyserii PWSTiF w Łodzi. Jego debiut reżyserski miał miejsce w 1965 roku.
Kolejne produkcje zyskiwały Trzosowi-Rastawieckiemu renomę twórcy solidnego, potrafiącego zmierzyć się z każdym tematem. W 1966 roku wyreżyserował reportaż interwencyjny z wypadków drogowych nakręcony dla warszawskiej Wytwórni Filmów Dokumentalnych „Przechodnie”. W tym samym roku twórca nakręcił „Pawiak”, dokument inscenizowany relacjonujący opowieści byłych więźniów Pawiaka. W 1971 roku Trzos-Rastawiecki nakręcił swój pełnometrażowy debiut fabularny, „Trąd”, opowiadający o bohaterach uwikłanych w chuligaństwo oraz psychologiczne maltretowanie młodych dziewczyn. Jednak dopiero „Zapis zbrodni” z 1974 roku, przyniósł reżyserowi sławę. Film ten został uznany jako jeden z pierwszych udanych filmów sensacyjnych w polskiej kinematografii, chociaż głównym celem Trzosa-Rastawieckiego było skupienie się na psychologii i motywach działania ekranowych przestępców.
Początek twórczości Trzosa-Rastawieckiego jako reżysera fabularnego przypadł na lata, w których w polskiej kinematografii królował nurt moralnego niepokoju. W nakręconym w 1975 roku „Skazanym” twórca podejmował tematykę moralnej oceny samobójstwa, w „…Gdziekolwiek jesteś Panie Prezydencie…” z 1978 roku śledził losy Stefana Starzyńskiego, a w „…jestem przeciw” z 1985 roku opowiadał o narkomanach. W projektach dokumentalnych Trzos-Rastawiecki wykazywał się równą przenikliwością oraz zaangażowaniem społecznym. Ukoronowaniem obu dróg jego twórczości był serial „Marszałek Piłsudski” z 2001 roku, łączący dokumentalną stylistykę z fabularną treścią.
Andrzej Trzos-Rastawiecki został w trakcie swojej kariery uhonorowany wieloma nagrodami w Polsce (FPFF w Gdyni, festiwal „Młodzi i Film” w Koszalinie), jak i zagranicą (MFF w Mannheim, MFF w Cordobie). W 1991 roku został wybrany przewodniczącym Polskiej Federacji DKF. Odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski za "wybitne zasługi dla polskiej kultury, za osiągnięcia w twórczości filmowej i wkład w rozwój polskiego kina dokumentalnego" (2013).
Kolejne produkcje zyskiwały Trzosowi-Rastawieckiemu renomę twórcy solidnego, potrafiącego zmierzyć się z każdym tematem. W 1966 roku wyreżyserował reportaż interwencyjny z wypadków drogowych nakręcony dla warszawskiej Wytwórni Filmów Dokumentalnych „Przechodnie”. W tym samym roku twórca nakręcił „Pawiak”, dokument inscenizowany relacjonujący opowieści byłych więźniów Pawiaka. W 1971 roku Trzos-Rastawiecki nakręcił swój pełnometrażowy debiut fabularny, „Trąd”, opowiadający o bohaterach uwikłanych w chuligaństwo oraz psychologiczne maltretowanie młodych dziewczyn. Jednak dopiero „Zapis zbrodni” z 1974 roku, przyniósł reżyserowi sławę. Film ten został uznany jako jeden z pierwszych udanych filmów sensacyjnych w polskiej kinematografii, chociaż głównym celem Trzosa-Rastawieckiego było skupienie się na psychologii i motywach działania ekranowych przestępców.
Początek twórczości Trzosa-Rastawieckiego jako reżysera fabularnego przypadł na lata, w których w polskiej kinematografii królował nurt moralnego niepokoju. W nakręconym w 1975 roku „Skazanym” twórca podejmował tematykę moralnej oceny samobójstwa, w „…Gdziekolwiek jesteś Panie Prezydencie…” z 1978 roku śledził losy Stefana Starzyńskiego, a w „…jestem przeciw” z 1985 roku opowiadał o narkomanach. W projektach dokumentalnych Trzos-Rastawiecki wykazywał się równą przenikliwością oraz zaangażowaniem społecznym. Ukoronowaniem obu dróg jego twórczości był serial „Marszałek Piłsudski” z 2001 roku, łączący dokumentalną stylistykę z fabularną treścią.
Andrzej Trzos-Rastawiecki został w trakcie swojej kariery uhonorowany wieloma nagrodami w Polsce (FPFF w Gdyni, festiwal „Młodzi i Film” w Koszalinie), jak i zagranicą (MFF w Mannheim, MFF w Cordobie). W 1991 roku został wybrany przewodniczącym Polskiej Federacji DKF. Odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski za "wybitne zasługi dla polskiej kultury, za osiągnięcia w twórczości filmowej i wkład w rozwój polskiego kina dokumentalnego" (2013).
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024