PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
AKTUALNOŚCI
  13.03.2012
70. rocznica urodzin Jerzego Treli przypada 14 marca. Aktor Starego Teatru z Krakowa wystąpi tego dnia w monodramie pt. "Rozmowy z diabłem. Wielkie kazanie księdza Bernarda", według tekstu Leszka Kołakowskiego, w warszawskim Teatrze Na Woli.


W tym roku przypada również 50-lecie pracy artystycznej artysty.



Kadr z filmu "Pan Tadeusz', fot. Akpa


Spektakl Teatru STU "Rozmowy z diabłem. Wielkie kazanie księdza Bernarda" wyreżyserował Krzysztof Jasiński według traktatu Leszka Kołakowskiego opowiadający o istocie dobra i zła.

- Trela to zjawisko. W moim przekonaniu jest to człowiek dotknięty palcem Bożym, nieświadomy wartości swego talentu. Korzysta z niego podobnie jak Aztekowie, którzy złota używali do wyrobu najprostszych narzędzi. Jest szalenie skromny i pokorny. Jurek to zwyczajność przy nadzwyczajności - powiedział przed laty podczas wernisażu wystawy poświęconej artyście, aktor Jerzy Bińczycki.

W filmie Trela zadebiutował w 1967 r. rolą partyzanta Romka w serialu telewizyjnym "Stawka większa niż życie". Jego debiutem teatralnym była główna rola w "Nosie" Gogola, w 1969 r. w krakowskim Teatrze Rozmaitości. Mimo wielu znaczących ról ekranowych, Trela w historii zapisał się przede wszystkim jako odtwórca wybitnych kreacji scenicznych. Od początku drogi zawodowej związany jest z Krakowem, jako jeden z najważniejszych aktorów Starego Teatru.

Trela urodził się 14 marca 1942 roku w Leńczach, w 1961 ukończył Liceum Plastyczne w Krakowie. Po maturze przez cztery lata pracował w Domu Kultury w Nowej Hucie, jako plastyk, scenograf i aktor teatru lalek.

Od 1964 r. był w zespole Teatru Groteska, w drugiej połowie lat 60. współtworzył Teatr STU. Po studiach w krakowskiej PWST (ukończonych w 1969 r.) i jednosezonowym angażu w Teatrze Rozmaitości, został zaproszony do zespołu Starego Teatru, w którym zadebiutował rolą Filipa w przedstawieniu "Król Mięsopust" Rymkiewicza w reżyserii Bogdana Hussakowskiego..

Jego ważniejsze role teatralne to m.in. Piotr w "Żegnaj Judaszu" Ireneusza Iredyńskiego, w reż. Konrada Swinarskiego (1971); Gustaw, Konrad w "Dziadach" Mickiewicza, w reż. Konrada Swinarskiego (1973); Konrad w "Wyzwoleniu" Stanisława Wyspiańskiego, również w reż. Swinarskiego (1974); Jasza w "Wiśniowym Sadzie" Antoniego Czechowa, w reż. Jerzego Jarockiego (1975); Raskolnikow w "Zbrodni i karze" Fiodora Dostojewskiego, w reż. Macieja Prusa (1977); Klaudiusz w "Hamlecie"Szekspira, w reż. Andrzeja Wajdy (1981); Samuel w "Sędziach"Wyspiańskiego, w reż. Jerzego Grzegorzewskiego (1999).

Szkołę aktorskiego rzemiosła Trela otrzymał pracując m.in. pod okiem Jerzego Jarockiego. Artysta zagrał w kilkunastu przedstawieniach reżysera m.in.: Czeladnika w "Szewcach" (1971),  Agenta Murdel-Bęskiego w "Matce" (1972), "Rewizor"Mikołaja Gogola (1980), "Mord w katedrze" Thomasa S. Eliota (1982).

Wielkie role stworzył w przedstawieniach Konrada Swinarskiego, "Dziadach" (1973) i "Wyzwoleniu" (1974). "Konrad Jerzego Treli zdaje się mówić: buntuję się, więc jestem. To nie jest bunt historyczny w tym znaczeniu, jaki temu pojęciu nadawali egzystencjaliści, bunt o odzyskanie wolności w społeczeństwie, ale raczej bunt metafizyczny. Wyzwanie skierowane przeciwko Bogu, który dopuścił w świecie zło, skazał człowieka na cierpienie i śmierć" - pisał o roli Treli Bronisław Mamoń ("Tygodnik Powszechny" 4 marca 1973, nr 9). Sam aktor mówił: Ta rola była potężnym wyzwaniem, bo wiedziałem, że nie jestem w stanie zrobić tego, co Gustaw Holoubek u Kazimierza Dejmka w pamiętnych "Dziadach" z 1968 roku. Ale Swinarski chciał innego bohatera. Człowieka zwykłego. Jego Konrad zszedł z piedestału, wszedł na scenę z ulicy. To nie miała być tylko walka z zewnętrznym zniewoleniem, ale też z tym wewnętrznym, z samym sobą. ("Gazeta Wyborcza", 2001).

Współpraca aktora z Andrzejem Wajdą zaowocowała m.in. postacią Claudiusa w inscenizacji "Tragicznej
historii Hamleta księcia Danii
" Szekspira, Rejenta Milczka w "Zemście" Fredry oraz Poety w "Weselu"Wyspiańskiego.

Wśród ważniejszych ról filmowych aktor wymieniał m.in. Jagiełłę w serialu "Kolumbowie" w reż. Janusza Morgensterna (1970); Radziwiłła Czarnego w "Królowej Bonie" i "Epitafium dla Barbary Radziwiłłówny", w reż. Janusza Majewskiego (1982); Podkomorzego w "Panu Tadeuszu", w reż. Wajdy (1999).



Kadr z filmu "Trick", fot. Kino świat


Warto przypomnieć role w filmach, powstałych w latach przełomu solidarnościowego i stanu wojennego. Trela zagrał wówczas w "Kobiecie samotnej" Agnieszki Holland, "Człowieku z żelaza" Andrzeja Wajdy, "Matce królów" Janusza Zaorskiego. Później u Piotra Szulkina w "Ga,ga. Chwała bohaterom" (1985), "Magnacie" Filipa Bajona (1986), "Nasrebrnym globie" Andrzeja Żuławskiego (1987), Krzysztofa Kieślowskiego "Trzy kolory. Biały" (1993) i "Śmierć jak kromka chleba" Kazimierza Kutza.

W ostatnich latach zagrał w "Tricku" Jana Hryniaka i "Cudownym lecie" Ryszarda Brylskiego. Na premierę czeka debiut Anny Wieczur-Bluszcz z jego udziałem  "Być jak Kazimierz Dejna".

Jerzy Trela od wielu lat uczy aktorskiego rzemiosła studentów PWST w Krakowie, w latach 1984-1990 był rektorem uczelni. W 2011 roku został uhonorowany przez Prezydenta Bronisława Komorowskiego Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski.

 

KS
pap
Ostatnia aktualizacja:  31.12.2013
Zobacz również
Samojłowicz kontra Raczek - czy ten spór ma jakieś podstawy?
Producent „Kac Wawa” chce pozwać Raczka
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll