W sobotę zakończył
się tegoroczny, dwunasty już festiwal filmowy Grand Prix Komeda. Finał
festiwalu to tradycyjnie rozstrzygnięcie konkursu i wręczenie nagród laureatom.
I tak:
– Nagrodę Grand Prix Komeda za Najlepszą Muzykę w Polskim Filmie Fabularnym otrzymali: Marcin Macuk i Zuzanna Wrońska za muzykę do filmu "Silent Twins" w reż. Agnieszki Smoczyńskiej,
– Nagrodę
Publiczności otrzymał film "Johnny" w reż. Daniela Jaroszka i z muzyką Michała
Kusha. Nagrodę Grand Prix
Komeda, z racji nieobecności na gali, odebrała osobiście Kaya Kołodziejczyk,
autorka choreografii do filmu "Silent Twins", a Nagrodę Publiczności odebrali:
Michał Kush i Dawid Ogrodnik.
Laureatom
gratulowali jurorzy: Tomasz Lach – przewodniczący jury, Jan Kanty Pawluśkiewicz
– kompozytor muzyki filmowej i rozrywkowej, Dorota Miśkiewicz – wokalistka
jazzowa, kompozytorka, autorka tekstów, Andrzej Pągowski – artysta plastyk,
twórca plakatów i Aleksandra Popławska – aktorka i reżyserka teatralna. A
także: prezydent miasta Beata Klimek, dyrektor festiwalu i Ostrowskiego Centrum
Kultury Maria Szeląg i dyrektor artystyczny festiwalu Łukasz Maciejewski.
Podczas festiwalu została także przyznana Nagroda Grand Prix Komeda za Całokształt Twórczości. W tym roku trafiła ona do Jerzego Satanowskiego.
– Jerzy
Satanowski to artysta wielu talentów: muzyka filmowa, piosenki, partytury,
muzyka teatralna, dyrygentura, reżyseria, praca pedagoga, dyrektora teatrów…
Tych aktywności jest bardzo wiele. Komponując dla kina, niezwykły jest rozrzut
tematyczny, autorski i kompozytorski tego artysty – praca z takimi reżyserami
jak: Izabela Cywińska, Marek Koterski, Robert Gliński, Filip Bajon, Janusz
Zaorski, Jerzy Domaradzki. I w każdym z tych utworów, od razu, po paru
sekundach wiemy, że to może być tylko Satanowski – mówił podczas gali o
laureacie nagrody dyrektor artystyczny festiwalu Łukasz Maciejewski.
Po wręczeniu nagród odbył się koncert formacji Bibobit, która wystąpiła z projektem Osiecka/Co to za czas. Wraz z zespołem zagrała Elbląska Orkiestra Kameralna. Tego dnia w ramach festiwalu odbyły się także warsztaty dubbingowe oraz debata filmowców pod hasłem „Kompozytor też człowiek. Artysta w nowych czasach”.
Sześć konkursowych obrazów
Konkurs Grand Prix
Komeda na Najlepszą Muzykę w Polskim Filmie Fabularnym odbywa się od drugiej
edycji festiwalu. W tym roku jurorzy wybierali spośród sześciu
wyselekcjonowanych tytułów. Były to:
"Fucking Bornholm", 2022, reż. Anna Kazejak, muzyka: Jerzy Rogiewicz
„IO”, 2022, reż. Jerzy Skolimowski, muzyka: Paweł Mykietyn
"Johnny", 2022, reż. Daniel Jaroszek, muzyka: Michał Kush
„Nie zgubiliśmy drogi”, 2022, reż. Anna Sasnal, Wilhelm Sasnal, muzyka: Jakub Ziołek
"Silent Twins", 2022, reż. Agnieszka Smoczyńska, muzyka: Marcin Macuk, Zuzanna Wrońska
„Zadra”, 2022, reż. Grzegorz Mołda, muzyka: Przemysław „1988” Jankowiak
– W
kraju Krzysztofa Komedy muzyki filmowej jest niewiele. Bardzo często filmy są albo
pozbawione muzyki, albo jest jej niewiele, albo jest w nich zawarta ilustracja
piosenkowa, która czerpie z gotowych już zasobów muzycznych. Takie miejsce jak
Ostrów Wielkopolski i festiwal Grand Prix Komeda, na którym spotykają się
kompozytorzy różnych pokoleń jak Jerzy Satanowski czy Henryk Kuźniak, a z drugiej
debiutanci jak Michał Kush czy Jakub Ziołek sprawia, że powstaje platforma
porozumienia, a jeśli nie – to przynajmniej dialogu, rozmowy na temat muzyki
filmowej – mówi Łukasz Maciejewski.
W sumie w ramach
festiwalu zostało pokazanych 15 filmów, w tym wspomnianych sześć konkursowych
oraz dotyczących patrona festiwalu Krzysztofa Komedy. W ramach cyklu „Retrospektywa”
zostały pokazane obrazy z muzyką Jerzego Satanowskiego, który w Ostrowie odbierał
nagrodę za całokształt twórczości. Publiczność zobaczyła więc trzy filmy z jego
muzyką – dwa Marka Koterskiego „Ajlawju” i „Dzień świra” oraz Jerzego Domaradzkiego „Piątą
porę roku”. Miały
też miejsce pokazy specjalne filmów, związanych z gośćmi wydarzenia. I tak
Krzysztof Zanussi przyjechał ze swoim najnowszym filmem „Liczba doskonała”, a
Katarzynę Figurę publiczność mogła oglądać w dwóch obrazach: wspomnianym już
„Ajlawju” z 1999 r. oraz w „Chrzcinach” w reż. Jakuba Skoczenia z 2022 r.
Na 12. Grand Prix
Komeda przyjechało kilkunastu gości – twórców kina: aktorów, reżyserów,
dźwiękowców, choreografów, a nade wszystko kompozytorów muzyki filmowej, która
to jest tematem festiwalu. Sale podczas seansów były niejednokrotnie wypełnione
do ostatniego miejsca, a magnesem dla publiczności były zwłaszcza spotkania z:
Marianem Dziędzielem i Jerzym Satanowskim, Krzysztofem Zanussim, Katarzyną
Figurą, Maciejem Stuhrem i Dawidem Ogrodnikiem. W Ostrowie gościli także: Igor Mertyn z filmem „Na zawsze Melomani”
w reż. Rafała Mierzejewskiego, Grzegorz Mołda –
reżyser filmu „Zadra”, Radosław Ochnio – reżyser
dźwięku w filmie „IO”
Jerzego Skolimowskiego, Jakub Ziołek – autor muzyki do „Nie zgubiliśmy drogi” w
reż. Anny Sasnal i Wilhelma Sasnala, Kaya Kołodziejczyk – autorka choreografii do filmu
"Silent Twins" w reż. Agnieszki Smoczyńskiej, Michał Kush – autor muzyki do filmu "Johnny" w reż. Daniela
Jaroszka, Jerzy Rogiewicz – kompozytor
muzyki do filmu "Fucking Bornholm" w reż. Anny Kazejak
oraz Henryk Kuźniak, ubiegłoroczny laureat Grand Prix Komeda za Całokształt
Twórczości.
Odbyły
się także trzy koncerty: Małgorzaty Bogdańskiej i Marka
Koterskiego – Zakochani Grafomani
„Kocham i Nienawidzę”, Justyny Szafran „Nie Ma. Osiecka/Satanowski” i Bibobit / Osiecka „Co to za czas” z udziałem Elbląskiej Orkiestry
Kameralnej. Publiczność miała także okazję zobaczyć 20 plakatów filmowych i
muzycznych Andrzeja Pągowskiego na wystawie „Jazzowo”. Miały też miejsce warsztaty dubbingowe z Kasią
Łaską oraz debata filmowców„Kompozytor też człowiek. Artysta w nowych czasach”.
– Jestem niezmiernie zaszczycona, że Ostrów Wielkopolski po raz kolejny mógł gościć tak znamienitych luminarzy polskiej kultury. Tak bardzo się cieszę i tak bardzo dziękuję naszym gościom za wszystkie dobre i serdeczne słowa o naszym mieście. Dla Ostrowa Wielkopolskiego ten festiwal ma ogromne znaczenie. Ludzie kultury zawsze byli synonimem wolności. Kultura to wolność i za ten powiew wolności raz jeszcze z głębi serca – dziękuję – mówi Beata Klimek, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.
– Tegoroczna edycja festiwalu jest dla nas wyjątkowa. Widać, że ostrowska publiczność jest wierna festiwalowi, mamy grono ludzi, którzy wyczekują naszych gości, wyczekują programu. Nie siląc się na zbędną skromność przyznaję, w imieniu swoim i wszystkich, którzy logistycznie i operacyjnie tworzyli tę edycję, że to najlepsza z dotychczasowych odsłon Grand Prix Komeda. To znaczy, że wysiłek się opłaca, a progres w organizacji i poszukiwaniu ciekawych propozycji jest zauważalny. Echa pozytywnych opinii nie milkną. Wciąż słyszymy dobre głosy gości i jurorów, którzy jako nasi ambasadorowie świadczą o jakości tego filmowego święta, które przez tydzień niosło Ostrów Wielkopolski – mówi Maria Szeląg, dyrektor festiwalu i Ostrowskiego Centrum Kultury.
12.Grand Prix Komeda. Festiwal
Filmowy im. Krzysztofa Komedy odbył się w dniach od 12 do 17 czerwca w Ostrowie
Wielkopolskim. Został zorganizowany przez: Miasto Ostrów Wielkopolski i
Ostrowskie Centrum Kultury.