Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Fritz Lang
URODZONY: 05 grudzień 1890, Wiedeń
ZMARŁ: 02 sierpień 1976 w wieku 85 lat, Los Angeles (USA)
Filmografia
PION REŻYSERSKI (7)
1953
Bannion
Reżyser
1944
Kobieta w oknie
Reżyser
1936
Jestem niewinny
Reżyser
1931
M-Morderca
Reżyser
1927
Metropolis
Reżyser
1924
Nibelungi
Reżyser
1921
Zmęczona śmierć
Reżyser
SCENARIUSZ (6)
2001
Metropolis
Na podstawie
1936
Jestem niewinny
Scenariusz
1931
M-Morderca
Scenariusz
1927
Metropolis
Scenariusz
1924
Nibelungi
Scenariusz
1921
Zmęczona śmierć
Scenariusz
AKTOR (1)
1963
Pogarda
On sam
Opis
Austriacki reżyser, scenarzysta i producent, pracujący w Niemczech i – od 1935 – w USA. Pod presją rodziny rozpoczął studia architektoniczne w Wiedniu, lecz ich nie ukończył, podobnie jak studiów malarskich w Monachium. Po I wojnie światowej, w której walczył po stronie Austrii, zainteresował się pisaniem scenariuszy i podjął pracę w kinematografii. W 1919 zadebiutował jako reżyser, odnosząc sukces filmem „Pająki” (1920), którego realizacja uniemożliwiła mu reżyserowanie „Gabinetu doktora Caligari”. „Zmęczona śmierć” (1921) zostaje uznana za pierwsze arcydzieło Langa i zarazem kwintesencję widowiska filmowego w duchu ekspresjonistycznym. Po sukcesie kryminału „Doktor Mabuse” (1922) powierzono mu realizację dwuczęściowej starogermańskiej sagi „Nibelungi” (1924), a następnie futurystycznego „Metropolis” (1926) – najdroższego, ze względu na imponująca scenografię, filmu tamtego okresu. Pierwszy film dźwiękowy Langa, „M – morderca” (1931), ujawnił jego wrażliwość na tematykę społeczną. Mimo zakazu rozpowszechniania w Niemczech „Testamentu doktora Mabuse” (1932) władze oczekiwały, że Lang przyjmie stanowisko naczelnego reżysera III Rzeszy. Kiedy reżyser odmówił, musiał opuścić Niemcy: wyjechał do Francji, a następnie do USA, gdzie odniósł sukces dramatem więziennym „Jestem niewinny” (1936). Zaaklimatyzowany w Hollywood, kręcił filmy w różnych gatunkach – od westernów („Powrót Franka Jamesa” 1940, „Napad na Western Union” 1941, „Ranczo Notorious” 1952) poprzez melodramaty („Księżycowa flotylla” 1955) po filmy noir („Kobieta w oknie” 1944, „U progu tajemnicy” 1947). Pod koniec lat 50. powrócił do Niemiec, gdzie nakręcił między innymi „Tysiąc oczu doktora Mabuse” (1960). W 1963 zagrał samego siebie w filmie „Pogarda” Jean-Luc Godarda.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024