PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Bohaterem kolejnego odcinka cyklu Jerzego Armaty „Moja (filmowa) muzyka” jest Krzysztof Penderecki. Oto fragment artykułu, który w całości będzie można przeczytać w nowym numerze „Magazynu Filmowego” (nr 2/2015), już 10 lutego.
Jego kompozycje pojawiły się m.in. w „Egzorcyście” Williama Friedkina, „LśnieniuStanleya Kubricka, „KatyniuAndrzeja Wajdy i krótkich metrażach braci Quay. Krzysztof Penderecki jest ponadto autorem muzyki do blisko pięćdziesięciu filmów.

Jako kompozytor filmowy zadebiutował w 1959 roku muzyką do dokumentalnego plakatu antywojennego, wyreżyserowanego przez Jana Łomnickiego "Nie ma końca wielkiej wojny". Także swoją muzyką opatrzył kolejny film tego reżysera – "Koncert wawelski" (1960). Jednemu z zabytków wawelskiego wzgórza poświęcona była także przepiękna impresja Zbigniewa Bochenka "Passacaglia na Kaplicę Zygmuntowską" (1966), w której narrację prowadziła właśnie muzyka Pendereckiego. Rok wcześniej Ludwik Perski nakręcił fascynujący „Portret dyrygenta” (1965), w którym obserwował cierpliwym okiem swej kamery pracę orkiestry symfonicznej pod batutą Witolda Rowickiego nad „Trenem pamięci ofiar Hiroszimy”. Ta słynna kompozycja Pendereckiego stała się – obok „Guerniki” Pabla Picassa – bohaterem poetyckiej etiudy dokumentalnej Mariana Ussorowskiego, zatytułowanej właśnie „Tren” (1969).

Penderecki jest kompozytorem muzyki do blisko trzydziestu polskich animacji. Współpracował z wieloma reżyserami, uprawiającymi animację autorską skierowaną głównie do dorosłego widza, m.in. z Jerzym Zitzmanem ("Generał i mucha", 1961; "Młynek do kawy", 1963; "Piotr Płaksin", 1965; "Ikar", 1966), Mirosławem Kijowiczem ("Arlekin", 1960), Kazimierzem Urbańskim ("Słodkie rytmy", 1965; "Czar kółek", 1966), ale ma na swym koncie także muzykę do kilku tytułów przeznaczonych dla najmłodszych. m.in. do „Scyzoryka” (1961) Leszka Lorka, "Raz termometr zachorował" (1963) Alfreda Ledwiga, „Przygód żabki” (1963) Wacława Wajsera.

Pod urokiem muzyki polskiego kompozytora są Timothy i Stephen Quay, bracia bliźniacy z Pensylwanii, a mieszkający i tworzący w Londynie, zafascynowani Europą Środkową, a szczególnie kulturą Polski i Czech. Muzyką Pendereckiego zilustrowali animowaną ekranizację opowiadania Franza Kafki „Ein Brudermord” (1982), w czołówce której oddali hołd innemu Polakowi – Władysławowi Starewiczowi, pionierowi animacji kukiełkowej. W 2009 roku bracia Quay nakręcili w łańcuckim zamku – wyprodukowany przez polską kinematografię – półanimowany film „Inventarium śladów”, zainspirowany postacią Jana Potockiego, jednego z najpopularniejszych we Francji Polaków, ekscentrycznego podróżnika, który na Morzu Śródziemnym walczył z berberyjskimi piratami, a samobójstwo popełnił, używając jako kuli srebrnej gałki od cukiernicy, którą przez lata systematycznie odpiłowywał. I przede wszystkim autora „Rękopisu znalezionego w Saragossie”. Braci Quay zachwyciła ekranizacja Wojciecha Jerzego Hasa, ze znakomitą muzyką Pendereckiego. Nic dziwnego, że poprosili Mistrza, by zgodził się także na wykorzystanie swych utworów w ich impresji. Muzykę polskiego kompozytora wykorzystali także w swym kolejnym filmie – „Maska” (2010), zainspirowanym opowiadaniem Stanisława Lema. Została ona uhonorowana prestiżową Nagrodą Sacem na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy (2011).
Jerzy Armata
Magazyn Filmowy
Ostatnia aktualizacja:  23.01.2015
Zobacz również
fot. ITI Cinema
Rozmach inscenizacyjny "Hiszpanki"
Film o Karskim – prezentujemy animowane kadry!
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll