PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
LUDZIE POLSKIEGO FILMU
  25.08.2012
65. urodziny obchodzi dziś, 25 sierpnia Filip Bajon - reżyser, scenarzysta, członek zarządu Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Urodzony w 1947 roku w Poznaniu Bajon początkowo nie wiązał swojej przyszłości z kinem. W 1970 roku ukończył prawo na Uniwersytecie Adama Mickiewicza. Następnie jednak skierował swe myśli w kierunku innego rodzaju kreatywności – zaczął pisać i studiować w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Pierwszy kierunek rozwoju doprowadził go w 1971 roku do publikacji debiutanckiej powieści „Białe niedźwiedzie nie lubią słonecznej pogody”, za którą otrzymał nagrodę Wilhelma Macha, drugi z kolei do rozpoczęcia kariery filmowej, która trwa po dzień dzisiejszy.


Filip Bajon na planie "Fundacji", fot. materiały prasowe

Za swój debiutancki film "Aria dla atlety" - historię granego przez Krzysztofa Majchrzaka zapaśnika zagubionego w świecie sztuki, zdobył kilka ważnych wyróżnień w Polsce (nagroda za debiut reżyserski na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku) oraz zagranicą (nagroda za debiut reżyserki na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Autorskich w San Remo). Przede wszystkim ustalił jednak artystyczne credo twórcy, które odbiegało od tryumfującego w ówczesnych czasach na polskich ekranach kina moralnego niepokoju.

Opierając często swoje historie na faktach i osadzając je niemal zawsze na styku różnych epok, nie tylko historycznych, Bajon wybierał kreację świata przedstawionego, która sama w sobie miała być sztuką. Interesowały go nie moralitety, lecz możliwości języka filmowego, dzięki którym mógł odtwarzać realia, nadając im równocześnie posmaku inności, niezwykłości i w ten sposób uzyskując zakładany efekt. Takie unikalne podejście potwierdziły kolejne filmy Bajona, "Wizja lokalna 1901" (Nagroda Dziennikarzy oraz Nagroda Główna Jury na FPFF w Gdańsku), „Wahadełko” (nagroda za scenariusz oraz Nagroda Główna Jury na FPFF w Gdańsku), „Limuzyna Daimler-Benz” oraz "Magnat" (Nagroda Specjalna Jury FPFF w Gdańsku), ustawiając go w pierwszym rzędzie najciekawszych polskich filmowców. W latach 90. powrócił do rodzinnego Poznania, by opowiedzieć historię Poznańskiego Czerwcaུ. Jego kolejne filmy to adaptacje klasycznych dzieł literatury polskiej – „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego oraz „Ślubów panieńskich” Aleksandra Fredry.

- Jestem reżyserem, który myśli obrazem. Słowo i dialog są zawsze na usługach obrazu. Autor zdjęć, obok aktorów, jest dla mnie najważniejszym partnerem. Nasze wyobraźnie wzajemnie się uzupełniają. Zawsze przed przystąpieniem do zdjęć studiuję albumy z malarstwem, wybieram ekwiwalenty obrazowe, potem długo rozmawiam z operatorem o możliwościach ich przetworzenia na taśmie filmowej. Wspólnie malujemy obraz - mówi o swojej twórczości w wywiadzie dla Magazynu SFP.

W 2008 roku został dziekanem Wydziału Reżyserii łódzkiej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej, gdzie już wcześniej wykładał. Wszedł również w skład zarządu Stowarzyszenia Filmowców Polskich. W 2002 roku został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski

RP
portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  31.12.2013
Zobacz również
Jerzy Płażewski obchodzi urodziny
Wspominamy Jacka Chmielnika
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2022
Scroll