Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Ma na swym koncie zdjęcia do ponad 30 filmów i seriali fabularnych, ponad 100 filmów dokumentalnych oraz około setki tematów dla Polskiej Kroniki Filmowej. 15 czerwca Jacek Mierosławski kończy 75 lat.
Jest absolwentem Wydziału Operatorskiego
Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej i Filmowej w Łodzi (1966). Jeszcze podczas
studiów współpracował z łódzkim Studiem
Małych Form Filmowych „Se-Ma-For”, gdzie zrealizował zdjęcia m.in. do odcinków
popularnych seriali dla dzieci reżyserowanych przez Wadima Berestowskiego:„Tomek i pies” (odc. 13 – „Rozłąka”, 1965) i „Z przygodą na ty” (odc. 1 –
„Nauczka”, 1966).
Po studiach
związał się z warszawską Wytwórnią Filmów Dokumentalnych, początkowo jako
asystent operatora, a następnie operator filmów dokumentalnych, gdzie nakręcił
także około stu tematów dla Polskiej Kroniki Filmowej. Spośród kilkudziesięciu
dokumentów z jego zdjęciami, które realizował również w warszawskiej Wytwórni
Filmowej „Czołówka”, łódzkiej Wytwórni Filmów Oświatowych oraz na zamówienie Telewizji
Polskiej, na szczególną uwagę zasługują: „Wierność” (1969), „Sprawa lorda Jima”
(1969), „Mężczyźni” (1969) i „Bracia” (1971) Grzegorza Królikiewicza, „Darek
Dziedziech” (1974) Jadwigi Żukowskiej, „Echo” (1979) Piotra Andrejewa,
„Jarosław Iwaszkiewicz” (1978), „Alina i Czesław Centkiewiczowie” (1980),
„Protokół zniszczenia” (1982), „Którędy do ludzi” (1985) i „K.I. Gałczyński”
(1985) Jadwigi Zajiček, „O victorii wiedeńskiej” (1983) Marii Kwiatkowskiej, „Ułaskawiony.
Mieczysław Pszon” (1995) i „Dominikanin” (1998) Pawła Woldana, „Pułkownik
Kukliński” (1995), „Żydzi, chrześcijanie, muzułmanie… dzieci Boga” (2005) i
„Konfrontacja” (2005) Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego, „Upadek imperium” (2009)
i „Droga do Europy” (2014) Andrzeja Titkowa. Jest także współautorem zdjęć do
dwóch pełnometrażowych dokumentów Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego, poświęconych
polskiemu papieżowi: „Pielgrzym” (1979) i „Credo…” (1983).
Z filmem fabularnym związał się także podczas studiów w Szkole Filmowej, współpracując z Antonim Wójtowiczem na planie „Ostatniego kursu” (1963) Jana Batorego, a już po ukończeniu łódzkiej uczelni – z Andrzejem Kostenką przy realizacji „Żywota Mateusza” (1967) Witolda Leszczyńskiego. Jako operator kamery pracował m.in. na planie „Trądu” (1971) Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego, "Trzeba zabić tę miłość" (1972) Janusza Morgensterna, „Tego okrutnego, nikczemnego chłopaka” (1972)Janusza Nasfetera, „Rewizji osobistej” (1972) Witolda Leszczyńskiego i Andrzeja Kostenki, „Partity na instrument drewniany” (1975) Janusza Zaorskiego. Jako samodzielny operator zadebiutował w zrealizowanej w paradokumentalnej poetyce fabule „Kochajmy się” (1974) Krzysztofa Wojciechowskiego, z którym nakręcił jeszcze fabularyzowany dokument „Rodzina” (1975).
Jest operatorem niezwykle wszechstronnym, pośród filmów z jego zdjęciami znajdują się m.in. przejmujący dramat sportowy „Klincz” (1979) Piotra Andrejewa, pełny suspensu kryminał Jacka Bromskiego „Zabij mnie glino” (1987), sensacyjne „Prywatne śledztwo” (1986) i „Trójkąt bermudzki” (1987) Wojciecha Wójcika, ekranizacja młodzieżowego bestselleru Edmunda Niziurskiego „Awantura w Niekłaju” czyli „Tajemnica starego ogrodu” (1983) Juliana Dziedziny, penetrujące ciemne strony naszej rzeczywistości ostre opowieści Mieczysława Waśkowskiego – „Jej portret” (1974), „Hazardziści” (1975) i "Nie zaznasz spokoju" (1977), komedie obyczajowe Romana Załuskiego „Kogel-mogel” (1988) i "Galimatias, czyli kogel-mogel II". Ma na swym koncie również zdjęcia do wielu odcinków popularnych seriali: „Sukces” (2000), „Pensjonat Pod Różą” (2004-2006),„Dom nad rozlewiskiem” (2009).
Z filmem fabularnym związał się także podczas studiów w Szkole Filmowej, współpracując z Antonim Wójtowiczem na planie „Ostatniego kursu” (1963) Jana Batorego, a już po ukończeniu łódzkiej uczelni – z Andrzejem Kostenką przy realizacji „Żywota Mateusza” (1967) Witolda Leszczyńskiego. Jako operator kamery pracował m.in. na planie „Trądu” (1971) Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego, "Trzeba zabić tę miłość" (1972) Janusza Morgensterna, „Tego okrutnego, nikczemnego chłopaka” (1972)Janusza Nasfetera, „Rewizji osobistej” (1972) Witolda Leszczyńskiego i Andrzeja Kostenki, „Partity na instrument drewniany” (1975) Janusza Zaorskiego. Jako samodzielny operator zadebiutował w zrealizowanej w paradokumentalnej poetyce fabule „Kochajmy się” (1974) Krzysztofa Wojciechowskiego, z którym nakręcił jeszcze fabularyzowany dokument „Rodzina” (1975).
Jest operatorem niezwykle wszechstronnym, pośród filmów z jego zdjęciami znajdują się m.in. przejmujący dramat sportowy „Klincz” (1979) Piotra Andrejewa, pełny suspensu kryminał Jacka Bromskiego „Zabij mnie glino” (1987), sensacyjne „Prywatne śledztwo” (1986) i „Trójkąt bermudzki” (1987) Wojciecha Wójcika, ekranizacja młodzieżowego bestselleru Edmunda Niziurskiego „Awantura w Niekłaju” czyli „Tajemnica starego ogrodu” (1983) Juliana Dziedziny, penetrujące ciemne strony naszej rzeczywistości ostre opowieści Mieczysława Waśkowskiego – „Jej portret” (1974), „Hazardziści” (1975) i "Nie zaznasz spokoju" (1977), komedie obyczajowe Romana Załuskiego „Kogel-mogel” (1988) i "Galimatias, czyli kogel-mogel II". Ma na swym koncie również zdjęcia do wielu odcinków popularnych seriali: „Sukces” (2000), „Pensjonat Pod Różą” (2004-2006),„Dom nad rozlewiskiem” (2009).
Wszechstronność
i perfekcja to główne wyznaczniki sztuki operatorskiej Jacka Mierosławskiego. Wszystkiego najlepszego!
Jerzy Armata
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja: 19.06.2017
fot. Szymon Pulcyn/SFP
Helios. Szukanie białych plam
Rotacje w czołówce zestawienia
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024