Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Michael Moore
URODZONY: 24 kwiecień 1954, Flint
Filmografia
PION REŻYSERSKI (4)
2004
Fahrenheit 9.11
Reżyser
2002
Zabawy z bronią
Reżyser
1995
Operacja "Bekon"
Reżyser
1989
Roger i Ja
Reżyser
PRODUKCJA (3)
2002
Zabawy z bronią
Producent
1995
Operacja "Bekon"
Producent
1989
Roger i Ja
Producent
SCENARIUSZ (3)
2002
Zabawy z bronią
Scenariusz
1995
Operacja "Bekon"
Scenariusz
1989
Roger i Ja
Scenariusz
AKTOR (2)
2002
Zabawy z bronią
On sam - narrator
1989
Roger i Ja
Jako on sam
Opis
Reżyser, scenarzysta, producent, dziennikarz i pisarz amerykański. Enfant terrible współczesnego dokumentu i naczelny krytyk polityki Stanów Zjednoczonych. Urodził się 24 kwietnia 1956 roku we Filnt w stanie Michigan. Studiował na tamtejszym uniwersytecie, ale naukę przerwał. W wieku 22 lat założył gazetę „The Filnt Voice”, która wkrótce rozszerzyła zasięg na cały stan. Po przeprowadzce do Kalifornii Moore kontynuował karierę dziennikarską. Swój pierwszy pełnometrażowy dokument „Roger i ja” (1989) zrealizował w dużej mierze za pieniądze otrzymane z tytułu wygranego procesu sądowego ze swoim pracodawcą. Zyskujący coraz większy rozgłos reżyser realizował się na kilku frontach – współpracował z telewizją, kręcił teledyski (m.in. dla R.E.M., System of a Down i Rage Against the Machine), incydentalnie pojawiał się jako aktor. Wielkim sukcesem i znakiem rozpoznawczym Moore’a stały się kontrowersyjne „Zabawy z bronią” (2002). Bardzo ostry w wymowie i bezkompromisowy dokument, którego punktem wyjścia była szkolna masakra w Columbie w 1999 roku, zyskał uznanie na całym świecie i zdobył szereg prestiżowych nagród, z Oscarem i Nagrodą Specjalną Jury w Cannes na czele. Kolejne reżyserskie projekty Moore’a są niejako kontynuacją podjętych wcześniej wątków, za każdy razem wymierzając siarczysty policzek swojej ojczyźnie. „Fahrenheit 9.11” (2004) uderza bezpośrednio w politykę rządów prezydenta George’a Busha, „Chorować w USA” (2007) podejmuje problem systemu ubezpieczeń zdrowotnych, podczas gdy „Kapitalizm, moja miłość” (2009) analizuje źródła kryzysu gospodarczego. Moore’owi często zarzuca się stronniczość, manipulowanie faktami, forsowanie argumentów jednej ze stron, co sprawia, że obok zwolenników ma on także wielu antagonistów.
KA
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024