PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
"Hobbit: Niezwykła podróż" Petera Jacksona znalazł się na liście kandydatów do Oscara za charakteryzację. Zanim poznamy efekty pracy ekipy, przyjrzyjmy się przygotowaniom do ekranizacji tej tolkienowskiej opowieści, w której występują: hobbici, krasnoludy, elfy, czarodzieje, ogry i wiele innych fantastycznych stworów. Jak je wszystkie uczesać i ubrać?

Bilbo Baggins to hobbit kochający ponad wszystko spokój  domowego zacisza. Niespodziewana wizyta czarodzieja Gandalfa całkowicie odmienia jednak jego życie. Gandalf zjawia się z kompanią krasnoludów, dowodzoną przez Thorina Dębową Tarczę. Przybysze snują plany odbicia skarbu ich przodków z Samotnej Góry, której strzeże przerażający smok Smaug. Pomimo sprzeciwu hobbita, Gandalf uznaje, że będzie on idealnym uzupełnieniem kompanii. Gdy ruszają w drogę, Bilbo wciąż walczy z wątpliwościami i strachem, krasnoludy zaś nie do końca ufają nowemu towarzyszowi wędrówki. Wkrótce całą drużynę czeka zmierzenie się ze śmiertelnymi niebezpieczeństwami, muszą bowiem przemierzyć ziemie zabójczych orków i goblinów.

Zdjęcia powstały głównie w potężnych studiach Stone Street Studios, na półwyspie Miramar Peninsula w Nowej Zelandii.– Chcieliśmy, by opowiadana przez nas historia była linearna i aby stanowiła zarazem początek nakręconej przez nas kilka lat temu trylogii. Tak jakbyśmy ponownie znaleźli się w znanej już scenerii Śródziemia, by zapoznać się z inną częścią jego mitologii - tłumaczył swe intencje Jackson.

 

Z myślą o krasnoludach firma Weta Workshop, odpowiedzialna za charakteryzację i kostiumy, przygotowała aż 91 ręcznie robionych  peruk z włosów jaka oraz ludzkich, także z myślą o dublerach.  Zadbano ponadto, by każdy z krasnoludów rzucał niepowtarzalny cień, tak by publiczność mogła rozpoznać każdego z nich nawet z daleka. Starannie sporządzono charakterystyczne uszy i nosy. Dzięki nowoczesnym technikom i materiałom, charakteryzacja krasnoludów trwała tylko półtorej godziny. Pamiętano też o realistycznym owłosieniu ich rąk, nakładanym każdorazowo przed zdjęciami. Nie zapomniano o malowanych bliznach. By pomniejszyć aktorów, sporządzono specjalne fryzury oraz kostiumy dające iluzję proporcji ciała odmiennych od ludzkich. Ponieważ ubiory te były bardzo ciężkie i grube, wyposażono je w specjalny system chłodzenia zimną wodą.
 

Ann Maskrey zróżnicowała barwy kostiumów i rodzaje tkanin w zależności od społecznego statusu krasnoludów. Potężne skórzane buty krasnoludów miały drugie, wewnętrzne buty, ułatwiające chodzenie. Natomiast stosunkowo eleganckie ubrania Bilbo były w wielkiej mierze wzorowane na pracach słynnego dziewiętnastowiecznego projektanta Williama Morrisa. Hobbitowi dodano także wielkie silikonowe stopy, montowane w okolicach kolan. Elrond i Galadriela mieli natomiast starannie wymodelowane uszy z żelatyny. Dla Galadrieli uszyto piękną suknię z długim trenem. By ją w pełni wyeksponować, Jackson kazał zbudować schody prowadzące do sali obrad Białej Rady. Galadriela pojawia się u ich szczytu niemal jak posąg, by majestatycznie spłynąć w dół. Natomiast płaszcz, kamizelkę i kapelusz Radagasta trudno uznać za eleganckie, są raczej z fantazją zniszczone. – Peter chciał, by Radagast wyglądał asymetrycznie. Chyba nam się to udało – mówiła autorka kostiumów.



Twórcy łączyli śmiało różne techniki. Na przykład orki Yazneg (Jeff Rawls) i Fimbul (Stephen Ure) to aktorzy w charakteryzacji z malowanego silikonu i lateksu, których wizerunki zostały poddane dodatkowej komputerowej obróbce. Za najtrudniejsze uznał Letteri sceny w siedzibie goblinów. – Każdy z nich ma specyficzne ruchy, do tego wynikły dodatkowe ograniczenia narzucone przez skalną scenerię – tłumaczył. Dzięki rozwojowi techniki motion capture Serkis, wcielający się w Golluma, miał możliwość występowania ze swymi partnerami.  Wykreowano także potężnych wargów oraz wielkich rozmiarów króliki Radagasta. Eric Saidon wzbogacił sceny plenerowe o stworzone w komputerze elementy. – Musieliśmy osiągnąć całkowitą jedność obrazu. Dlatego wykonywaliśmy geometryczne symulacje; wielokrotnie mierzyliśmy i kontrolowaliśmy światło w ścisłej współpracy z operatorem – opowiadał.



Autorka kostiumów Ann Maskrey zdradziła, że wprowadzono niewielkie korekty do wyglądu Gandalfa: – Ma nieco inną torbę, buty i magiczną szarfę, ale jego wygląd dla fanów stał się wręcz ikoniczny, więc zmiany były skromne. McKellen dodawał: – Wydaje mi się, że Gandalf z „Władcy...” to postać bogatsza, nieco bardziej złożona. Ale Gandalf to Gandalf. Jest 60 lat młodszy, ale jeśli liczysz sobie 7 tysięcy lat, jakie znaczenie ma 60 lat w tę czy w tę? Wielką przyjemnością pracy z Jacksonem jest ogromny entuzjazm, jaki się wszystkim udziela. Cała ekipa to wielbiciele i Tolkiena, i kina. Trudno nie podzielać ich pasji.

O efektach pasjonującej pracy polscy widzowie będą mogli przekonać się już 25 grudnia.  „Hobbit: Niezwykła podróż 3D” to pierwsza część trylogii. Kolejne filmy będą mieć premiery w grudniu 2013 oraz w lipcu 2014 roku.

EJ
Forum Film
Ostatnia aktualizacja:  18.12.2012
Zobacz również
Gdzie filmowo spędzić Sylwestra?
"Hobbit" podbija Amerykę!
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll