Co roku w Martin-Gropius-Bau odbywają się Europejskie Targi Filmowe, które są jednym z największych tego typu wydarzeń na naszym kontynencie. Do Berlina przyjeżdżają przedstawiciele branży filmowej z całego świata, aby zaprezentować swoje instytucje filmowe, nowe projekty, znaleźć koproducentów, dystrybutorów i agentów sprzedaży. Organizatorami polskiego stoiska byli Polski Instytut Sztuki Filmowej, Stowarzyszenie Filmowców Polskich i Polish Film Promotion. Na stoisku dostępne były materiały promujące filmy, m.in. katalog New Polish Films 2017, informacje dotyczące filmów znajdujących się na festiwalu oraz koprodukowanych przez partnerów. Film Commission Poland przygotowała elektroniczną publikację, która ma ułatwić zagranicznym partnerom nawiązywanie kontaktów z polską branżą filmową.
Krzysztof Zanussi odwiedził polskie stoisko, fot. Marcin Oliva Soto/Polish Film Promotion (SFP)
„Goście z całego świata, wśród nich producenci, agenci sprzedaży, dystrybutorzy i dyrektorzy czołowych festiwali, rozmawiali o możliwościach współpracy, koprodukcjach i wymieniali doświadczenia” – mówi Katarzyna Wodecka–Stubbs, general manager Polish Film Promotion.
Tłumy gości na polskim stoisku, fot. Marcin Oliva Soto/Polish Film Promotion (SFP)
„Stoisko pod patronatem Polish Cinema było
platformą dla wszystkich twórców filmowych, ale też funduszy i
komisji filmowych. Uważam, że tegoroczne Berlinale kończymy z
dużymi sukcesami, choćby pod względem nawiązanych kontaktów i
zainteresowania polskim kinem. Mam nadzieję, że efekty zobaczymy w
przyszłej współpracy naszych profesjonalistów z partnerami z
zagranicy” – dodała Wodecka–Stubbs.
W ramach "Berlinale Co-production Market" odbyła się dyskusja "Country Session" z udziałem przedstawicieli instytutów filmowych z Brazylii, Holandii, Francji, Polski i Niemiec. Nasz kraj reprezentowali: Robert Baliński z PISF-u i Tomasz Dąbrowski z Film Commision Poland. Opowiedzieli oni o systemie finansowania koprodukcji w Polsce, zachęcili do zgłaszania projektów. Tomasz Dąbrowski przypomniał, że w Polsce prężnie działają również regionalne fundusze filmowe. Poinformował także o działaniach rządu zmierzających do wprowadzenia ulg podatkowych zachęcających do produkcji filmów w Polsce. Obecnie trwają pracę nad ustaleniem szczegółów programu, który ma zostać uruchomiony w połowie roku.
Aneta Hickinbotham i Leszek Bodzak odbierają nagrodę Special Pitch Award, fot. Film Festival Cottbus
Producenci filmu „Ostatnia rodzina”, Leszek
Bodzak i Aneta Hickinbotham, odebrali w imieniu reżysera, Jana P.
Matuszyńskiego, specjalną nagrodę - Special Pitch Award,
przyznawaną przez Film Festival Cottbus i Connecting Cottbus.
Dzięki tej nagrodzie następny projekt reżysera „Ostatniej rodziny” będzie mógł być zaprezentowany na forum koprodukcyjnym podczas kolejnej edycji festiwalu w Cottbus w listopadzie tego roku.
Zaproszeni goście i
branża filmowa z całego świata spotkali się na Polish Cinema
Party. Wydarzenie uświetnił koncert muzyki z filmu "Pokot"
skomponowanej przez Antoniego Komasę - Łazarkiewicza oraz występu
Mary Komasy. Towarzyszył im gitarzysta Tomar
Moked.
Tomar Moked, Mary Komasa, Antoni Łazarkiewicz - Komasa występują na Polish Cinema Party, fot. Marcin Oliva Soto/Polish Film Promotion (SFP)
Okładka magazynu filmowego „The Hollywood Reporter” poświęcona była polskim akcentom na festiwalu zachęcając hasłem: „Miej na nas oko”. Na pierwszej stronie magazynu pojawiła się Zofia Wichłacz (Shooting Star), Kuba Gierszał (10 Europeans to watch), Agnieszka Holland (reżyserka „Pokotu”) oraz kadry z filmów prezentowanych na Berlinale.
Okładka magazynu "The Hollywood Reporter", (wydanie z dnia 13.02.2017)
W tegorocznej edycji Berlinale Talents udział wzięło aż 11 osób z Polski: Kasia Adamik, Agnieszka Elbanowska (z projektem dokumentalnym w ramach Doc Station "Pray for Peace, Train for War"), Agnieszka Zwiefka, Julia Popławska, Justyna Tafel (z projektem "Safe'n'Quiet" w ramach Script Station), Filip Jacobson, Katarzyna Szczerba (dźwięk), Katarzyna Boniecka (montaż), Daria Wiktoria Kopiec (scenografia), Anna Gawlita (producentka), Tomasz Ciesielski (montaż). 14 lutego z uczestnikami warsztatów spotkała się reżyserka Agnieszka Holland.