PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
„Różyczka 2” pojawi się w kinach 20 października. To jedna z najbardziej wyczekiwanych premier tego roku. W kontynuacji hitu sprzed 13 lat ponownie zobaczymy Magdalenę Boczarską i Roberta Więckiewicza. Ich kreacje to nie tylko dzieło scenarzystów i reżysera, ale też Waldemara Pokromskiego, mistrza polskiej charakteryzacji filmowej, który aktualnie pracuje na planie filmu „Girl from Köln” o Keithu Jarretcie, wybitnym pianiście jazzowym.
Waldemar Pokromski, to jeden z tych polskich twórców, którzy doskonale radzą sobie na światowym ryku filmowym. Pracował na planach wielu produkcji nominowanych do najważniejszych nagród filmowych, m.in. przy „Liście Schindlera” Stevena Spielberga, „Pianiście” Romana Polańskiego czy „Pachnidle” Toma Tykwera. Kiedy więc reżyser, Jan Kidawa-Błoński podjął się pracy nad kontynuacją swojego hitu „Różyczka” wiedział, że aby wiarygodnie przedstawić koncepcję scenarzystów musi mieć na pokładzie najlepszego charakteryzatora. Wybór był oczywisty: Waldemar Pokromski.



Mistrz charakteryzacji, pracując nad filmem „Różyczka 2” Jana Kidawy-Błońskiego, najwięcej  czasu poświęcił dwójce aktorów: Magdzie Boczarskiej i Robertowi Więckiewiczowi. Kreacja każdego z nich wymagała postarzenia o kilkadziesiąt lat! Magda Boczarska zagrała w filmie Joannę Warczewską (córkę tytułowej Różyczki) oraz ją samą, czyli Kamilę Sakowicz. Co więcej, Kamila jest pokazana w stylistyce lat 70-tych a także całkowicie współczesnej. Robert Więckiewicz również musiał „dorównać” wiekiem swojej ukochanej.

Jak tłumaczy Pokromski nie wystarczy aktora postarzyć, chodzi o to, by znaleźć dla jego postaci odpowiedni wizerunek. – Aktor musi się dobrze poczuć w roli i uwierzyć w postać, którą zobaczy w lustrze, żeby uwierzył w nią potem widz. Stworzenie wiarygodnego wizerunku to proces wymagający dobrania odpowiednich kostiumów, oświetlenia, kompozycji kadru itd. Dlatego przed rozpoczęciem zdjęć przeprowadziliśmy szereg prób w plenerze i we wnętrzach – tłumaczy i chwali sobie współpracę z Łukaszem Guttem. – Jest jednym z tych operatorów, którym zależy, żeby kamera pomogła charakteryzacji. Najbardziej pracochłonna była praca nad postacią kreowaną przez Magdę Boczarską.

– Na wyglądzie Kamili Sakowicz odciskają się życiowe doświadczenia, ciężar tajemnicy i niespełnienia, jakie bohaterka przez lata czuła – mówi Pokromski. – Pewne elementy mogłem oczywiście zostawić. Mówi się przecież, że ktoś ma oczy po matce. Inne, jak kształt nosa czy owal twarzy, zmieniłem, żeby uciec od zbytniego podobieństwa między Joanną a Kamilą. Dodaliśmy Magdalenie oprócz zmarszczek więcej ciała. Z kolei do scen retrospekcji, w których gra młodą Kamilę z czasów PRL-u, musieliśmy ją nieco odmłodzić. W tym sensie można powiedzieć, że stworzyła trzy kreacje.
 
O Waldemarze Pokromskim
 
77-letni Pokromski nie zwalnia tempa. W ostatnim czasie oprócz „Różyczki 2” pracował przy „Chłopach”, „Kobiecie z…”, „Pani od polskiego” oraz obydwu części familijnej serii „Za duży na bajki”. Obecnie pracuje nad kolejnym zagranicznym projektem – filmowej biografii Keitha Jarreta.

Wybitny charakteryzator jest laureatem wielu nagród i wyróżnień. W Polsce otrzymał nagrodę za charakteryzację w filmie Borysa Lankosza „Rewers” na 34. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz statuetkę „Orła” Polskiej Nagrody Filmowej za charakteryzację do filmu „Magnezja” Macieja Bochniaka. Poza granicami Polski doceniono go za charakteryzację w filmie „Biała wstążka” Michaela Haneke Niemiecką Nagrodą Filmową Lola oraz nagrodą Złote Maski, międzynarodowym wyróżnieniem za sztukę charakteryzacji, przyznawanym przez Kryolan GmbH, wiodącą firmę w dziedzinie produkcji środków charakteryzatorskich. Z kolei na 22. Festiwalu Filmu Polskiego w Chicago Pokromski otrzymał „Skrzydła” za wybitne osiągnięcia w dziedzinie sztuki filmowej poza granicami Polski. Charakteryzator był również nominowany m.in. do nagrody BAFTA za wspomnianą „Listę Schindlera” i Europejskiej Nagrody Filmowej Prix d’Excellence za „Baader-Meinhof” Uli Edela.
 
O filmie „Różyczka 2”

„Różyczka 2” to nieoczywista kontynuacja. Fabuła skupia się na córce Kamili (w tej roli Magdalena Boczarska). Joannę Warczewską poznajemy w momencie, który przesądzi o jej przyszłości. Kobieta zostaje wciągnięta przez szantażystę w niebezpieczną grę.

Joanna Warczewska (Magdalena Boczarska) ma wszystko: wielką miłość i świetnie rozwijającą się karierę. To poukładane życie w jednej chwili burzy jednak zamach terrorystyczny, w którym ginie jej ukochany mąż (Paweł Małaszyński). Kiedy los daje Joannie nową życiową szansę, dosięga ją kolejny cios. Ktoś wysyła zdjęcia i dokumenty kompromitujące jej rodzinę, żądając setek tysięcy euro w zamian za milczenie. Joanna decyduje się na własną rękę zmierzyć z szantażystą i z prawdą o własnej przeszłości. Gotowa jest zaryzykować wszystko, by odzyskać kontrolę nad swoim życiem i rozwikłać skomplikowaną intrygę, w którą została wciągnięta. Jaką rolę w tej dramatycznej grze odegrają tajemniczy agent, wpływowy polityk i przyjaciel z przeszłości? Jej wynik może mieć wpływ na losy milionów, a czas nie działa na korzyść Joanny.


MR
Monolith Films
Ostatnia aktualizacja:  16.10.2023
Zobacz również
Jubileusz 75 lat PWSFTViT. Honoris causa dla czterech wybitnych artystek
14. Festiwal Kamera Akcja: dyskusje o przyszłości kina
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll