PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU

Yasujirô Ozu

Yasujirô Ozu
URODZONY: 12 grudzień 1903, Tokio
ZMARŁ: 12 grudzień 1963 w wieku 60 lat, Tokio (Japonia)
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (3)
1962
Jesienne popołudnie
Reżyser
1959
Dryfujące trzciny
Reżyser
1953
Tokijska opowieść
Reżyser
 SCENARIUSZ (3)
1962
Jesienne popołudnie
Scenariusz
1959
Dryfujące trzciny
Scenariusz
1953
Tokijska opowieść
Scenariusz
Opis
Japoński reżyser i scenarzysta. Porzucił studia, by związać się z kinematografią, początkowo jako scenarzysta, później zajmując się reżyserią, osiągając poziom mistrzowski filmami „Ojciec” (1942) – refleksją o przemijaniu i „Późna wiosna” (1949), w którym Ozu zawarł najważniejsze motywy swej twórczości: kryzys rodziny, problemy w nawiązywaniu relacji międzyludzkich, zwłaszcza między pokoleniami, westernizacja kultury japońskiej, świadomość przemijania. Operujący stale tymi samymi motywami i archetypicznymi postaciami reżyser wnikliwie badał tę samą przestrzeń w różnych konfiguracjach. Ozu porzucił tradycyjny model narracji, oparł się na długich ujęciach, niespiesznym rytmie i kamerze umieszczonej na wysokości oczu człowieka siedzącego na tradycyjnym tatami (japońskiej macie). Mistrz obserwacji drobnych zdarzeń, świadomie unikający odniesień religijnych tworzył dzieła odczytywane jako transcendentalne, odwołujące się do filozofii zen: „Tokijska opowieść” (1953), „Koniec lata” (1955), „Tokijski zmierzch” (1957), „Późna jesień” (1961). Artysta przez kilkanaście lat zapomniany, na nowo odkryty w połowie lat 70., od tego okresu na nowo inspiruje kolejne pokolenia, do fascynacji nim przyznają się między innymi Wim Wenders i Jim Jarmusch.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll