PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU

Marcel Carné

Marcel Carné
URODZONY: 18 sierpień 1906, Paryż
ZMARŁ: 31 październik 1996 w wieku 90 lat, Clamart (Francja)
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (7)
1954
Zdarzyło się w Paryżu
Reżyser
1953
Teresa Raquin
Reżyser
1945
Komedianci
Reżyser
1942
Wieczorni goście
Reżyser
1938
Ludzie za mgłą
Reżyser
1938
Hotel du Nord
Reżyser
1936
Jenny
Reżyser
 SCENARIUSZ (3)
1954
Zdarzyło się w Paryżu
Scenariusz
1953
Teresa Raquin
Scenariusz
1938
Ludzie za mgłą
Scenariusz
Opis
Francuski reżyser i scenarzysta. Syn stolarza przygotowywał się do przejęcia warsztatu ojca, gdy zainteresował się kinem. Amatorską kamerą nakręcił film dokumentalny „Nogent – Eldorado niedzielne (1929), później asystował przy filmach René Claira i Jacquesa Feydera. Dzięki poparciu tego ostatniego mógł zadebiutować filmem „Jenny” (1936), przy którym pracowali między innymi scenarzysta Jacques Prévert, scenograf Alexandre Trauner, aktor Jean Gabin i kompozytor Maurice Jaubert, którzy wkrótce mieli decydować o obliczu francuskiego kina. Ten sam zespół pracował nad filmem „Ludzie za mgłą” (1938), który stał się wyznacznikiem nowego kierunku kina artystycznego, tzw. czarnego realizmu poetyckiego, podobnie jak „Hotel du Nord” (1938) i „Brzask” (1939) – arcydzieło całego nurtu. Mimo uznania dla oryginalnego stylu reżysera, Carné spotkał się z oskarżeniami, że zaraził społeczeństwo pesymizmem, który podziałał demobilizująco w chwili ataku hitlerowskich Niemiec na Francję w 1940 roku. Reżyser nie przerwał działalności twórczej w okresie okupacji, jego film „Wieczorni goście” (1942) – średniowieczna przypowieść o zmaganiach cnotliwej kobiety z szatanem – został uznany za apoteozę działań Ruchu Oporu. Jego następny film, „Komedianci” (1945) – panorama życia we Francji XIX wieku z punktu widzenia członków trupy teatralnej - obwołany został arcydziełem. Niestety, żaden z jego powojennych filmów nie powtórzył tego sukcesu: gorzej, Carné stał się obiektem ataków twórców spod znaku Nowej Fali. Reżyser na nowo zaczął szukać własnej drogi, nieoczekiwanie znajdując inspirację w Biblii, której poświęcił swoje ostatnie dzieło – wyróżniony w Cannes serial dokumentalny (1977).
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll