PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Ma na swym koncie zdjęcia do ponad 30 filmów i seriali fabularnych, ponad 100 filmów dokumentalnych oraz około setki tematów dla Polskiej Kroniki Filmowej. 15 czerwca Jacek Mierosławski kończy 75 lat.

Jest absolwentem Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej i Filmowej w Łodzi (1966). Jeszcze podczas studiów współpracował  z łódzkim Studiem Małych Form Filmowych „Se-Ma-For”, gdzie zrealizował zdjęcia m.in. do odcinków popularnych seriali dla dzieci reżyserowanych przez Wadima Berestowskiego:„Tomek i pies” (odc. 13 – „Rozłąka”, 1965) i „Z przygodą na ty” (odc. 1 – „Nauczka”, 1966).


 
Po studiach związał się z warszawską Wytwórnią Filmów Dokumentalnych, początkowo jako asystent operatora, a następnie operator filmów dokumentalnych, gdzie nakręcił także około stu tematów dla Polskiej Kroniki Filmowej. Spośród kilkudziesięciu dokumentów z jego zdjęciami, które realizował również w warszawskiej Wytwórni Filmowej „Czołówka”, łódzkiej Wytwórni Filmów Oświatowych oraz na zamówienie Telewizji Polskiej, na szczególną uwagę zasługują: „Wierność” (1969), „Sprawa lorda Jima” (1969), „Mężczyźni” (1969) i „Bracia” (1971) Grzegorza Królikiewicza, „Darek Dziedziech” (1974) Jadwigi Żukowskiej, „Echo” (1979) Piotra Andrejewa, „Jarosław Iwaszkiewicz” (1978), „Alina i Czesław Centkiewiczowie” (1980), „Protokół zniszczenia” (1982), „Którędy do ludzi” (1985) i „K.I. Gałczyński” (1985) Jadwigi Zajiček, „O victorii wiedeńskiej” (1983) Marii Kwiatkowskiej, „Ułaskawiony. Mieczysław Pszon” (1995) i „Dominikanin” (1998) Pawła Woldana, „Pułkownik Kukliński” (1995), „Żydzi, chrześcijanie, muzułmanie… dzieci Boga” (2005) i „Konfrontacja” (2005) Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego, „Upadek imperium” (2009) i „Droga do Europy” (2014) Andrzeja Titkowa. Jest także współautorem zdjęć do dwóch pełnometrażowych dokumentów Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego, poświęconych polskiemu papieżowi: „Pielgrzym” (1979) i „Credo…” (1983).

Z filmem fabularnym związał się także podczas studiów w Szkole Filmowej, współpracując z Antonim Wójtowiczem na planie „Ostatniego kursu” (1963) Jana Batorego, a już po ukończeniu łódzkiej uczelni – z Andrzejem Kostenką przy realizacji „Żywota Mateusza” (1967) Witolda Leszczyńskiego. Jako operator kamery pracował m.in. na planie „Trądu” (1971) Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego, "Trzeba zabić tę miłość" (1972) Janusza Morgensterna, „Tego okrutnego, nikczemnego chłopaka” (1972)Janusza Nasfetera, „Rewizji osobistej” (1972) Witolda Leszczyńskiego i Andrzeja Kostenki, „Partity na instrument drewniany” (1975) Janusza Zaorskiego. Jako samodzielny operator zadebiutował w zrealizowanej w paradokumentalnej poetyce fabule „Kochajmy się” (1974) Krzysztofa Wojciechowskiego, z którym nakręcił jeszcze fabularyzowany dokument „Rodzina” (1975).


Jest operatorem niezwykle wszechstronnym, pośród filmów z jego zdjęciami znajdują się m.in. przejmujący dramat sportowy „Klincz” (1979) Piotra Andrejewa, pełny suspensu kryminał Jacka Bromskiego „Zabij mnie glino” (1987), sensacyjne „Prywatne śledztwo” (1986) i „Trójkąt bermudzki” (1987) Wojciecha Wójcika, ekranizacja młodzieżowego bestselleru Edmunda Niziurskiego „Awantura w Niekłaju” czyli „Tajemnica starego ogrodu” (1983) Juliana Dziedziny,  penetrujące ciemne strony naszej rzeczywistości ostre opowieści Mieczysława Waśkowskiego – „Jej portret” (1974), „Hazardziści” (1975) i "Nie zaznasz spokoju" (1977), komedie obyczajowe Romana Załuskiego „Kogel-mogel” (1988) i "Galimatias, czyli kogel-mogel II". Ma na swym koncie również zdjęcia do wielu odcinków popularnych seriali: „Sukces” (2000), „Pensjonat Pod Różą” (2004-2006),„Dom nad rozlewiskiem” (2009).
 
Wszechstronność i perfekcja to główne wyznaczniki sztuki operatorskiej Jacka Mierosławskiego. Wszystkiego najlepszego!  


Jerzy Armata
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  19.06.2017
Zobacz również
fot. Szymon Pulcyn/SFP
Helios. Szukanie białych plam
Rotacje w czołówce zestawienia
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll