PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU

Jan Kidawa-Błoński

Jan Kidawa-Błoński
Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (11)
2017
Gwiazdy
Reżyser
2014
Samuel
Reżyser
2013
W ukryciu
Reżyser
2010
Różyczka
Reżyser
2005
Skazany na bluesa
Reżyser
1996
Wirus
Reżyser
1992
Pamiętnik znaleziony w garbie
Reżyser
1988
Męskie sprawy
Reżyser
1984
Trzy stopy nad ziemią
Reżyser
1980
Pierścień w świńskim ryju
Reżyser
1979
Umowa o pracę
Reżyser
 SCENARIUSZ (7)
2017
Gwiazdy
Scenariusz
2010
Różyczka
Scenariusz
2005
Skazany na bluesa
Scenariusz
1992
Pamiętnik znaleziony w garbie
Scenariusz
1988
Męskie sprawy
Scenariusz
1984
Trzy stopy nad ziemią
Scenariusz
1980
Pierścień w świńskim ryju
Scenariusz
 PRODUKCJA (6)
2005
Skazany na bluesa
Producent
2002
Ostatni blues
Producent
2002
Tytus, Romek i A'Tomek wśród złodziei marzeń
Producent wykonawczy
1999
Spotkania, pożegnania
Producent
1996
Szkoła uczuć
Producent
1992
Pamiętnik znaleziony w garbie
Producent
 AKTOR (3)
2010
Różyczka
Widz w teatrze / Mężczyzna w Łazienkach
2002
Ostatni blues
1999
Spotkania, pożegnania
Wiktor Grund
Opis
Scenarzysta, reżyser i producent, autor obsypanych nagrodami „Trzech stóp nad ziemią”, „Skazanego na bluesa” i „Różyczki”, prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich (1990-1994).

Zanim został absolwentem Wydziału Reżyserii PWSFTviT w Łodzi (1980), studiował architekturę na Politechnice Śląskiej. Stąd zapewne mówiąc o kinie, czy o sztuce w ogóle, nieraz sięga po przykłady architektoniczne. „Uczyłem się na klasyce. Greckie świątynie były piękne i doskonałe w proporcjach. Od tamtych czasów niczego bardziej doskonałego nie wymyślono. W klasyce tkwią korzenie całej sztuki” – wyznaje.

Pochodzi z Chorzowa. I w rodzinne strony często wraca w swoich filmach. Bohaterem pełnometrażowego debiutu „Trzy stopy nad ziemią” (1984; prem. 1986), który był jednocześnie jego filmem dyplomowym, uczynił studenta politechniki, który nie otrzymując zgody na urlop dziekański, by uniknąć powołania do wojska, podejmuje pracę w kopalni. Ta niekonwencjonalna opowieść o dojrzewaniu, marzeniach i… lewitacji w opresyjnej rzeczywistości przyniosła mu Złote Grono na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie (1985), a także nagrody na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” (1985) oraz gdańskim „Młodym Kinie” (1986). Kolejne filmy Kidawy – „Męskie sprawy” (1988) oraz „Pamiętnik znaleziony w garbie” (1992; prem. 1994) – przynoszą laury aktorom, ten pierwszy – Małe Lwy Gdańskie (1989) debiutującej Karolinie Czernickiej, ten drugi – nagrodę za najlepszą role męską Olafowi Lubaszence w Cancun (1993).

Prawdziwym hitem w dorobku reżysera okazał się „Skazany na bluesa” (2005), frapująca historia Ryszarda Riedla, charyzmatycznego wokalisty zespołu Dżem, który zmarł tragicznie 30 lipca 1994 roku w wyniku przedawkowania narkotyków, mając zaledwie 38 lat. Kidawa-Błoński, prywatnie wujek artysty, niezwykle przejmująco opowiedział o genialnym polskim bluesmanie, uzależnionym od muzyki oraz – w jeszcze większym stopniu – od narkotyków. „Skazany na bluesa” został w Gdyni uhonorowany Złotym Klakierem, jako najdłużej oklaskiwany film festiwalu, a Tomasz Kot, który wcielił się w legendarnego muzyka – laurem za debiut (2005), a później zwycięzcą w plebiscycie publiczności w Nagrodzie im. Zbigniewa Cybulskiego (2006), by w końcu w Koszalinie dostać Super Jantara za najlepszy debiut aktorski dziesięciolecia (2008).

Do postaci innego śląskiego idola Kidawa-Błoński powrócił kilkanaście lat później, realizując „Gwiazdy”(2017), biograficzną opowieść o Janie Banasiu, charyzmatycznym piłkarzu Polonii Bytom, Górnika Zabrze oraz narodowej reprezentacji. Poprzedził go mottem z „Dwunastu kręgów” Jurija Andruchowicza: „Wszystko, czego sobie życzymy, o czym marzymy i czego się spodziewamy, z pewnością nam się przydarzy. Sęk w tym, że zawsze za późno i zawsze jakoś inaczej". Złowieszcze fatum wisi nad bohaterami rozgrywającej się pod koniec II wojny przejmującej fabuły „W ukryciu” (2013) czy „Samuela” (2013), frapującego dokumentu o niewiarygodnych wręcz losach Samuela Willenberga, malarza i rzeźbiarza, więźnia Treblinki, uczestnika Powstania Warszawskiego, aktualnie mieszkającego w Tel Awiwie, czy – nade wszystko – „Różyczki” (2010), bezdyskusyjnie najlepszego filmu w dorobku Kidawy-Błońskiego. Ta melodramatyczna opowieść o agencie tajnych służb, jego kochance oraz znanym pisarzu, którego kobieta zaczyna darzyć płomiennym uczuciem, by skutecznie go inwigilować, została obsypana istną lawina nagród, m.in. w Chicago, Hanowerze, Montevideo, Moskwie, San Francisco, Santo Domingo i naturalnie w Gdyni, gdzie zdobyła Złote Lwy, Złotego Klakiera i Złotego Kangura.

„Kino w moim rozumieniu to przede wszystkim opowiadanie ciekawych historii. Choć nie tylko… Lubię przyglądać się ludziom, badać ich kondycję, prowokacyjnie przesuwać granice, do których w swym zachowaniu mogą się posunąć. Stawiać ich w sytuacjach, w których muszą zmierzyć się z pokusami wszystkich siedmiu grzechów głównych. Wciąż wybierać między dobrem i złem… A potem ponosić ewentualne konsekwencje” – mówi reżyser.
Jerzy Armata
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll