Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Przed wami kolejne tytuły OFF Plus Camera, zobaczycie je w sekcji „Geek Cinema”.
Geek to termin, który łączy i skupia w sobie cechy właściwe osobnikom określanym z jednej strony jako „frajer”, „kujon” czy „przegrany”, z drugiej zaś oznacza celebrację inności i przeciwstawianie się przyjętym regułom społecznym. Sekcja ta poświęcona jest właśnie temu nowemu fenomenowi kulturowemu bohaterów, którzy wcale nie są piękni i bogaci i odnoszą spektakularnych sukcesów, wbrew oczekiwaniom społecznym. „Geek Cinema” jest próbą naświetlenia postaci filmowego „geeka” z wielu perspektyw i postawienia szeregu pytań dotyczących chociażby jego znaczenia i funkcji we współczesnej kulturze.
W sekcji pojawi się między innymi „Codependent Lesbian Space Alien Seeks Same” Madeleine Olnek. Zgodnie z tytułem, bohaterkami filmu są lesbijki z innej planety, których misją jest uwiedzenie ziemianek. Reżyserka garściami czerpie z kina science-fiction klasy B oraz filmów Eda Wooda, wszystko podlewając campowym sosem ironii i humoru. „Codependent…” to przykład prawdziwie niezależnego kina, którego bohaterkami są kobiece geeki, uwikłane w miłość przekraczającą swym ogromem kilka galaktyk.
Kolejnym filmem będzie „Fat Girls” Asha Christiana. Obraz o odkrywaniu i akceptowaniu „grubej dziewczyny”, która drzemie w każdym z nas. Film z humorem i przymrużeniem oka, przywodzącymi na myśl styl Johna Watersa, pokazuje trudności związane z dorastaniem na amerykańskiej prowincji. Zamiast jednak apelować o zrozumienie i społeczną akceptację inności, Christian proponuje widzom zabawę szeregiem stereotypów kulturowych i wspólne przekroczenie norm obyczajowych.
W sekcji zaprezentowany zostanie jeszcze jeden pełnometrażowy film Ash’a Christian’a. „Mangus!" ” to przepełniona dowcipem i dystansem do świata opowieść o dorastaniu. Widzowie wraz z głównym bohaterem - odmieńcem, wyruszają w pełną przygód podróż, której duchem przewodnim jest znów, pojawiający się zresztą osobiście w filmie, John Waters.
O kompleksach i dorastaniu opowiada również film Miguela Arteta „Grzeczny i grzeszny”. Jednak zamiast pokazywać dojrzewanie głównego bohatera, jego tragedie i smutki, reżyser z dowcipem i finezją ukazuje wywrotowy potencjał tkwiący w ostentacyjnie celebrowanej, nastoletniej geekowej rebelii.
Następną wartą zobaczenia produkcją jest „Hesher”, debiut reżyserski Spencera Sussera. Obraz z jednej strony pokazuje typowego odrzuconego nastolatka z problemami, z drugiej natomiast odsłania przed widzami niebezpieczny i destrukcyjny potencjał tkwiący w wyzwolonej spod wszelkich ograniczeń odmienności, którą uosabia tytułowy Hesher.
Kolejnym świetnym filmem jest „Laurentie”, dzieło Mathieu Denisa i Simona Lavoie. Reżyser serwuje świeże i oryginalne spojrzenie na związek między seksem, śmiercią a duchowym wymiarem ludzkiej egzystencji. Postać głównego bohatera - samotnego, naznaczonego piętnem niechcianej inności „geeka” - staje się tutaj metaforą skonwencjonalizowanych relacji międzyludzkich, regulowanych przez rozmaite ograniczenia społeczne i obyczajowe.
„Meet Monica Velour” Keith Bearden to opowieść o więzi pomiędzy siedemnastolatkiem z małego miasteczka, a gwiazdą porno lat siedemdziesiątych. Na pierwszy rzut oka, to klasyczny film o dojrzewaniu nieprzystosowanego nastolatka, „geeka”. Jednak, jeśli przyjrzeć się uważniej, odmieńcem i wyrzutkiem okazuje się tytułowa Monica. Film odznacza się śmiałymi obyczajowo poglądami i krytyką kultu młodości. W końcu nie tylko okulary i obciachowe hobby wyznaczają „geeka”.
Ostatnim filmem w sekcji będzie love story - „Romeos”. Reżyserka, Sabine Bernardi, nakręciła film o niedopasowaniu i wykluczeniu, w którym rzadko pokazywany na dużym ekranie transgenderowy bohater nie tyle walczy o akceptację społeczną, co musi zmierzyć się z własną tożsamością.
Więcej informacji na stronie Festiwalu: www.offpluscamera.com
Geek to termin, który łączy i skupia w sobie cechy właściwe osobnikom określanym z jednej strony jako „frajer”, „kujon” czy „przegrany”, z drugiej zaś oznacza celebrację inności i przeciwstawianie się przyjętym regułom społecznym. Sekcja ta poświęcona jest właśnie temu nowemu fenomenowi kulturowemu bohaterów, którzy wcale nie są piękni i bogaci i odnoszą spektakularnych sukcesów, wbrew oczekiwaniom społecznym. „Geek Cinema” jest próbą naświetlenia postaci filmowego „geeka” z wielu perspektyw i postawienia szeregu pytań dotyczących chociażby jego znaczenia i funkcji we współczesnej kulturze.
W sekcji pojawi się między innymi „Codependent Lesbian Space Alien Seeks Same” Madeleine Olnek. Zgodnie z tytułem, bohaterkami filmu są lesbijki z innej planety, których misją jest uwiedzenie ziemianek. Reżyserka garściami czerpie z kina science-fiction klasy B oraz filmów Eda Wooda, wszystko podlewając campowym sosem ironii i humoru. „Codependent…” to przykład prawdziwie niezależnego kina, którego bohaterkami są kobiece geeki, uwikłane w miłość przekraczającą swym ogromem kilka galaktyk.
Kolejnym filmem będzie „Fat Girls” Asha Christiana. Obraz o odkrywaniu i akceptowaniu „grubej dziewczyny”, która drzemie w każdym z nas. Film z humorem i przymrużeniem oka, przywodzącymi na myśl styl Johna Watersa, pokazuje trudności związane z dorastaniem na amerykańskiej prowincji. Zamiast jednak apelować o zrozumienie i społeczną akceptację inności, Christian proponuje widzom zabawę szeregiem stereotypów kulturowych i wspólne przekroczenie norm obyczajowych.
W sekcji zaprezentowany zostanie jeszcze jeden pełnometrażowy film Ash’a Christian’a. „Mangus!" ” to przepełniona dowcipem i dystansem do świata opowieść o dorastaniu. Widzowie wraz z głównym bohaterem - odmieńcem, wyruszają w pełną przygód podróż, której duchem przewodnim jest znów, pojawiający się zresztą osobiście w filmie, John Waters.
O kompleksach i dorastaniu opowiada również film Miguela Arteta „Grzeczny i grzeszny”. Jednak zamiast pokazywać dojrzewanie głównego bohatera, jego tragedie i smutki, reżyser z dowcipem i finezją ukazuje wywrotowy potencjał tkwiący w ostentacyjnie celebrowanej, nastoletniej geekowej rebelii.
Następną wartą zobaczenia produkcją jest „Hesher”, debiut reżyserski Spencera Sussera. Obraz z jednej strony pokazuje typowego odrzuconego nastolatka z problemami, z drugiej natomiast odsłania przed widzami niebezpieczny i destrukcyjny potencjał tkwiący w wyzwolonej spod wszelkich ograniczeń odmienności, którą uosabia tytułowy Hesher.
Kolejnym świetnym filmem jest „Laurentie”, dzieło Mathieu Denisa i Simona Lavoie. Reżyser serwuje świeże i oryginalne spojrzenie na związek między seksem, śmiercią a duchowym wymiarem ludzkiej egzystencji. Postać głównego bohatera - samotnego, naznaczonego piętnem niechcianej inności „geeka” - staje się tutaj metaforą skonwencjonalizowanych relacji międzyludzkich, regulowanych przez rozmaite ograniczenia społeczne i obyczajowe.
„Meet Monica Velour” Keith Bearden to opowieść o więzi pomiędzy siedemnastolatkiem z małego miasteczka, a gwiazdą porno lat siedemdziesiątych. Na pierwszy rzut oka, to klasyczny film o dojrzewaniu nieprzystosowanego nastolatka, „geeka”. Jednak, jeśli przyjrzeć się uważniej, odmieńcem i wyrzutkiem okazuje się tytułowa Monica. Film odznacza się śmiałymi obyczajowo poglądami i krytyką kultu młodości. W końcu nie tylko okulary i obciachowe hobby wyznaczają „geeka”.
Ostatnim filmem w sekcji będzie love story - „Romeos”. Reżyserka, Sabine Bernardi, nakręciła film o niedopasowaniu i wykluczeniu, w którym rzadko pokazywany na dużym ekranie transgenderowy bohater nie tyle walczy o akceptację społeczną, co musi zmierzyć się z własną tożsamością.
Więcej informacji na stronie Festiwalu: www.offpluscamera.com
EJ
OFF Plus Camera
Ostatnia aktualizacja: 21.03.2012
Zaufać inteligencji widza, czyli z sofijskich ekranów festiwalowych część 2
Konkurs - Ridley Scott wyprodukuje Twój film
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024