PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Na Podlasiu powstaje produkowany przez Studio Munka SFP krótkometrażowy film „Cztery Dni Mateusza Wilczka” w reżyserii Aleksandry Maciuszek. To intymny portret pracownika Polskiej Straży Granicznej, który wchodzi w kontakt z rodziną migrantów zagubioną w przygranicznym lesie. Produkcja filmu realizowana jest przy wsparciu miasta Białystok oraz Gminy Michałowo.
Cztery dni Mateusza Wilczka” to historia trzydziestoparoletniego  pogranicznika, który od niedawna pełni służbę na granicy polsko-białoruskiej. Wykonując rozkazy przełożonych po raz pierwszy uczestniczy w pushbacku grupy migrantów. Zdarzenie to stanowi dla niego niezwykle mocne doświadczenie. Następnego dnia, odnajduje w lesie zagubione rzeczy przepchniętej na białoruską stronę granicy rodziny i decyduje się zadzwonić na znaleziony wśród nich numer telefonu. Spokój jego życia zostaje zburzony, a bohater dostaje „wezwanie do działania”, od którego zależeć może życie innych ludzi.

Paweł Tomaszewski fot. Sebastian Weber / Studio Munka SFP

- Pomysł na film narodził się na przełomie 2021 i 2022 roku podczas jednej z wypraw na Podlasie, w okresie w którym na jakiś czas zaangażowałam się w działania aktywistyczne - mówi reżyserka i scenarzystka filmu Aleksandra Maciuszek. - Z jednej strony wynikał on po prostu z potrzeby opowiedzenia o tym, co dzieje się na granicy polsko–białoruskiej. Z drugiej, szybko przekształcił się w projekt, w którym w bardziej ogólny sposób chciałam podjąć temat „nierobienia”, spróbować odpowiedzieć na pytanie dlaczego tzw. dobrzy ludzie w obliczu zła robią niewiele albo nie robią nic/ pozostają bierni. Chciałam również zająć się tematyką traumy: tej jednostkowej towarzyszącej mieszkańcom Podlasia, którzy w obliczu prawdziwej tragedii i szalenie trudnych wyborów moralnych, zostawieni zostali praktycznie sami sobie. Ale też traumy ukrytej, która wpisana jest w historię przygranicznych terenów niezależnie od szerokości geograficznej i wiąże się z zjawiskiem wypierania pewnych niewygodnych elementów ze zbiorowej pamięci.

Paweł Tomaszewski fot. Sebastian Weber / Studio Munka SFP

Do roli głównej reżyserka zaprosiła Pawła Tomaszewskiego, aktora związanego z Teatrem Dramatycznym w Warszawie, znanego z mocnych filmowych kreacji w obrazach „Środa, czwartek rano” Grzegorza Packa (Nagroda za debiut aktorski na Festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie) i „Słoń” Kamila Krawczyckiego. W rolę żony głównego bohatera wciela się Magdalena Olga Żak - laureatka Nagrody dla najlepszej aktorki na Międzynarodowym Festiwalu Kina Niezależnego "Off Camera" w Krakowie za film "Magdalena" w reż. Filipa Gieldona.

Justyna Godlewska fot. Sebastian Weber / Studio Munka SFP

Reżyserce zależało na jak najpełniejszym oddaniu realiów pogranicza, stąd też decyzja o realizacji zdjęć w Puszczy Knyszyńskiej, mieście Michałowo oraz w Białymstoku i okolicach. Nie byłoby to możliwe bez finansowego wsparcia miasta Białystok oraz Gminy Michałowo.

- Jesteśmy niezwykle zobowiązani za ten wkład, gdyby nie on, film w zaplanowanym kształcie nigdy by nie powstał. Wymienione wcześniej lokalne władze i instytucje pomogły nam zresztą nie tylko w kwestiach materialnych. Mogliśmy liczyć na ich przedstawicieli także w wielu kwestiach logistycznych, pomoc w organizacji castingów itd. Jesteśmy również wdzięczni lokalnym stowarzyszeniom, instytucjom kultury i aktywistom, którzy wsparli nas swoją wiedzą, doświadczeniem i zasobami – podkreśla Katarzyna Malinowska, kierowniczka programów dla młodych twórców w Studiu Munka.

Magdalena Olga Żak i Paweł Tomaszewski fot. Sebastian Weber Studio Munka SFP

Twórcy chcieliby również zwrócić uwagę na przyrodnicze, a przede wszystkim kulturowe bogactwo regionu. Ela, filmowa żona głównego bohatera, trudni się sztuką pisania ikon – takich, jak te, które na co dzień podziwiać można w Muzeum Ikon w Supraślu – oddziale Muzeum Podlaskiego w Białymstoku. Współczesnych ikon na potrzeby filmu użyczyła Pracownia Kraska założona przez Jakuba Sobczaka, absolwenta Liceum Plastycznego w Supraślu. Dodatkowo w obsadzie filmu znaleźli się aktorzy związani zawodowo z białostockim Teatrem Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki - Justyna Godlewska-Kruczkowska, Patryk Ołodziejewski i Mateusz Sacharzewski.

Paweł Tomaszewski, Maria Wnuszyńska i Antonina Dąbrowska fot. Sebastian Weber Studio Munka SFP

Za zdjęcia do „Czterech dni Mateusza Wilczka” odpowiada Sebastian Weber, który doświadczenie operatorskie zdobywał m.in. na planach filmów „Silent Twins” Agnieszki Smoczyńskiej, „Święty” Sebastiana Buttnego i „Ukryta gra” Łukasza Kośmickiego. Autorką scenografii jest Jana Łączyńska, która pracowała przy filmach „Ostatni komers” Dawida Nickela oraz „Obudź się” Filipa Dzierżawskiego. Kostiumy do filmu to dzieło Agi Wawoczny i Roberta Kiełba. Podczas realizacji „Czterech dni Mateusza Wilczka” ekipa korzystała także ze wsparcia miejscowych profesjonalistów filmowych.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to jeszcze w tym roku powinniśmy doczekać się premiery festiwalowej filmu Aleksandry Maciuszek. Wkrótce po niej mieszkańcy Białegostoku i Michałowa mogą liczyć na specjalne pokazy w swoich miastach – z udziałem aktorów i ekipy, którzy już dziś zapowiadają, że z chęcią wrócą na gościnne Podlasie.

Patryk Ołdziejewski i Mateusz Sacharzewski fot. Sebastian Weber / Studio Munka SFP

Pochodząca z Krakowa Aleksandra Maciuszek jest absolwentką kulturoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim i reżyserii filmów dokumentalnych w Escuela Internacional de Cine y Televisión de San Antonio de los Baños na Kubie. Przed podjęciem studiów filmowych pracowała w organizacjach pozarządowych i instytucjach kulturalnych w Polsce, Hiszpanii i Meksyku. Za swój pełnometrażowy debiut dokumentalny „Casa Blanca” w 2015 roku otrzymała między innymi Złotego Lajkonika w konkursie polskim oraz Srebrny Róg w konkursie międzynarodowym Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Jest laureatką licznych nagród i wyróżnień festiwali filmowych na całym świecie.

„Cztery dni Mateusza Wilczka” realizowane są w Studiu Munka SFP w ramach, skierowanego do młodych twórców programu Trzydzieści Minut współfinansowanego przez Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz stałego partnera programu – telewizję CANAL+ Polska. Partnerem projektu jest miasto Białystok www.bialystok.pl.

LK
Studio Munka SFP
Ostatnia aktualizacja:  13.03.2024
Zobacz również
Wieczór poświęcony twórczości Zygmunta Samosiuka
21. MDAG przedstawia hasło i plakat imprezy
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll