Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Zagadkowa historia gwiazdy flamenco, filmowe opowieści o amerykańskich ikonach jazzu, soulu i rockandrolla, portrety światowej sławy australijskiej dyrygentki i charyzmatycznej estońskiej saksofonistki, filmy o poszukiwaniu korzeni muzyki klezmerskiej w Mołdawii i tradycyjnych pieśni żałobnych w Polsce, a także autobiografia Urszuli Dudziak. Tygiel rytmów i dźwięków w międzynarodowym konkursie dokumentów muzycznych 63. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
“Muzyka towarzyszy nam od urodzin po śmierć. Przy kołysankach zasypiają niemowlęta, pieśniami żegnamy zmarłych. Muzyka koi i porywa, działa terapeutycznie i energetycznie, śpiewamy przy choince, podczas demonstracji ulicznych i w czas wojny. Muzyki słuchamy w klubach, filharmoniach i na stadionach. Muzyka podnosi na duchu i daje nadzieję. Nic dziwnego, że zawsze zajmuje też ważne miejsce w programie naszego festiwalu” - podkreśla Krzysztof Gierat, dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
"Ula", fot. KFF
Pionierzy amerykańskiej sceny
Trzy filmy dokumentalne o wielkich postaciach amerykańskiej muzyki na tle przemian społecznych i obyczajowych XX w. Lee Fields to prawdziwa legenda muzyki soul, która stała się inspiracją dla dzisiejszych raperów, jak Travis Scott czy A$ap Rocky. Zadebiutował ponad 50 lat temu i wciąż jeszcze nie powiedział ostatniego słowa. (“Lee Fields: Wierny wyznawca” reż. Jessamyn Ansary, Joyce Mishaan). Little Richard to ikona rockandrolla i prekursor glam rocka, kolorowy queerowy ptak amerykańskiej sceny, a przy tym uduchowiony kaznodzieja, który uwodził tłum na scenie i w kościelnych salach. Jego barwny wizerunek i ekspresja sceniczna zachwycała takich artystów jak Mick Jagger, Paul McCartney czy John Waters. (“Little Richard: Jestem wszystkim”, reż. Lisa Cortés). Ellis Marsalis to legendarny nowoorleański muzyk stojący na czele genialnego klanu nazywanego “pierwszą rodziną jazzu”. Muzyczne tradycje z powodzeniem kontynuują doskonale znani także w Polsce synowie Branford, Wynton, Delfeayo i Jason (“Ellis Marsalis”, reż. Sascha Just).
Wielkie kobiety muzyki
“Ula” w reżyserii Agnieszki Iwańskiej to jeden z dwóch polskich filmów w konkursie. Jest zapisem fascynującej i burzliwej historii Urszuli Dudziak, opowiadanej zza kadru przez samą artystkę – skądinąd wyborną gawędziarkę. Słuchając scatowych wokaliz, poznajemy ją jako kobietę, imigrantkę i przede wszystkim nadzwyczajną artystkę, tworzącą z największymi osobowościami jazzu. Maria Faust, to z kolei wybitna jazzmanka z Estonii. Jest wirtuozką saksofonu, która z tą samą brawurą improwizuje w życiu i na scenie. Dopuszcza kamerę tak blisko siebie, jak to możliwe, dzięki czemu możemy obejrzeć intymny portret tej wyrazistej i niezależnej kobiety (“Machina Faust”, reż. Kaupo Kruusiauk). Film “Czytając z nut” (reż. Janine Hosking) to wciągający i soczysty dokument o Simone Young - pierwszej kobiecie, która odnosi ogromny sukces w jednym z najbardziej konserwatywnych i zdominowanych przez mężczyzn światów i dyryguje orkiestrami najsłynniejszych teatrów operowych świata. Dokument wyprodukowała Cate Blanchett, dyrygentka z filmu „Tár”. Na szczególną uwagę zasługuje obraz “La Singla” Palomy Zapaty. Tytułowa bohaterka jako nastolatka była wielkim odkryciem w świecie flamenco. Nie tylko dlatego, że romska dziewczyna z przedmieść Barcelony była głucha. Gwiazdą europejskich scen stała się za sprawą wyjątkowo namiętnej ekspresji, po czym na pięćdziesiąt lat zniknęła.
Trzy filmy dokumentalne o wielkich postaciach amerykańskiej muzyki na tle przemian społecznych i obyczajowych XX w. Lee Fields to prawdziwa legenda muzyki soul, która stała się inspiracją dla dzisiejszych raperów, jak Travis Scott czy A$ap Rocky. Zadebiutował ponad 50 lat temu i wciąż jeszcze nie powiedział ostatniego słowa. (“Lee Fields: Wierny wyznawca” reż. Jessamyn Ansary, Joyce Mishaan). Little Richard to ikona rockandrolla i prekursor glam rocka, kolorowy queerowy ptak amerykańskiej sceny, a przy tym uduchowiony kaznodzieja, który uwodził tłum na scenie i w kościelnych salach. Jego barwny wizerunek i ekspresja sceniczna zachwycała takich artystów jak Mick Jagger, Paul McCartney czy John Waters. (“Little Richard: Jestem wszystkim”, reż. Lisa Cortés). Ellis Marsalis to legendarny nowoorleański muzyk stojący na czele genialnego klanu nazywanego “pierwszą rodziną jazzu”. Muzyczne tradycje z powodzeniem kontynuują doskonale znani także w Polsce synowie Branford, Wynton, Delfeayo i Jason (“Ellis Marsalis”, reż. Sascha Just).
Wielkie kobiety muzyki
“Ula” w reżyserii Agnieszki Iwańskiej to jeden z dwóch polskich filmów w konkursie. Jest zapisem fascynującej i burzliwej historii Urszuli Dudziak, opowiadanej zza kadru przez samą artystkę – skądinąd wyborną gawędziarkę. Słuchając scatowych wokaliz, poznajemy ją jako kobietę, imigrantkę i przede wszystkim nadzwyczajną artystkę, tworzącą z największymi osobowościami jazzu. Maria Faust, to z kolei wybitna jazzmanka z Estonii. Jest wirtuozką saksofonu, która z tą samą brawurą improwizuje w życiu i na scenie. Dopuszcza kamerę tak blisko siebie, jak to możliwe, dzięki czemu możemy obejrzeć intymny portret tej wyrazistej i niezależnej kobiety (“Machina Faust”, reż. Kaupo Kruusiauk). Film “Czytając z nut” (reż. Janine Hosking) to wciągający i soczysty dokument o Simone Young - pierwszej kobiecie, która odnosi ogromny sukces w jednym z najbardziej konserwatywnych i zdominowanych przez mężczyzn światów i dyryguje orkiestrami najsłynniejszych teatrów operowych świata. Dokument wyprodukowała Cate Blanchett, dyrygentka z filmu „Tár”. Na szczególną uwagę zasługuje obraz “La Singla” Palomy Zapaty. Tytułowa bohaterka jako nastolatka była wielkim odkryciem w świecie flamenco. Nie tylko dlatego, że romska dziewczyna z przedmieść Barcelony była głucha. Gwiazdą europejskich scen stała się za sprawą wyjątkowo namiętnej ekspresji, po czym na pięćdziesiąt lat zniknęła.
"Czytając z nut", fot. KFF
Tropami dźwięków
Dziś prawdziwych klezmerów już nie ma. Młody argentyński filmowiec o żydowskich korzeniach postanawia udowodnić, że jest inaczej, i wyrusza z kamerą do Mołdawii, ojczyzny swojej babci. Muzyczno-dokumentalne kino drogi splata się tu z historią miłosną z udziałem pewnej klarnecistki (i współreżyserki filmu), momentami zmienia się w autotematyczny żart, a czasem w esej na temat ginącej kultury jidysz. Wędrując przez karpackie pogranicze, twórcy nagrodzonego w Berlinie filmu “Projekt klezmerski” Leandro Koch i Paloma Schachmann odkrywają, że choć klezmerzy dawno zniknęli, pozostawili po sobie liczne ślady w tamtejszej muzyce. Tytuł filmu “Żegnam cię, mój świecie wesoły” (reż. Joo Joostberens) nawiązuje do tradycyjnej polskiej pieśni żałobnej, która w nowej aranżacji znalazła się na płycie „Rzeczy ostatnie”, nagranej przez zespół Polskie Znaki. Projekt ten miał przypomnieć o muzyce ludowej, która przez wieki oswajała temat śmierci, stanowiący tabu w dzisiejszej kulturze. Opowieść o powstawaniu tego albumu staje się poematem o przemijaniu i o doświadczeniu straty. Bohaterami są ci, którzy pomagają innym w odchodzeniu i w przeżywaniu żałoby, a towarzyszą im sędziwe wiejskie śpiewaczki, profesjonalni muzycy i gwiazdy popu. Życie dopisało do tej historii zaskakujący epilog.
DocFilmMusic - najmłodszy konkurs Festiwalu
Tradycyjnie w konkursie będzie przyznana tylko jedna nagroda - Złoty Hejnał. A za wskazanie laureata będzie odpowiadało międzynarodowe jury, w skład którego wejdą przedstawiciele branży filmowej i muzycznej.
Filmy zakwalifikowane do konkursu:
● Czytając z nut / Knowing the Score, reż.dir. Janine Hosking, Australia 90’ D
● Ellis Marsalis / Ellis, reż.dir. Sascha Just, USA 96’ D
● La Singla, reż.dir. Paloma Zapata, Hiszpania 90’ D
● Lee Fields: Wierny wyznawca / Lee Fields: Faithful Man, reż.dir. Jessamyn Ansary, Joyce Mishaan, USA 83’ D
● Little Richard: Jestem wszystkim / Little Richard: I Am Everything, reż.dir. Lisa Cortés, USA 98’ D
● Machina Faust, reż.dir. Kaupo Kruusiauk, Estonia 78’ D
● Projekt klezmerski / The Klezmer Project, reż.dir. Leandro Koch, Paloma Schachmann, Austria, Argentyna 115’ D
● Ula, reż.dir. Agnieszka Iwańska, Polska 72’ D
● Żegnam cię, mój świecie wesoły / Goodbye My Wonderful World, reż.dir. Joo Joostberens, Polska 54’ D
Dziś prawdziwych klezmerów już nie ma. Młody argentyński filmowiec o żydowskich korzeniach postanawia udowodnić, że jest inaczej, i wyrusza z kamerą do Mołdawii, ojczyzny swojej babci. Muzyczno-dokumentalne kino drogi splata się tu z historią miłosną z udziałem pewnej klarnecistki (i współreżyserki filmu), momentami zmienia się w autotematyczny żart, a czasem w esej na temat ginącej kultury jidysz. Wędrując przez karpackie pogranicze, twórcy nagrodzonego w Berlinie filmu “Projekt klezmerski” Leandro Koch i Paloma Schachmann odkrywają, że choć klezmerzy dawno zniknęli, pozostawili po sobie liczne ślady w tamtejszej muzyce. Tytuł filmu “Żegnam cię, mój świecie wesoły” (reż. Joo Joostberens) nawiązuje do tradycyjnej polskiej pieśni żałobnej, która w nowej aranżacji znalazła się na płycie „Rzeczy ostatnie”, nagranej przez zespół Polskie Znaki. Projekt ten miał przypomnieć o muzyce ludowej, która przez wieki oswajała temat śmierci, stanowiący tabu w dzisiejszej kulturze. Opowieść o powstawaniu tego albumu staje się poematem o przemijaniu i o doświadczeniu straty. Bohaterami są ci, którzy pomagają innym w odchodzeniu i w przeżywaniu żałoby, a towarzyszą im sędziwe wiejskie śpiewaczki, profesjonalni muzycy i gwiazdy popu. Życie dopisało do tej historii zaskakujący epilog.
DocFilmMusic - najmłodszy konkurs Festiwalu
Tradycyjnie w konkursie będzie przyznana tylko jedna nagroda - Złoty Hejnał. A za wskazanie laureata będzie odpowiadało międzynarodowe jury, w skład którego wejdą przedstawiciele branży filmowej i muzycznej.
Filmy zakwalifikowane do konkursu:
● Czytając z nut / Knowing the Score, reż.dir. Janine Hosking, Australia 90’ D
● Ellis Marsalis / Ellis, reż.dir. Sascha Just, USA 96’ D
● La Singla, reż.dir. Paloma Zapata, Hiszpania 90’ D
● Lee Fields: Wierny wyznawca / Lee Fields: Faithful Man, reż.dir. Jessamyn Ansary, Joyce Mishaan, USA 83’ D
● Little Richard: Jestem wszystkim / Little Richard: I Am Everything, reż.dir. Lisa Cortés, USA 98’ D
● Machina Faust, reż.dir. Kaupo Kruusiauk, Estonia 78’ D
● Projekt klezmerski / The Klezmer Project, reż.dir. Leandro Koch, Paloma Schachmann, Austria, Argentyna 115’ D
● Ula, reż.dir. Agnieszka Iwańska, Polska 72’ D
● Żegnam cię, mój świecie wesoły / Goodbye My Wonderful World, reż.dir. Joo Joostberens, Polska 54’ D
"Żegnam cię, mój świecie wesoły", fot. KFF
Krakowski Festiwal Filmowy realizowany jest przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w ramach programu “Kreatywna Europa”, Miasta Krakowa, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich, a głównym organizatorem – Krakowska Fundacja Filmowa.
63. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w krakowskich kinach w dniach od 28 maja do 4 czerwca oraz online na platformie KFF VOD na terenie całej Polski od 2 do 18 czerwca 2023.
WRÓB
KFF
Ostatnia aktualizacja: 16.04.2023
Zaproszenie na 4. Forum Filmu Dokumentalnego dla Młodej Widowni
Przegląd Anrzeja Fidyka. "Mój każdy film różni się od poprzedniego"
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024