PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Janusz Zaorski
URODZONY: 19 wrzesień 1947, Warszawa
Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (30)
2016
Pokolenia
Reżyser
2013
Syberiada polska
Reżyser
2006
Mundial Biało-Czerwonych: trzej przyjaciele z boiska
Reżyser
2005
Lekarz drzew
Reżyser
2004
Cudownie ocalony
Reżyser
2002
Haker
Reżyser
2002
Biało-czerwono-czarny
Reżyser
1997
Szczęśliwego Nowego Jorku
Reżyser
1992
Sprawa kobiet
Reżyser
1991
Panny i wdowy
Reżyser
1989
Goryl, czyli ostatnie zadanie...
Reżyser
1988
Piłkarski poker
Reżyser
1987
Do domu
Reżyser
1985
Jezioro Bodeńskie
Reżyser
1984
Baryton
Reżyser
1984
Zabawa w chowanego
Reżyser
1982
Matka Królów
Reżyser
1981
Dziecinne pytania
Reżyser
1978
Zaległy urlop
Reżyser
1977
Pokój z widokiem na morze
Reżyser
1975
Partita na instrument drewniany
Reżyser
1974
Awans
Reżyser
1974
Chleba naszego powszedniego
Reżyser
1972
Kaprysy Łazarza
Reżyser
1971
Uciec jak najbliżej
Reżyser
1970
Na dobranoc
Reżyser
1968
Spowiedź
Reżyser
1968
Śniadanie na trawie
Współpraca
1967
Wielka gra
Reżyser
1967
Maestro
Reżyser
 SCENARIUSZ (21)
2016
Pokolenia
Scenariusz
2010
Możesz być kim chcesz?
Opieka pedagogiczna
2006
Mundial Biało-Czerwonych: trzej przyjaciele z boiska
Scenariusz
2005
Lekarz drzew
Scenariusz
2002
Haker
Scenariusz
2002
Biało-czerwono-czarny
Scenariusz
1997
Szczęśliwego Nowego Jorku
Na podstawie
1990
Piggate
Opieka artystyczna
1988
Amerykanka
Opieka artystyczna
1987
Do domu
Scenariusz
1985
Jezioro Bodeńskie
Scenariusz
1982
Matka Królów
Scenariusz
1982
Matka Królów
Scenariusz
1981
Dziecinne pytania
Autor dialogów
1978
Zaległy urlop
Scenariusz
1977
Pokój z widokiem na morze
Scenariusz
1975
Partita na instrument drewniany
Scenariusz
1974
Chleba naszego powszedniego
Scenariusz
1971
Uciec jak najbliżej
Scenariusz
1970
Na dobranoc
Scenariusz
1968
Spowiedź
Scenariusz
 AKTOR (11)
2002
E=mc²
prorektor
2002
Haker
Facet w kinie
1991
Panny i wdowy
kupujący książki w Księgarni Polskiej
1988
Piłkarski poker
cinkciarz
1981
Człowiek z żelaza
Mundek
1980
Mniejsze niebo
doktor Barcz
1977
Rebus
kolega Marka
1977
Zdjęcia próbne
Recepcjonista w hotelu
1976
Klara i Angelika
dziennikarz w domu Klary
1972
Palec Boży
Alfred
1970
Na dobranoc
wampir w filmie "Dusząca bestia"
 PRODUKCJA (2)
2005
Lekarz drzew
Producent
2005
Lekarz drzew
Producent wykonawczy
 MONTAŻ (1)
2016
Pokolenia
Montaż
Opis
Jeden z najmłodszych debiutantów w historii polskiego kina. W telewizji zaczynał jako 23-latek krótkometrażowym filmem „Na dobranoc” (1970 r.). Rok później powstał jego pełnometrażowy debiut fabularny „Uciec jak najbliżej” (1971 r.). Tak szybki start w branży Zaorski zawdzięczał dostaniu się do Szkoły Filmowej w Łodzi bez zaliczenia magisterium innej uczelni, a także sporym doświadczeniu na planach filmowych – młody twórca już w 1967 roku był w NRD asystentem Gottfrieda Kolditza przy filmie „Das Tal der sieben Monde”, a następnie odbył praktykę w londyńskiej wytwórni Associated British Pictures. Łódzką Szkołę Filmową ukończył w roku 1969, przy czym dyplom uzyskał dwa lata później. Jeszcze przed debiutem reżyserskim asystował Januszowi Morgensternowi przy serialu telewizyjnym „Kolumbowie”

„Uciec jak najdalej” podobało się zarówno krytykom, jak i widzom. I choć odmalowany u Zaorskiego wizerunek młodości nie był pozytywny, został powszechnie uznany za trafny. Swoim debiutem Zaorski, tak jak wielu jego starszych kolegów po fachu, niejako wyznaczył program artystyczny, którego trzymał się przez większość swojej kariery. Z jednej strony były to opowieści o współczesnym mu świecie („Chleba naszego powszedniego” z 1974 roku, „Dziecinne pytania” z 1981 roku, „Szczęśliwego Nowego Jorku” z 1997 roku). Z drugiej strony natomiast Zaorski ciągle poszukiwał inspiracji na różnych polach gatunkowych – ma na swoim reżyserskim koncie zarówno intelektualne dramaty, jak i komedie romantyczne; i filmy historyczne, i sensacje czy seriale telewizyjne.

W latach 80. nastąpił w twórczości Zaorskiego pewien przełom, z którym wedle wielu krytyków jego późniejszych filmów, wiąże się także załamanie poziomu jego opowieści. Polski reżyser postanowił dotrzeć do masowego odbiorcy, a co za tym idzie, uprościć przesłanie swoich filmów. Najlepszym przykładem tego „nowego” oblicza polskiego reżysera był komediodramat „Szczęśliwego Nowego Jorku”, który otrzymał na FPFF w Gdyni nagrodę za reżyserię, ale wielu kręciło nosem, że to już nie ten Zaorski co w „Matce Królów” (1982 r.), metaforycznej opowieści o losach prostej kobiety i jej synów. Nowe oblicze reżysera potwierdziła również, skierowana głównie do młodej publiczności, komedia romantyczna "Haker" (2002). W 2013 roku wyreżyserował „Syberiadę polską”.

Janusz Zaorski był kierownikiem artystycznym Zespołu Filmowego „Dom”, w latach 1991-1993 pełnił funkcję prezesa Komitetu ds. Radia i Telewizji, w latach 1994-1995 był przewodniczącym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, a w 2011 roku został odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”). Zdobywca Nagrody Polskiego Kina Niezależnego za "całokształt działań na rzecz polskiego kina niezależnego" (2012). Laureat "Kryształowego Dzika" za całokształt twórczości na 6. Festiwalu Reżyserii Filmowej w Świdnicy (2013) oraz "Lauru Cisowego" za wybitne reżyserskie osiągnięcia na Festiwalu Filmu-Muzyki-Malarstwa "Lato z Muzami" w Nowogardzie (2015). Członek Europejskiej Akademii Filmowej (EFA).
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll