Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Transatlantyk to festiwal, który opowiada o współczesnym świecie przez pryzmat filmu i muzyki. Przygotowując program kolejnych edycji, staramy się uważnie przyglądać najbardziej aktualnym zagadnieniom społecznym na świecie. Arabska Wiosna Ludów, Chaos, Uchodźcy, Siła kobiety – na te tematy rozmawialiśmy podczas festiwalu w poprzednich latach.
W 2018 roku na Transatlantyku chcemy przyjrzeć się temu, czym dzisiaj jest niepodległość czy suwerenność państwa. W kinie też nie ma chyba ważniejszej wartości niż “Niepodległość”, oraz jej siostry: niezależność i wolność artystyczna. Gdy filmowiec bierze kamerę do ręki, musi mieć pewność, że jedyne ograniczenia, jakie ma przed sobą, to ograniczenia własnej wyobraźni. I że to z nimi ma walczyć.
Niepodległość intelektualna i artystyczna dała kinu jego najpiękniejsze filmy, od niepokojących wizji Fritza Langa czy Stanleya Kubricka, prowokacje intelektualne Grzegorza Królikiewicza, Larsa von Triera i Luisa Buñuela, po eksperymenty twórców francuskiej Nowej Fali. Bycie wolnym od wielkich budżetów dało początek ruchowi kina niezależnego, a reżyserzy tacy jak Jim Jarmusch, Steven Soderbergh czy Paul Thomas Anderson do dziś są wzorem dla początkujących twórców.
W programie filmowym 8. edycji festiwalu Transatlantyk przyjrzymy się elementom związanym z niepodległością, trzy pierwsze z nich opisaliśmy hasłami: “Ja”, “Bunt” i “Ojczyzna”.
W sekcji “Historie Kina: Ja” pokażemy takie filmy jak “Tureckie owoce” Paula Verhoevena, “Orlando” Sally Potter, czy “Konformista” Bernardo Bertolucci’ego. Tematem, który łączy tytuły w tej sekcji, jest wolność w wymiarze indywidualnym, intymnym i prawo do życia na własnych zasadach - czyli “Ja”. Reżyserzy przy okazji zadają pytanie, jaką cenę trzeba za taką niezależność zapłacić.
Jednym z najważniejszych elementów tegorocznego programu będzie retrospektywa Andrzeja Barańskiego. Jego niezwykłe, skromne i poetyckie filmy zadają jedno z najważniejszych pytań mobilnej współczesności: pytanie o dom. Miejsce, które kształtuje charakter i wpaja wartości; miejsce, o które warto walczyć i które na zawsze pozostanie punktem odniesienia. Innymi słowy: “Ojczyzna”, będąca kolejnym hasłem przewodnim tegorocznego programu filmowego.
We współpracy z Letnim Festiwalem Filmowym Polówka, Transatlantyk przygotuje sekcję kina plenerowego, w której pokażemy tytuły związane z hasłem “Bunt”. Będą to najbardziej zbuntowane, prowokujące intelektualną debatę tytuły. Dzięki nim zastanowimy się, co dają nam ramy państwa, struktury i konwencje, oraz jakie konsekwencje niesie za sobą wyzwolenie się z nich. Kamera spojrzy też tam, skąd zwykle odwracamy wzrok.
Poczuj wolność okiem kamery - patrz w przyszłość - pod takim hasłem Instytut Adama Mickiewicza/Culture.pl oraz Transatlantyk Festival ogłaszają II edycję międzynarodowego konkursu na film krótkometrażowy. W roku 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę i inne kraje europejskie, organizatorzy proponują młodym twórcom filmowe spojrzenie do przodu. "Wolność" może stać się pomostem między tradycją, teraźniejszością a przyszłością; drogą do kreowania i realizacji marzeń. Chcemy, aby o tym właśnie opowiedzieli w tym roku młodzi filmowcy z całego świata.
Niepodległość intelektualna i artystyczna dała kinu jego najpiękniejsze filmy, od niepokojących wizji Fritza Langa czy Stanleya Kubricka, prowokacje intelektualne Grzegorza Królikiewicza, Larsa von Triera i Luisa Buñuela, po eksperymenty twórców francuskiej Nowej Fali. Bycie wolnym od wielkich budżetów dało początek ruchowi kina niezależnego, a reżyserzy tacy jak Jim Jarmusch, Steven Soderbergh czy Paul Thomas Anderson do dziś są wzorem dla początkujących twórców.
W programie filmowym 8. edycji festiwalu Transatlantyk przyjrzymy się elementom związanym z niepodległością, trzy pierwsze z nich opisaliśmy hasłami: “Ja”, “Bunt” i “Ojczyzna”.
W sekcji “Historie Kina: Ja” pokażemy takie filmy jak “Tureckie owoce” Paula Verhoevena, “Orlando” Sally Potter, czy “Konformista” Bernardo Bertolucci’ego. Tematem, który łączy tytuły w tej sekcji, jest wolność w wymiarze indywidualnym, intymnym i prawo do życia na własnych zasadach - czyli “Ja”. Reżyserzy przy okazji zadają pytanie, jaką cenę trzeba za taką niezależność zapłacić.
Jednym z najważniejszych elementów tegorocznego programu będzie retrospektywa Andrzeja Barańskiego. Jego niezwykłe, skromne i poetyckie filmy zadają jedno z najważniejszych pytań mobilnej współczesności: pytanie o dom. Miejsce, które kształtuje charakter i wpaja wartości; miejsce, o które warto walczyć i które na zawsze pozostanie punktem odniesienia. Innymi słowy: “Ojczyzna”, będąca kolejnym hasłem przewodnim tegorocznego programu filmowego.
We współpracy z Letnim Festiwalem Filmowym Polówka, Transatlantyk przygotuje sekcję kina plenerowego, w której pokażemy tytuły związane z hasłem “Bunt”. Będą to najbardziej zbuntowane, prowokujące intelektualną debatę tytuły. Dzięki nim zastanowimy się, co dają nam ramy państwa, struktury i konwencje, oraz jakie konsekwencje niesie za sobą wyzwolenie się z nich. Kamera spojrzy też tam, skąd zwykle odwracamy wzrok.
Poczuj wolność okiem kamery - patrz w przyszłość - pod takim hasłem Instytut Adama Mickiewicza/Culture.pl oraz Transatlantyk Festival ogłaszają II edycję międzynarodowego konkursu na film krótkometrażowy. W roku 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę i inne kraje europejskie, organizatorzy proponują młodym twórcom filmowe spojrzenie do przodu. "Wolność" może stać się pomostem między tradycją, teraźniejszością a przyszłością; drogą do kreowania i realizacji marzeń. Chcemy, aby o tym właśnie opowiedzieli w tym roku młodzi filmowcy z całego świata.
AK
Transatlantyk
Ostatnia aktualizacja: 23.03.2018
Polski scenarzysta, współautor "Watahy", stworzył serial dla niemieckiej telewizji
Pitchingi na POZNAŃ ID - EUROPEAN SHORT PITCH
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024