PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  22.02.2014
W nowym numerze „Magazynu Filmowego SFP” (nr 31/2014), który ukaże się 10 marca, znajdzie się pierwsza część tekstu Anny Wróblewskiej poświęconego Łódź Film Commission, zatytułowana „Z Teksasu na Piotrkowską. Oto jego fragment:
Łódź jest pierwszym miastem, które zrozumiało i podchwyciło ideę filmowego regionalizmu. Rozpoczynamy cykl artykułów, które przypomną historię i dokonania najstarszej polskiej komisji filmowej i najdłużej działającego funduszu filmowego. 

Żeby zrozumieć, jak szybko Łódź zareagowała na zmiany w kinematografii, należy sobie uprzytomnić, że określenie „regionalny fundusz filmowy” po raz pierwszy padło w debacie publicznej na przełomie lat 2005 i 2006. Pierwsze programy operacyjne PISF zostały ogłoszone na początku roku 2006. Filmowcy rozpoczęli mozolny proces wzmacniania marki polskiego kina, którego efekty były widoczne rok później, gdy pojawiły się pierwsze filmy według nowego systemu.
Chociaż formalne nie było związku między powstaniem polskich RFF-ów i komisji filmowych a Ustawą o kinematografii, to zmienił się klimat rozmowy o kinie. Przy KIPA powstała wspierana przez PISF Regionalna Inicjatywa Audiowizualna, czyli rodzaj programu jednoczącego działalność funduszy i komisji. W proces ten włączyło się środowisko filmowe, m.in. dzięki Stowarzyszeniu Filmowców Polskich.  

Łódź nigdy do końca nie pogodziła się z wymuszoną rynkowymi zmianami utratą hegemonii filmowej. Stworzenie mocnych, regionalnych mechanizmów stało się okazją do wzmocnienia promocyjnej siły miasta, a także lokalnego przemysłu filmowego. Od tego czasu z udziałem Łodzi powstały takie fabuły jak: „W ciemności”, „Wymyk”, „Mój rower”, „Ida”, „Miasto44”, animacje: „Danny Boy”, „Latająca maszyna”, „Parauszek i przyjaciele”, „Pamiętnik Florki”, oraz czesko-słowacko-polska koprodukcja „W cieniu”.

Monika Głowacka
, szefowa działającej przy Urzędzie Miasta Łódź Film Commission, od początku jest związana z inicjatywą samorządowej Łodzi filmowej. „Pomysł komisji filmowej przyszedł do nas z… Teksasu, a przywiozła go Szkoła Filmowa. Koncept wydał nam się genialny, ale nie mieliśmy narzędzi do jego stworzenia. Działaliśmy trochę po omacku, pioniersko, ściśle konsultując się z producentami, KIPĄ, SFP. Dużym wsparciem była również Szkoła Filmowa” – opowiada Głowacka.


PZ
Magazyn Filmowy SFP
Ostatnia aktualizacja:  20.02.2014
Zobacz również
fot. Monika Skrzypczak/Fabryka Obrazu.com
Piwnica Pod Baranami
Apel do dystrybutorów i właścicieli kin: okażcie solidarność z Ukrainą
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll