PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
WYDARZENIA
  10.01.2014
Laureatami Platynowych Koziołków 31. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmów Młodego Widza „Ale Kino!” w Poznaniu zostali Bolek i Lolek. W nowym numerze „Magazynu Filmowego SFP” (nr 29/2014), który ukaże się 15 stycznia, znajdzie się esej Jerzego Armaty, poświęcony temu najpopularniejszemu duetowi w dziejach polskiej animacji. Oto jego fragment:
Sto lat dla Bolka i Lolka! Oczywiście, dla każdego z osobna! Na razie sympatycznym chłopakom z Bielska-Białej stuknęła setka – wspólnie, czyli każdemu – pięćdziesiątka. Z okazji półwiecznego jubileuszu poznański festiwal Ale Kino! obdarował ten znakomity filmowy duet Platynowymi Koziołkami, z nadzieją, że wspólnie jeszcze kiedyś pofikają po ekranach naszych kin.

Stworzeni przez Władysława Nehrebeckiego, Alfreda Ledwiga i Leszka Lorka, po raz pierwszy pojawili się w „Kuszy” (1963) Nehrebeckiego, zabawiając się dość niebezpiecznie – inspirowani dokonaniami Wilhelma Tella – tytułową kuszą. Na szczęście wszystko skończyło się dobrze, chłopcy porzucili niebezpieczną zabawę, film bardzo się podobał (czego dowodem prestiżowe nagrody na festiwalach w Gijon i Gotwaldowie) dając początek jednej z największych karier w dziejach rodzimego kina. Dwaj rezolutni chłopcy o imionach Bolek i Lolek stali się najpopularniejszymi – i najsympatyczniejszymi – bohaterami polskiej animacji w całej jej dotychczasowej historii, którzy wystąpili aż w dwunastu seriach Studia Filmów Rysunkowych.

Zaczęło się od serii „Bolek i Lolek” (1963-1964, 13 odcinków, reż. Stanisław Dülz, Alfred Ledwig, Leszek Lorek, Lechosław Marszałek, Władysław Nehrebecki, Wacław Wajser, Edward Wątor). W poszczególnych odcinkach chłopcy przeżywali wiele atrakcyjnych przygód zainspirowanych lekturą czy otaczającą ich rzeczywistością. „Skrzyżowanie szpady” (1963) Wajsera – przywodziło na myśl wyczyny Zorro, "Król puszczy" (1964) Ledwiga – Tarzana, "Robinson" (1964) Dülza – tytułowego bohatera książki Daniela Defoe, "Yeti" (1963) Lorka – legendarnego człowieka śniegu, a "Kosmonauci" (1964), również Lorka – Jurija Gagarina, pierwszego radzieckiego kosmonautę. Oglądane w telewizji zmagania z bykiem stają się punktem wyjścia Corridy (1963) Marszałka, widowisko cyrkowe – „Pogromcy zwierząt” (1963) Wątora, western – „Indiańskiego trofeum” (1963) Ledwiga i „Dzielnych kowbojów” (1963) Dülza, a szkolna olimpiada – „Sportowców” (1964) Wajsera. W „Poławiaczach skarbów” (1964) Marszałka chłopcy wcielają się w morskich wilków, a w „Dwóch rycerzach” (1964) Nehrebeckiego w średniowiecznych wojów.

Po udanym sezonie bielscy bohaterzy udali się na wakacje („Bolek i Lolek na wakacjach”, 1965-1966, 13 odcinków, reż. Józef Byrdy, Stanisław Dülz, Alfred Ledwig, Leszek Lorek, Lechosław Marszałek, Władysław Nehrebecki, Wacław Wajser, Edward Wątor), a następnie wyruszyli w świat („Bolek i Lolek wyruszają w świat”, 1968-1970, 18 odcinków, reż. Józef Byrdy, Józef Ćwiertnia, Stanisław Dülz, Zdzisław Kudła, Władysław Nehrebecki, Lechosław Marszałek, Wacław Wajser, Edward Wątor, Bronisław Zeman). Inspiracją kolejnej serii coraz bardziej popularnych chłopaków z Bielska-Białej stały się bajki i baśnie („Bajki Bolka i Lolka”, 1970-1971, 13 odcinków, reż. Stanisław Dülz, Zdzisław Kudła, Alfred Ledwig, Lechosław Marszałek, Władysław Nehrebecki, Wacław Wajser, Edward Wątor, Bronisław Zeman). Już tytuły poszczególnych odcinków serii sugerują często źródło inspiracji: „Złota rybka”, „Czerwony Kapturek”, „Smok”, „Czarodziejskie lustro”, „Latający kufer”, „Tomcio Paluch”, „Baba Jaga”, „Pantofelek Kopciuszka”, „Brzydkie kaczątko”, „Lampa Aladyna”, „Zaklęty zamek”, „Uwięziona królewna”, „Królowa Śniegu”.

Po zanurzeniu się w magicznym świecie bajek animowani gwiazdorzy powrócili na szlak, tym razem po drogach i bezdrożach Ameryki Północnej („Bolek i Lolek na Dzikim Zachodzie”, 1971-1972, 7 odcinków, reż. Stanisław Dülz, Władysław Nehrebecki, Wacław Wajser, Bronisław Zeman). Piętnaście lat później ten materiał stał się punktem wyjścia pełnometrażowego filmu Stanisława Dülza „Bolek i Lolek na Dzikim Zachodzie” (1986), w którym popularni dziecięcy bohaterowie rozprawiają się z groźnym bandytą Pif-Pafem i jego kompanem, rewolwerowcem Johnnym.


Ostatnia aktualizacja:  10.01.2014
Zobacz również
fot. Studio Filmów Rysunkowych
Ostatnia muzyka filmowa Wojciecha Kilara
Oleszczyk już oficjalnie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll