Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Przedstawiamy laureatów 32. Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu. Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich otrzymali Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski za film dokumentalny „Syndrom Hamleta”.
Jury konkursu filmów dokumentalnych w składzie: Katarzyna Borowiecka, Łukasz Maciejewski, Monika Talarczyk, Rafał Wiśniewski i przewodnicząca Maria Zmarz-Koczanowicz zadecydowało, że:
* Grand Prix Nagrodę Miasta Łodzi w wysokości 15.000 zł i statuetkę Białej Kobry otrzymuje Andriej Kuciła za film „Gdy kwiaty nie milczą” za pokazanie skutków przemocy politycznej oczyma i emocjami kobiet;
* Nagrodę „Cierpliwe oko” im. Kazimierza Karabasza ufundowaną przez Narodowe Centrum Kultury w wysokości 10.000 zł otrzymuje Lidia Duda za film „Pisklaki” za poruszającą opowieść o dziecięcych relacjach tworzących się z potrzeby bliskości i wzajemnego wsparcia oraz subtelną obserwację nauki samodzielności w nieznanym otoczeniu;
mat. promocyjne
* Nagrodę Stowarzyszenie Filmowców Polskich w wysokości 5.000 zł ufundowaną przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich otrzymują Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski za film „Syndrom Hamleta” w uznaniu dla formy, która zdolna była objąć wielogłosowe tragiczne doświadczenie Ukrainek i Ukraińców i znaleźć dla niego bezpieczną przestrzeń teatru i filmu, nie pozostawiając przy tym wątpliwości, czy dzisiaj być czy nie być z Ukrainą;
* Wyróżnienie dla filmu dokumentalnego otrzymali Dominika Montean-Pańków za film ,,Głos” oraz Marcin Lesisz za film ,,Koniki na biegunach”.
Jury Młodych Krytyków Festiwalu Kamera Akcja w składzie: Jan Brzozowski, Łukasz Homziuk, Franciszek Drąg zadecydowało, że:
* Nagrodę za najlepszy film dokumentalny otrzymuje Jarosław Wszędybył za film ,,Koniec świata w Dolinie Łez” za podjęcie nieoczywistego tematu i utrwalenie pamięci o ludziach skazanych na zapomnienie, za konsekwencję formalną wyrażającą się między innymi w czułym opowiadaniu obrazem oraz za umiejętność wywołania w nas egzystencjalnego niepokoju.
* Wyróżnienie otrzymuje Marcin Lesisz za film ,,Koniki na biegunach” za zaproszenie do fantastycznego, słodko-gorzkiego świata, w którym wyobraźnia stanowi formę emancypacji za oryginalną estetykę łączącą dokumentalną obserwację z animacją, która ożywia twórczość bohaterki.
Konkurs reportaży telewizyjnych:
Jury konkursu reportaży telewizyjnych w składzie: Bogumiła Fiołek-Lubczyńska, Grzegorz Głuszak, Szymon Jadczak zadecydowało, że:
* Nagrodę Miasta Łodzi dla Najlepszego Reportażu Telewizyjnego w wysokości 5.000 zł ufundowaną przez Miasto Łodź otrzymuje Tomasz Patora, za reportaż „Misza jedzie na wojnę”;
* Nagrodę MCKB dla Reportażu Telewizyjnego w wysokości 2.500 zł ufundowaną przez firmę MCKB otrzymuje Edyta Krześniak za reportaż „Ukraina. Tak trzeba”;
* Wyróżnienie Uniwersytetu III wieku im. Heleny Kretz otrzymuje Marcin Jakóbczyk za reportaż „Syndrom samotności”;
Konkurs reportaży audio:
Jury konkursu reportaży radiowych w składzie Joanna Bachura-Wojtasik, Agnieszka Pacho, Irena Piłatowska zadecydowało, że:
* Nagrodę Tygodnika Angora w wysokości 5.000 zł ufundowaną przez Westa Sp. z o.o. dla Najlepszego Reportażu Audio otrzymuje Katarzyna Michalak za reportaż „Nasza kołysanka” za mistrzostwo formy dramaturgicznej, która w naturalny sposób spaja dwie opowieści: jedną dotyczącą tragedii rodziny zmagającej się z genetyczną chorobą syna, zwaną „Klątwą Ondyny”, której objawem jest niewydolność́ oddechowa, zagrażająca życiu, a z drugiej strony opowieść o nadziei, walce i pomocy wielu osób, by w przyszłości „klątwa” została zdjęta;
- Anna Dudzińska i Agnieszka Szwajgier za reportaż „Stroiciele” za podjęcie aktualnego i trudnego emocjonalnie problemu uchodźców z Ukrainy. Umiejętne zderzenie dwóch światów. Świata wysokiej kultury z ludzką egzystencją. Połączenie tragedii osobistych bohaterów, którzy znajdują się w pomieszczeniach filharmonii, zmieniając dotychczasową ich funkcję. Jednocześnie poszukiwanie normalności i próba scalenia rozstrojonego świata bohaterów reportażu.
- Magdalena Świerczyńska-Dolot za reportaż „W naszych rękach” za niezwykłą wrażliwość autorki i jej osobiste zaangażowanie w pomoc kurdyjskiej rodzinie oraz doceniając przykład dziennikarstwa jakościowego i świetną kompozycję reportażu, w którym udało się przedstawić niezwykły dramat losu ludzkiego, stawiając jednocześnie py-tanie o konsekwencję ludzkich wyborów;
- Agnieszka Czyżewska-Jacquemet za reportaż „Milczeć więcej nie mogę”
- Aleksandra Sadokierska za reportaż „Wynurzony z ciszy”.
* Nagrodę Publiczności dla Najlepszego Reportażu Audio otrzymuje Anna Kolmer za reportaż „Martwa rzeka”
LK
Muzeum Kinematografii w Łodzi
Ostatnia aktualizacja: 9.12.2022
„Kobieta na dachu” z Dorotą Pomykałą już w kinach
Daniel Jaroszek z nagrodą „Perspektywa”
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024