PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Filip Bajon
URODZONY: 25 sierpień 1947, Poznań
Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
 SCENARIUSZ (53)
2015
Panie Dulskie
Scenariusz
2015
Szczeniak
Opieka pedagogiczna
2014
Wydech
Opieka artystyczna
2014
Zdarzyć się mogło, zdarzyć się musiało
Opieka pedagogiczna
2014
Fragmenty
Opieka pedagogiczna
2014
W STRONĘ
Opieka pedagogiczna
2013
Obcy
Opieka pedagogiczna
2013
Jaskółka
Opieka pedagogiczna
2013
128. szczur
Opieka pedagogiczna
2012
Przedtem, potem
Opieka artystyczna
2011
Daas
Opieka artystyczna
2011
Sonata ciszy
Opieka pedagogiczna
2011
Wierność
Opieka pedagogiczna
2010
Śluby panieńskie
Scenariusz
2010
Ćmy
Opieka pedagogiczna
2010
Dom śmierci
Opieka pedagogiczna
2010
Mruczanka na 4 rakietki
Opieka pedagogiczna
2009
Troje ludzi na pustkowiu
Opieka pedagogiczna
2008
Blady jeździec
Opieka artystyczna
2008
Gracz
Opieka pedagogiczna
2008
Pralka
Opieka pedagogiczna
2008
Supremax
Opieka pedagogiczna
2007
Opowiem ci jak wrócę
Scenariusz
2007
Jasna strona
Opieka pedagogiczna
2006
Fundacja
Scenariusz
2006
Razem
Opieka pedagogiczna
2006
Itaka
Opieka pedagogiczna
2005
Solidarność, solidarność...
Scenariusz
2005
483 km
Opieka pedagogiczna
2005
Wszystko według planu
Opieka pedagogiczna
2005
X2
Opieka pedagogiczna
2005
Bohater naszych czasów
Opieka pedagogiczna
2004
Telewizja Miłość
Opieka pedagogiczna
2002
Astronom
Opieka pedagogiczna
2002
Kanał
Opieka pedagogiczna
2001
Przedwiośnie
Scenariusz
1999
Portret męski we wnętrzu
Scenariusz
1998
Poszukiwany: Ryszard Kapuściński
Scenariusz
1996
Poznań 56
Scenariusz
1993
Lepiej być piękną i bogatą
Scenariusz
1992
Sauna (TV)
Scenariusz
1990
Pensjonat Słoneczny blask
Scenariusz
1989
Bal na dworcu w Koluszkach
Scenariusz
1986
Magnat
Scenariusz
1984
Wahadełko (TV)
Scenariusz
1984
Engagement (TV)
Scenariusz
1981
Limuzyna Daimler-Benz
Scenariusz
1980
Wizja lokalna 1901
Scenariusz
1979
Klincz
Scenariusz
1979
Aria dla atlety
Scenariusz
1978
Zielona ziemia
Scenariusz
1977
Rekord świata
Scenariusz
1976
Powrót
Scenariusz
 PION REŻYSERSKI (25)
2018
Kamerdyner
Reżyser
2015
Panie Dulskie
Reżyser
2010
Śluby panieńskie
Reżyser
2007
Opowiem ci jak wrócę
Reżyser
2006
Fundacja
Reżyser
2005
Solidarność, solidarność...
Reżyser
2001
Przedwiośnie
Reżyser
1999
Portret męski we wnętrzu
Reżyser
1998
Poszukiwany: Ryszard Kapuściński
Reżyser
1996
Poznań 56
Reżyser
1993
Lepiej być piękną i bogatą
Reżyser
1992
Sauna (TV)
Reżyser
1991
Spokojny żywot
Reżyser
1990
Pensjonat Słoneczny blask
Reżyser
1989
Bal na dworcu w Koluszkach
Reżyser
1986
Magnat
Reżyser
1984
Engagement (TV)
Reżyser
1984
Wahadełko (TV)
Reżyser
1981
Limuzyna Daimler-Benz
Reżyser
1980
Wizja lokalna 1901
Reżyser
1979
Aria dla atlety
Reżyser
1978
Zielona ziemia
Reżyser
1977
Rekord świata
Reżyser
1976
Powrót
Reżyser
1972
W kolejce po szczęście
Współpraca
 PRODUKCJA (4)
2017
Reakcja łańcuchowa
Producent
1999
Portret męski we wnętrzu
Producent
1999
Córy szczęścia
Producent
1994
Bękart
Producent
 AKTOR (1)
2013
Flora i fauna
dyrektor szkoły
 ZDJĘCIA (1)
1999
Portret męski we wnętrzu
Zdjęcia
Opis
Początkowo nie wiązał swojej przyszłości z kinem. W 1970 roku ukończył prawo na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Następnie jednak skierował swe myśli w kierunku innego rodzaju kreatywności – zaczął pisać i studiować w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Pierwszy kierunek rozwoju doprowadził go w 1971 roku do publikacji debiutanckiej powieści „Białe niedźwiedzie nie lubią słonecznej pogody”, za którą otrzymał nagrodę Wilhelma Macha, drugi z kolei do rozpoczęcia kariery filmowej, która trwa po dzień dzisiejszy.

Choć jego film dyplomowy „Sadze”, opowieść o tłumieniu protestów w grudniu 1970 roku, nie został uznany, Bajon uzyskał w 1974 roku absolutorium. Przez pierwsze lata kariery, również jeszcze za czasów studenckich, Bajon wyrabiał w sobie poczucie filmowego rzemiosła, nie stroniąc od eksperymentów formalnych (w krótkometrażowej „Wideokasecie” z 1976 roku pojawiła się animacja autorstwa Zbigniewa Rybczyńskiego). Kilka lat poświęcił na realizację projektów telewizyjnych, współpracował także z Zespołem Filmowym „Tor”, po czym zadebiutował w 1979 roku „Arią dla atlety”.

Za ten film, historię granego przez Krzysztofa Majchrzaka zapaśnika zagubionego w świecie sztuki, Bajon zdobył kilka ważnych wyróżnień w Polsce (nagroda za debiut reżyserski na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku) oraz zagranicą (nagroda za debiut reżyserki na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Autorskich w San Remo). Przede wszystkim ustalił jednak artystyczne credo twórcy, które odbiegało od tryumfującego w ówczesnych czasach na polskich ekranach kina moralnego niepokoju.

Opierając często swoje historie na faktach i osadzając je niemal zawsze na styku różnych epok, nie tylko historycznych, Bajon wybierał kreację świata przedstawionego, która sama w sobie miała być sztuką. Interesowały go nie moralitety, lecz możliwości języka filmowego, dzięki którym mógł odtwarzać realia, nadając im równocześnie posmaku inności, niezwykłości i w ten sposób uzyskując zakładany efekt. Takie unikalne podejście potwierdziły kolejne filmy Bajona, „Wizja lokalna 1901” (Nagroda Dziennikarzy oraz Nagroda Główna Jury na FPFF w Gdańsku), „Wahadełko” (nagroda za scenariusz oraz Nagroda Główna Jury na FPFF w Gdańsku), „Limuzyna Daimler-Benz” oraz „Magnat” (Nagroda Specjalna Jury FPFF w Gdańsku), ustawiając go w pierwszym rzędzie najciekawszych polskich filmowców.

Ważnym wątkiem w karierze Bajona był motyw patriotyzmu, jednak podejmowany nieco inaczej niż u innych twórców. Dość dobrze ukazuje to casus „Poznania 56” (1996 r.), w którym odniósł się do dobrze znanego i udokumentowanego wydarzenia historycznego, nie rezygnując z najważniejszych założeń swego stylu. Film ten, tak jak inne z lat 90., nie zapisał się w annałach polskiego kina równie mocno co wcześniejsze kreacje Bajona, lecz twórca podejmował się w tym okresie wielu innych ciekawych przedsięwzięć. W 1994 roku wydał kolejną powieść „Podsłuch”, przez kilka lat był szefem Studia Filmowego „Dom”, rozwijał się w teatrze oraz jako dokumentalista („Poszukiwany Ryszard Kapuściński”, 1998 r.).

Pierwsza dekada XXI wieku stała dla polskiego reżysera pod znakiem adaptacji klasycznych dzieł polskiej literatury – „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego (2001 r.) oraz „Ślubów panieńskich” Aleksandra Fredry (2010 r.) – oraz coraz większego poświęcania się pracy z młodymi twórcami. W 2008 roku został dziekanem Wydziału Reżyserii łódzkiej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej, gdzie już wcześniej wykładał. Wszedł również w skład zarządu Stowarzyszenia Filmowców Polskich. W 2002 roku został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, a cztery lata później wydał kolejną powieść „Cień po dniu”. W 2011 podczas XVI Forum Kina Europejskiego "Cinergia" w Łodzi przyznano mu nagrodę kina Charlie w Łodzi "Złoty Glan" dla "twórcy niezależnego z uporem przeciwstawiającego się modom i trendom dominującym w kulturze popularnej". Wykładowca na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz w Szkole Filmowej w Łodzi, w latach 2008-2016 dziekan Wydziału Reżyserii na tej uczelni. Od 2015 roku dyrektor Studia Filmowego "Kadr".
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll