Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
„Tarapaty” i „Magiczna zima Muminków” w kinach, drugi rok funkcjonowania w PISF komisji eksperckiej oceniającej projekty filmów dla młodego widza, konkurs na treatment scenariusza filmu dla dzieci czy nowe inicjatywy branżowe pozwoliły w 2017 roku rozwinąć polską kinematografię dedykowaną najmłodszym widzom.
Wsparcie PISF dla kina familijnego
2017 rok był drugim rokiem funkcjonowania w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej komisji eksperckiej oceniającej projekty filmów dla młodego widza i widowni familijnej. W skład komisji eksperckiej weszli przedstawiciele środowiska filmowego: Agnieszka Sadurska (przewodnicząca), Joanna Olech, Maciej Jakubczyk, Jerzy Moszkowicz i Dariusz Gajewski.
Do komisji w ciągu trzech sesji złożono 27 wniosków. PISF dofinansował produkcję czterech pełnometrażowych filmów fabularnych oraz przyznał środki na rozwój siedmiu projektów filmowych.
Nowy projekt Mariusza Paleja
Wsród czterech projektów, którym PISF przyznał dofinansowanie na produkcję w 2017 roku znalazł się najnowszy film autora "Za niebieskimi drzwiami" Mariusza Paleja pt. „Czarny Młyn”, będący adaptacją przygodowo-fantastycznej powieści grozy dla młodzieży o tym samym tytule autorstwa Marcina Szczygielskiego.
„To będzie science fiction dla dzieci z ważnym społecznym tłem. Tym razem to będzie film przede wszystkim o integracji świata ludzi zdrowych ze światem osób niepełnosprawnych. Aby film dla dzieci zdobył serca widzów, potrzebna jest odwaga w realizacji, nie zaszkodzi brawura i przede wszystkim traktowanie młodego widza poważnie. Ważne pytania, intensywne emocje – to moje credo” – mówi o swoim nowym projekcie Mariusz Palej, który w wywiadzie dla PISF podkreślał: „Kino dla dzieci powinno być priorytetem dla wszystkich polskich filmowców, nie tylko tych, którzy chcą się nim zawodowo zajmować. Widza powinniśmy kształtować od najmłodszych lat. Należy dbać o to, żeby już jako dziecko stykał się z polskimi aktorami i naszą specyfiką – językową i narracyjną [...] Aby tradycja mogła wrócić, musimy najpierw dać widzom filmy. Tutaj najpierw musi być podaż, żeby wyzwolić popyt. Jeżeli pojawi się kilka kolejnych fajnych tytułów, które zdobędą sympatię publiczności, jak «Za niebieskimi drzwiami», to widzowie pokochają polskie kino familijne tak samo, jak cenią polskie kino dla dorosłych”.
W 2017 roku "Za niebieskimi drzwiami" znalazło się w programie wielu międzynarodowych festiwali, m.in. w Niemczech, Belgii, Irlandii Północnej czy USA. Tytuł zdobył m.in. Nagrodę Publiczności i Wyróżnienie Junior Jury na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Schlingel w niemieckim Chemmitz.
"Tarapaty" w kinach
15 września na ekrany kin weszły "Tarapaty" – współfinansowany przez PISF polski film przygodowy dla całej rodziny i jednocześnie fabularny debiut Marty Karwowskiej.
„«Tarapaty» pod wieloma względami były projektem niezwykle ryzykownym. Pomijając typowe kwestie związane z tzw. filmem trudnym (debiut reżyserski), poruszaliśmy się na zupełnie nieznanych terenach polskiego kina familijnego. Bardzo ciężko było przewidzieć potencjał rynkowy filmu” – podsumowuje Agnieszka Dziedzic, producentka i dodaje: „Dla Koi Studio zrobienie «Tarapatów» było niezwykle ważnym projektem w strategii rozwoju firmy. Wierzę, że producenci mogą równocześnie realizować bardzo różne projekty. Łączyć filmy gatunkowe i kino artystyczne, autorskie. W ten sposób nasza praca staje się o wiele ciekawsza, a perspektywy dla firmy bardziej odpowiadają wymogom rynkowym”.
Polskie filmy dla młodego widza i widowni familijnej cieszą się coraz większą popularnością. Dystrybuowany w 2015 roku "Klub włóczykijów" Tomasza Szafrańskiego zgromadził w kinach 131 tysięcy widzów. Wprowadzany w następnym roku do kin film Mariusza Paleja "Za niebieskimi drzwiami" obejrzało ponad 245 tysięcy kinomanów. Dystrybuowane przez Next Film "Tarapaty" do tej pory zobaczyło w kinach ponad 304 000 widzów. Co zdaniem producentki zadecydowało o sukcesie?
„Na rekordowy wynik «Tarapatów» pracowaliśmy razem z dystrybutorem. Specyfika filmów dla dzieci jest inna niż przy filmach dla dorosłych. Wynik buduje się na długim dystansie i dlatego tak ważne są relacje z kinami i walka o to, by jak najdłużej pozostać na ekranach. «Tarapaty» swój najlepszy wynik zanotowały wcale nie w weekend otwarcia, ale w 3 i 4 tygodniu wyświetlania. Duże znaczenie miała też współpraca ze szkołami. Mam nadzieję, że dobry wynik «Tarapatów» pomoże kolejnym produkcjom” – dodaje producentka, która pracuje już nad drugą częścią „Tarapatów”.
Kluczową dla sukcesu filmu familijnego współpracę z dystrybutorem podkreślali również uczestnicy panelu poświęconego kinu dla młodego widza podczas 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Maciej Jakubczyk zauważył, że polskim kinem familijnym w ostatnim czasie zajmowali się różni dystrybutorzy. „Plus tej sytuacji jest taki, że dystrybutorzy szukają dla siebie nowych przestrzeni, ale myślę, że za jakiś czas dobrze by było dla tego kina i dla jego dystrybucji, żeby wybrani dystrybutorzy, tak jak przy kinie polskim dla dorosłych, zaczęli się specjalizować też w dystrybuowaniu polskiego kina dla dzieci.”
Konkurs na treatment scenariusza filmu dla dzieci
Konkurs na treatment scenariusza filmu dla dzieci
W 2017 roku Polski Instytut Sztuki Filmowej wraz ze Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS zorganizował zamknięty konkurs na treatment scenariusza filmu dla dzieci. Przedmiotem konkursu było stworzenie zarysu scenariusza filmu fabularnego dla dzieci do lat 12 wraz ze sceną dialogową. Jury w ocenie kierowało się m.in. wysoką wartością literacką tekstu, atrakcyjnością tematu i sposobem jego ujęcia w kontekście reguł gatunku dla dzieci, potencjałem poznawczym i edukacyjnym czy dbałością o wiarygodność psychologiczną dziecięcych bohaterów.
Jury w składzie Maciej Wojtyszko, Agnieszka Dziedzic, Beata Jewiarz, Krzysztof Gradowski oraz Michał Rusinek 21 lipca 2017 roku wyłoniło laureatów i podjęło decyzję o przyznaniu I nagrody (stypendium o wartości 60 tys. zł) Joannie Olech za pracę pod tytułem „Pompon”, która „daje nadzieję na powstanie oryginalnego i zabawnego filmu łączącego rozmaite techniki filmowe, jest dobrze przygotowana pod względem formalnym i stwarza szansę na wykreowanie nowego bohatera dziecięcej wyobraźni”. II nagroda (stypendium o wartości 50 tys. zł) trafiła do Marty Guśniowskiej za projekt „Dom przy ulicy snów”, który zakłada powstanie filmu animowanego lalkowego z elementami żartobliwego horroru i jasnym przesłaniem dydaktycznym. III nagrodę (stypendium o wartości 40 tys. zł) otrzymała Agnieszka Maskovic za zarys scenariusza pod tytułem „Ciach w piach”, który „daje szansę na powstanie zwariowanej, magicznej komedii ze świetnymi rolami aktorskimi i niebanalnym pomysłem wyjściowym”. Przyznano też trzy równorzędne wyróżnienia o wartości 10 tys. zł. Otrzymali je: Beata Ostrowicka za projekt „Czar Patyczaka”, Stanisław Kuźnik za pracę „Wielka przygoda we wsi Pociecha” oraz Jarosław Sokół za „Skarb łysego Francuza”.
Inne inicjatywy
Maciej Jakubczyk, który z ramienia Stowarzyszenia Nowe Horyzonty od lat pracuje nad rozwojem projektów filmów dla najmłodszych i który w 2017 roku również oceniał napływające do PISF wnioski mówi: „Jestem bardzo ciekaw, jak będzie się rozwijała produkcja kina dla dzieci w 2018 r. Nieśmiało spodziewam się, że podaż ustabilizuje się na ok. 10-12 projektach rocznie aplikujących o fundusze na produkcję – w tym kilku rzeczywiście ciekawych”.
W 2017 roku odbył się nabór do trzeciej edycji współfinansowanego przez PISF programu developmentowego Kino Dzieci.Pro skierowanego do scenarzystów i producentów, którzy chcieliby rozwinąć swój projekt na film dla dzieci od pomysłu spisanego na kilku stronach do drugiej wersji scenariusza wraz z podstawowymi założeniami produkcyjnymi. Jakie są dotychczasowe efekty programu? „Statystycznie ponad połowa projektów rozwijanych u nas dostała dofinansowanie w PISF (oczywiście nie brałem udziału w głosowaniu). Myślę, że złożyła się na to formuła pracy grupowej, pokazywanie twórcom różnych punktów odniesienia w postaci filmów nakręconych w ostatnich latach w Europie oraz historii i finansowania i dystrybucji oraz przede wszystkim międzynarodowi tutorzy z dużym doświadczeniem. O jakości rozwijanych projektów świadczyły również nagrody otrzymane podczas naszego międzynarodowego forum pitchingowego Warsaw Kids Film Forum przyznane przez The Financing Forum For Kids Content w Malmo (projekt «The Gingers») czy Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA (projekt «Christmas Wish»)” - podsumowuje Maciej Jakubczyk.
Branżowa część Festiwalu Filmowego Kino Dzieci, Warsaw Kids Film Forum odbyła się w dniach 27-29 września w warszawskim Kinie Muranów. Pierwsze w regionie forum pitchingowe projektów filmów i seriali dla dzieci miało okazać się przestrzenią do networkingu i wymiany doświadczeń między europejskimi branżami filmowymi i ułatwić uczestnikom nawiązywanie międzynarodowych kontaktów. „Myślę, że przykład naszego forum jest pozytywną oznaką dla zainteresowania kinem dla dzieci oraz pokazuje, że Polska może pełnić rolę lokalnego lidera w tej dziedzinie. Na pitchingi otrzymaliśmy ponad 80 zgłoszeń z 25 krajów – głównie z regionu, na który świadomie postawiliśmy – Europy Środkowej, Wschodniej i Południowej oraz krajów bałtyckich i Niemiec. Na forum pojawiło się ponad 200 osób z branży, a ponad 250 spotkań jeden na jeden świadczy o aktywności jego uczestników” - stwierdził Maciej Jakubczyk.
"Magiczna zima Muminków" w kinach
"Magiczna zima Muminków" w kinach
Na ekrany polskich kin w 2017 roku weszła również współfinansowana przez PISF fińsko-polska koprodukcja "Magiczna zima Muminków" w reżyserii Jakuba Wrońskiego i Iry Carpelan. Producentem ze strony polskiej jest Animoon. Oparta na popularnych książkach Tove Jansson pełnometrażowa animacja ma szanse na aż trzy oscarowe nominacje – w kategoriach najlepszy film animowany, muzyka oryginalna oraz najlepsza piosenka. Za muzykę do filmu jest odpowiedzialny polski kompozytor, Łukasz Targosz.
"Magiczna zima Muminków" trafiła na ekrany polskich kin 22 grudnia, dystrybuowana przez UIP. Do tej pory tytuł ten obejrzało ponad 64 tysiące widzów. Film wszedł również do szerokiej dystrybucji na terenie Skandynawii, był pokazywany w Japonii, Francji i Hong Kongu.
