PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Ciekawe, dlaczego historycy sztuki przemilczeli fakt, że słynny uśmiech należał nie do wiecznie niezadowolonej pani Giocondo, tylko do polskiego krasnoludka Pikulika? Tę niezwykłą historię opowiada odcinek pilotowy serialu Agnieszki Sadurskiej „Podróże na chmurze”.
Krasnale: Oświrek i Pikulik, stają przed zadaniem  uratowania dobrej wiedźmy, swojej najlepszej przyjaciółki – Babujagi, która po potyczce na różdżki czarodziejskie stoczonej z czarownicą Kubabą, zamieniła się w patykowego stwora. Muszą w tym celu zebrać rzeczy osobiste Babujagi, które czary Kubaby rozrzuciły po całej Europie. Wyruszają w podróż, nie tylko w przestrzeni, ale również w czasie. Spotykają osoby, bez których europejska historia kultury i sztuki z pewnością wyglądałaby inaczej; Leonarda da Vinci w Mediolanie, Hieronima Boscha w Brabancji, Wiliama Szekspira podróżującego po angielskiej prowincji z trupą teatralną, Rembrandta w Amsterdamie, Wolfganga Amadeusza Mozarta w Wiedniu, Marię Skłodowską-Curie w Paryżu, Fryderyka Chopina na wakacjach w Szafarni, Georgesa Melies’a w podparyskim studiu filmowym oraz Astrid Lindgren w jej sztokholmskim mieszkaniu.



To tylko kilkoro z bohaterów, bo serial ma liczyć co najmniej 13 odcinków. Producentem serialu jest warszawskie Studio Miniatur Filmowych. Produkcją zawiaduje Joanna Ronikier.

Agnieszka Sadurska to reżyser animacji z dużym dorobkiem. Ma na koncie m.in. popularny w latach 90. Serial „Przypadki Zwierzo-Jeża” i zrealizowane przez TVP SA z okazji wejścia Polski do Unii Europejskiej „Podróże na burzowej chmurze”. "Telewizja Publiczna, mimo sporej inwestycji w produkcję nie wyemitowała nigdy tego serialu z powodów, które wydają się absurdalne. Jak tłumaczy szef Studia Miniatur Filmowych Włodzimierz Matuszewski w rozmowie do książki "Polski film dla dzieci i młodzieży", w "postaci niewyemitowanej" serial staje się częścią tzw. aktywów spółki i teoretycznie – bardziej się opłaca trzymać go w magazynie, niż pokazać widzom, bo koszt jego produkcji zwiększa kapitał spółki.



Autorka postanowiła jednak wrócić do tematyki podróży poprzez kulturę europejską i zrealizować projekt nowoczesny, multimedialny czy raczej, jak się dzisiaj określa, „transmedialny”, połączony w jeden organizm z potencjalnymi platformami pozwalającymi na możliwie bezpośrednią łączność widza ze swoimi ulubionymi bohaterami: stroną internetową, wydawnictwami książkowymi, grami, portalem społecznościowym.

Obecnie projekt jest na etapie developmentu, na który uzyskał dotację z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Prace nad odcinkiem pilotażowym zbliżają się ku końcowi. Zakończył się okres produkcyjny. Animacja została wykonana w programie Toon Boom Harmony, pracował nad nią zespół animatorów w składzie:  Józef Trzaska, Roman Garbacz, Mikołaj Pilchowski, Małgorzata Mianowska. Sadurska i Pilchowski pracują teraz nad composingiem  -  składają dekoracje z animacją, dodają ruchy kamery, efekty specjalne.



Muzycy -  Agnieszka Burcan i Paweł Radziszewski z grupy Plastic zaczęli prace nad piosenką do czołówki i oprawą muzyczną.  - Zaczynamy myśleć o terminie zgrania i dubbingu. W rolach głównych wystąpią Monika Pikuła i Jarosław Boberek.   - Jeżeli wszystko pójdzie dobrze (a tak zakłada plan), skończymy na początku września – mówi reżyserka.

Odcinek pilotowy i prace literackie, których efektem jest pięć scenariuszy i osiem treatmentów, wchodzą w skład aplikacji, jaką Studio Miniatur Filmowych będzie składało do PISF, by kontynuować produkcję. Opiekę merytoryczną nad pracami literackimi sprawuje Krystyna Chojnacka.  - Mimo tego, że koszty realizacji filmów nie spadają, wysokość dotacji, (a co za tym idzie, budżetu) wręcz odwrotnie, jakoś te serie powstają – mówi Sadurska. - Problem w pozyskiwaniu koproducentów jest jeden i to kluczowy: brak publicznego broadcastera. Nasi koledzy z "normalnych krajów", gdzie telewizja publiczna wywiązuje się ze swojej misji, nie są w stanie zrozumieć, dlaczego edukacyjny i atrakcyjny projekt nie uzyskał jej poparcia. Tłumaczenie zawiłości i istoty kolapsu ekonomicznego i priorytetów produkcyjnych naszego publicznego nadawcy, przekracza ich możliwości percepcyjne - dodaje.



Mimo tego Agnieszka Sadurska jest optymistką. Trailer filmu zaprezentowany na pitchingach został przyjęty z zainteresowaniem. Wszyscy potencjalni koproducenci czekają na pilota.  Trzymamy kciuki!

Link do trailera:
https://www.facebook.com/photo.php?v=830580253639672&set=vb.100000631153640&type=2&theater

Bardzo dziękujemy reżyserce oraz Studiu Miniatur Filmowych za udostępnienie fotosów i projektów z filmu

 


Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  2.08.2014
Zobacz również
fot. A. Sadurska / Studio Miniatur Filmowych
Przyszedł czas na wielkie kino
20 lat wakacyjnego kina w Kazimierzu Dolnym
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll