Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
XII Forum Prawnicze “X MUZA A TEMIDA” odbędzie się 17 listopada (czwartek) 2016 roku o godz. 10:00 w Hoteu Holiday Inn w Bydgoszczy.
Film jest nośnikiem nie tylko sztuki, ale także konglomeratem rozmaitych praw. W obrazie filmowym ścierają się zarówno prawa producenta, jak i współtwórców filmu oraz osób, których utwory lub dobra osobiste są "eksploatowane" w dziele audiowizualnym. Legalne połączenie wszystkich wkładów twórczych oraz respektowanie praw osób trzecich stanowi fundament niezakłóconego przez spory sądowe sukcesu komercyjnego przedsięwzięcia filmowego.
Prawo autorskie jest stosunkowo nową dziedziną prawa cywilnego. Jego fundamenty w znanym nam współcześnie kształcie powstały w XIX wieku z myślą o ochronie praw i interesów twórców. Od początku swego istnienia aż po dziś dzień dziedzina ta wywołuje liczne kontrowersje - przede wszystkim z uwagi na przejawiającą się w regulacji prawnej ciągłą walkę pomiędzy interesami twórców i interesami odbiorców ich dzieł. Jednocześnie regulacje prawnoautorskie wciąż próbują - z różnym skutkiem - nadążać za zmieniającą się rzeczywistością i pojawianiem się nowych narzędzi i technik twórczych oraz nowych sposobów korzystania z twórczości i zagrożeń dla praw twórców związanych z coraz łatwiejszym i powszechniejszym dostępem do dóbr niematerialnych.
Tematy paneli:
"Utwory audiowizualne w internecie. Film w erze Youtube”
Radca prawny Michał Trowski
Kancelaria prawnicza Mikołcz Trowski i Wspólnicy
W erze cyfrowej kanały social-media mają kluczowe znaczenie przy promocji i dystrybucji produkcji audiowizualnej. Poruszanie się po cyfrowym świecie może okazać się wymagającym zadaniem. Lepsze poznanie prawa autorskiego pozwala chronić i szanować prawa twórców i producentów oraz korzystać z twórczości legalnie.
„Europejskie spory dotyczące wolności panoramy”
Adwokat Maciej Adamczyk
Kancelaria Adamczyk i Spółka adwokaci i radcy prawni
Obowiązująca w Polsce swoboda robienia zdjęć i kręcenia filmów w miejscach publicznych nie jest normą w Europie. Przyjrzyjmy się regulacjom obowiązującym w niektórych krajach oraz pomysłom unifikacyjnym EU.
"Cudze utwory we własnym filmie - granice dozwolonego użytku po zmianach w prawie autorskim"
Adwokat Łukasz Niedziela
Kancelaria Adwokacka United Professionals
W materiałach audiowizualnych pojawiają się często utwory, do których prawa autorskie nie przysługują twórcy filmu. Korzystanie z nich nie zawsze musi wiązać się z obowiązkiem zakupu praw lub uzyskania licencji. Obowiązujące przepisy pozwalają - w ściśle określonych przypadkach - na skorzystanie z cudzego utworu bezpłatnie. Warto poznać te przypadki, aby bez potrzeby nie zwiększać kosztów realizacji filmu, zwłaszcza że nowelizacja prawa autorskiego zmieniła zakres dozwolonego użytku cudzych utworów. Podczas prezentacji przedstawimy, co się zmieniło i podpowiemy, jak skorzystać ze znowelizowanych przepisów.
„Korzystanie w filmie z cudzego dorobku czyli czego nie chroni prawo autorskie?”
Radca prawny Lucyna Sas-Swadźba
Tematem prezentacji będzie problematyka przedmiotu ochrony prawa autorskiego oraz podstawowe reguły dotyczące zakwalifikowania przejawów ludzkiej aktywności jako utworów. Poruszony zostanie aspekt dot. tego, które z tych przejawów ustawa o prawie autorskim wprost wyłącza spod swojej ochrony i czy można jej szukać na podstawie innych przepisów. Prowadząca wraz z uczestnikami będzie rozważać, czy możliwe jest objęcie reżimem prawa autorskiego tytułów filmów, imion własnych fikcyjnego bohatera czy fraz przez niego wypowiadanych.
Prawo autorskie jest stosunkowo nową dziedziną prawa cywilnego. Jego fundamenty w znanym nam współcześnie kształcie powstały w XIX wieku z myślą o ochronie praw i interesów twórców. Od początku swego istnienia aż po dziś dzień dziedzina ta wywołuje liczne kontrowersje - przede wszystkim z uwagi na przejawiającą się w regulacji prawnej ciągłą walkę pomiędzy interesami twórców i interesami odbiorców ich dzieł. Jednocześnie regulacje prawnoautorskie wciąż próbują - z różnym skutkiem - nadążać za zmieniającą się rzeczywistością i pojawianiem się nowych narzędzi i technik twórczych oraz nowych sposobów korzystania z twórczości i zagrożeń dla praw twórców związanych z coraz łatwiejszym i powszechniejszym dostępem do dóbr niematerialnych.
Tematy paneli:
"Utwory audiowizualne w internecie. Film w erze Youtube”
Radca prawny Michał Trowski
Kancelaria prawnicza Mikołcz Trowski i Wspólnicy
W erze cyfrowej kanały social-media mają kluczowe znaczenie przy promocji i dystrybucji produkcji audiowizualnej. Poruszanie się po cyfrowym świecie może okazać się wymagającym zadaniem. Lepsze poznanie prawa autorskiego pozwala chronić i szanować prawa twórców i producentów oraz korzystać z twórczości legalnie.
„Europejskie spory dotyczące wolności panoramy”
Adwokat Maciej Adamczyk
Kancelaria Adamczyk i Spółka adwokaci i radcy prawni
Obowiązująca w Polsce swoboda robienia zdjęć i kręcenia filmów w miejscach publicznych nie jest normą w Europie. Przyjrzyjmy się regulacjom obowiązującym w niektórych krajach oraz pomysłom unifikacyjnym EU.
"Cudze utwory we własnym filmie - granice dozwolonego użytku po zmianach w prawie autorskim"
Adwokat Łukasz Niedziela
Kancelaria Adwokacka United Professionals
W materiałach audiowizualnych pojawiają się często utwory, do których prawa autorskie nie przysługują twórcy filmu. Korzystanie z nich nie zawsze musi wiązać się z obowiązkiem zakupu praw lub uzyskania licencji. Obowiązujące przepisy pozwalają - w ściśle określonych przypadkach - na skorzystanie z cudzego utworu bezpłatnie. Warto poznać te przypadki, aby bez potrzeby nie zwiększać kosztów realizacji filmu, zwłaszcza że nowelizacja prawa autorskiego zmieniła zakres dozwolonego użytku cudzych utworów. Podczas prezentacji przedstawimy, co się zmieniło i podpowiemy, jak skorzystać ze znowelizowanych przepisów.
Radca prawny Lucyna Sas-Swadźba
Tematem prezentacji będzie problematyka przedmiotu ochrony prawa autorskiego oraz podstawowe reguły dotyczące zakwalifikowania przejawów ludzkiej aktywności jako utworów. Poruszony zostanie aspekt dot. tego, które z tych przejawów ustawa o prawie autorskim wprost wyłącza spod swojej ochrony i czy można jej szukać na podstawie innych przepisów. Prowadząca wraz z uczestnikami będzie rozważać, czy możliwe jest objęcie reżimem prawa autorskiego tytułów filmów, imion własnych fikcyjnego bohatera czy fraz przez niego wypowiadanych.
WRÓB
Camerimage
Ostatnia aktualizacja: 2.11.2016
fot. Kuba Kiljan / SFP
Filmowe Zaduszki 2016
15. Cinemaforum. Krótkie, ale w cenie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024