Nowa zakładka na stronie PISF
Nowa zakładka na stronie PISF
4 września Polski Instytut Sztuki Filmowej uruchomił na swojej stronie internetowej zakładkę poświęconą kinematografii dla młodego widza i widowni familijnej. W podzielonej na pięć modułów zakładce znajdują się informacje o tym, w jaki sposób Polski Instytut Sztuki Filmowej wspiera projekty filmowe oraz inicjatywy skierowane do młodych widzów i widowni familijnej, newsy na temat obecnie realizowanych filmów, planowanych premier czy pokazów, informacje o prowadzonych naborach, nadchodzących festiwalach i ich programach, relacje z planów filmowych, wywiady, raport o kondycji kinematografii dla dzieci, a także baza realizowanych w ostatnich latach filmów i seriali animowanych dla młodego widza i widowni familijnej.
Zdjęcia do nowego projektu Tomasza Szafrańskiego
W 2017 roku odbyły się zdjęcia m.in. do przygodowej komedii familijnej pt. „Rock’n’Roll Eddie” Tomasza Szafrańskiego, reżysera filmu "Klub włóczykijów".
Kiedy w życiu zagubionego Franka marzącego o byciu wynalazcą pojawia się Eddie - rock-and-rollowy przybysz z tajemniczej krainy Oblivio, zaczyna się prawdziwe trzęsienie ziemi. Pochodzący z rozbitej rodziny dwunastolatek, wspólnie ze swoją koleżanką Izką musi pokonać bezwzględnych Łowców Głów z innego świata ścigających Eddiego i stawić czoła swoim największym lękom, by odesłać przybysza z powrotem do jego domu. Mimo groźnych przeciwników i piętrzących się trudności, Franek nie waha się wprowadzić w życie niemożliwy do realizacji plan – bo w jego mniemaniu nic nie jest niemożliwe. Jednak gdy jego mama zakochuje się w Eddiem, a on sam zaczyna postrzegać w nim ojca, o jakim zawsze marzył, Franek zaczyna zdawać sobie sprawę, że życie jest bardziej skomplikowane niż mu się wydawało.
Premiera filmu planowana jest w 2018 roku.
Polskie animacje dla dzieci w kinie i telewizji
Premiera filmu planowana jest w 2018 roku.
Polskie animacje dla dzieci w kinie i telewizji
W 2017 roku stacje TVP ABC czy PULS 2 pokazywały premierowo polskie seriale animowane lub kolejne ich serie, m.in. wyprodukowane przez Animoon „Przytul mnie”, zrealizowany w Studiu Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej serial „Kuba i Śruba”, wyprodukowany przez EGoFILM „Żubr Pompik”, trzecią odsłonę przygód „Rodziny Treflików” w reżyserii Marka Skrobeckiego, produkcja Studio TREFL S.A. czy trzecią serię produkowanej przez Studio Filmowe Anima-Pol animacji „Pamiętnik Florki”.
„Przytul mnie” był wyświetlany w 42 kinach sieci Helios, a także ma szansę zostać pierwszą polską produkcją animowaną koprodukowaną z Chinami. Bardzo dobrze radzi sobie wyprodukowany przez Badi Badi serial „Agi Bagi”, który od czasu premiery w 2015 roku trafił na ekrany już w ponad 60 krajach i został przetłumaczony na 11 języków. W tym roku premierę miał 2. sezon, w 2018 roku ukończony zostanie sezon 3. W 2017 roku seria została sprzedana do Azji i jest emitowana w Chinach, Wietnamie, Indiach i Korei Południowej.
Programy Operacyjne PISF 2018 - Priorytet VI: Produkcja filmów dla młodego widza lub widowni familijnej
Programy Operacyjne PISF 2018 - Priorytet VI: Produkcja filmów dla młodego widza lub widowni familijnej
W ramach priorytetu twórcy mogą się ubiegać o dofinansowanie projektów filmów fabularnych, pełnometrażowych animacji, koprodukcji mniejszościowych z polskim reżyserem oraz rozwoju projektu filmów fabularnych i pełnometrażowych animowanych dla młodego widza lub widowni familijnej. Alokacja na rok 2018 wynosi 9,5 mln zł, w tym minimum 1 mln zł zostanie przeznaczony na rozwój projektu (development).
Lista projektów skierowanych do młodego widza i widowni familijnej wspartych przez Polski Instytut Sztuki Filmowej w 2017 roku:
AK
PISF
Ostatnia aktualizacja: 23.01.2018
"Twój Vincent" nominowany do Oscara
Julia Kijowska nagrodzona przez Szwedzki Instytut Filmowy
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024