Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
Maciek Albrecht był kiedyś wielką nadzieją polskiego filmu animowanego, stał się – choć mało kto o tym u nas wie – gwiazdą światowej animacji. Prestiżowe nagrody ASIFA, AIGA, ADDY, laury na festiwalach w Annecy, Zagrzebiu, Krakowie oraz cztery statuetki Emmy świadczą o tym najdobitniej.
Albrecht jest krakowianinem, urodził się 9 lipca 1956 roku. Studiował na Wydziale Grafiki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1981), gdzie uczył się także – będąc na roku z Alexandrem Sroczyńskim, późniejszym czołowym twórcą rodzimej animacji – w Pracowni Rysunku Filmowego, prowadzonej przez Jana Januarego Janczaka, jednego z filarów słynnego Studia Filmów Animowanych w Krakowie.
Kadr z filmu „Cow Bambina". Fot. Maciek Albrecht
Podobnie jak Sroczyński, zadebiutował w bielskim Studiu Filmów Rysunkowych, najpierw jako autor opracowania plastycznego, m.in. do filmów: „Słodka przygoda” (1981) Józefa Byrdego i „Prometej show” (1981) Jana Hodera, następnie jako samodzielny reżyser i scenarzysta – niezwykle atrakcyjnymi plastycznie, skrzącymi się niebanalnym dowcipem – „Bajkami” (1981), w których zgrabnie trawestował znane bajkowe motywy. Debiutancki film przyniósł mu Wyróżnienie Honorowe w II Ogólnopolskim Konkursie Autorskiego Filmu Animowanego w Krakowie (1983). W tym samym roku nakręcił jeszcze żartobliwy blackout rysunkowy zatytułowany „Król” (1981), przygotował opracowanie plastyczne kolejnych filmów przeciwpożarowych z Prometejem w roli głównej, napisał dowcipny scenariusz do „Stefanka” (1982) Józefa Byrdego i… wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Tam zastał go wprowadzony w Polsce stan wojenny. W USA pracował m.in. przy realizacji inspirowanego twórczością Igora Strawińskiego pełnometrażowego filmu telewizyjnego „The Soldier’s Tale”, uhonorowanego nagrodą Emmy (1983). W 1992 założył na Brooklynie Studio Fabrika.
Kadr z filmu „Close to You". Fot. Maciek Albrecht
Albrecht uprawia różne gatunki animacji – od krótkich żartów („Bajki”, „Król”), poprzez wideoklipy (słynny Lennonowski „Imagine”, 2002), aż po dłuższe formy („Close to You", 1994). Dużą popularność przyniosła mu „Close to You” („Blisko siebie”), rozgrywająca się w realiach wielkiego miasta-molocha, utrzymana w konwencji melodramatu – wyraźnie inspirowana ekspresjonizmem ("Metropolis" Fritza Langa) – subtelna opowieść o dwojgu ludziach przeznaczonych dla siebie, niemogących się jednak spotkać (Nagroda PF DKF „Don Kichot” na XXXII MFFK w Krakowie). Warto dodać, że ten film powstał w koprodukcji amerykańsko-polskiej (autorem zdjęć był Tomasz Wolf, muzyki – Marek Wilczyński, a rysowali i animowali pracownicy krakowskiego Studia Filmów Animowanych). W 1997-98 przy współpracy krakowskich animatorów zrealizował Albrecht serial „Troubles, The Cat”. Po powrocie do USA przeniósł się do Easton w Pensylwanii, gdzie założył studio MaGiK, specjalizujące się w animacji klasycznej przeznaczonej dla dzieci, a sam artysta głównie poświęcił się pełnieniu funkcji producenta. Do tej pory studio MaGiK otrzymało cztery Nagrody Emmy za krótkie filmy dla HBO Family.
Kadr z film „Art Faces". Fot. Maciek Albrecht
Maciek Albrecht poza filmem animowanym zajmuje się także ilustrowaniem książek i rysunkiem prasowym (m.in. „Szpilki”, „Motor”, „Boston Globe”, „Business Week”, „The New Yorker Times”, „Rolling Stone”, „Time”).
Kadr z filmu „Cow Bambina". Fot. Maciek Albrecht
Podobnie jak Sroczyński, zadebiutował w bielskim Studiu Filmów Rysunkowych, najpierw jako autor opracowania plastycznego, m.in. do filmów: „Słodka przygoda” (1981) Józefa Byrdego i „Prometej show” (1981) Jana Hodera, następnie jako samodzielny reżyser i scenarzysta – niezwykle atrakcyjnymi plastycznie, skrzącymi się niebanalnym dowcipem – „Bajkami” (1981), w których zgrabnie trawestował znane bajkowe motywy. Debiutancki film przyniósł mu Wyróżnienie Honorowe w II Ogólnopolskim Konkursie Autorskiego Filmu Animowanego w Krakowie (1983). W tym samym roku nakręcił jeszcze żartobliwy blackout rysunkowy zatytułowany „Król” (1981), przygotował opracowanie plastyczne kolejnych filmów przeciwpożarowych z Prometejem w roli głównej, napisał dowcipny scenariusz do „Stefanka” (1982) Józefa Byrdego i… wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Tam zastał go wprowadzony w Polsce stan wojenny. W USA pracował m.in. przy realizacji inspirowanego twórczością Igora Strawińskiego pełnometrażowego filmu telewizyjnego „The Soldier’s Tale”, uhonorowanego nagrodą Emmy (1983). W 1992 założył na Brooklynie Studio Fabrika.
Kadr z filmu „Close to You". Fot. Maciek Albrecht
Albrecht uprawia różne gatunki animacji – od krótkich żartów („Bajki”, „Król”), poprzez wideoklipy (słynny Lennonowski „Imagine”, 2002), aż po dłuższe formy („Close to You", 1994). Dużą popularność przyniosła mu „Close to You” („Blisko siebie”), rozgrywająca się w realiach wielkiego miasta-molocha, utrzymana w konwencji melodramatu – wyraźnie inspirowana ekspresjonizmem ("Metropolis" Fritza Langa) – subtelna opowieść o dwojgu ludziach przeznaczonych dla siebie, niemogących się jednak spotkać (Nagroda PF DKF „Don Kichot” na XXXII MFFK w Krakowie). Warto dodać, że ten film powstał w koprodukcji amerykańsko-polskiej (autorem zdjęć był Tomasz Wolf, muzyki – Marek Wilczyński, a rysowali i animowali pracownicy krakowskiego Studia Filmów Animowanych). W 1997-98 przy współpracy krakowskich animatorów zrealizował Albrecht serial „Troubles, The Cat”. Po powrocie do USA przeniósł się do Easton w Pensylwanii, gdzie założył studio MaGiK, specjalizujące się w animacji klasycznej przeznaczonej dla dzieci, a sam artysta głównie poświęcił się pełnieniu funkcji producenta. Do tej pory studio MaGiK otrzymało cztery Nagrody Emmy za krótkie filmy dla HBO Family.
Kadr z film „Art Faces". Fot. Maciek Albrecht
Maciek Albrecht poza filmem animowanym zajmuje się także ilustrowaniem książek i rysunkiem prasowym (m.in. „Szpilki”, „Motor”, „Boston Globe”, „Business Week”, „The New Yorker Times”, „Rolling Stone”, „Time”).
Jerzy Armata
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja: 14.12.2013
"Jeż Jerzy" powalczy o nagrody w Hiszpanii
Oscary 2014 później
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2023