PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Jesienią 2021 roku ruszyła platforma streamingowa Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie 35mm.online. W przestrzeni cyfrowej platformy aktualnie znajduje się zbiór blisko 4000 unikalnych materiałów filmowych, w tym klasyki polskiej kinematografii, wybitnych reżyserów m.in: Wojciecha Jerzego Hasa, Stanisława Różewicza, Jerzego Kawalerowicza, Andrzeja Munka, Lecha Majewskiego, Krzysztofa Zanussiego czy Feliksa Falka.
Także filmy, które stały się popkulturowym kanonem ("Nic śmiesznego", "Chłopaki nie płaczą" czy "Kile"r). W bibliotece filmowej 35mm.online prezentowane są też filmy polskiej szkoły dokumentalnej (m.in. Andrzeja Munka, Kazimierza Karabasza, Marcela Łozińskiego czy Andrzeja Titkowa), ponad 3000 wydań Polskiej Kroniki Filmowej z lat 1945-1994 oraz filmy animowane o wysokiej wartości artystycznej, twórców tj.: Witold Giersz, Jerzy Kalina, Mirosław Kijowicz czy Andrzej Czeczot. Nie zabrakło także propozycji dla najmłodszych, w tym animowanych serii przygód Bolka i Lolka czy wielopokoleniowego serialu "Reksio".

Portal 35mm.online, zzrzut ze strony

To ogromne przedsięwzięcie, w tym uruchomienie platformy streamingowej oraz rekonstrukcja 160 filmów fabularnych, 71 filmów dokumentalnych, 474 filmów animowanych, w tym 10 filmów animowanych pełnometrażowych, a także digitalizacja 3108 Wydań Polskiej Kroniki Filmowej, zostało zrealizowane w ramach Projektu „Cyfrowa rekonstrukcja i digitalizacja polskich filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych w celu zapewnienia dostępu na wszystkich polach dystrybucji (kino, telewizja, Internet, urządzenia mobilne) oraz zachowania dla przyszłych pokoleń polskiego dziedzictwa filmowego” i współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020) oraz dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Platforma 35mm.online jest dostępna dla użytkowników w wersji aplikacji webowej (na komputery oraz w wersji przeglądarkowej na urządzenia mobilne dostępna pod różnymi przeglądarkami: Safari, Chrome, MS Edge, FireFox), aplikacji mobilnej (na urządzenia mobilne z systemem Android i iOS) oraz wkrótce zostanie uruchomiona aplikacja na smart TV z system Android i Tizen. Biblioteka 35mm.online będzie stale uzupełniana o kolejne pozycje filmowe – zarówno zrekonstruowane cyfrowo filmy, jak i współczesne produkcje. Aby skorzystać z pełnej oferty platformy (w tym filmów z biblioteki premium), należy się zarejestrować.

Zbigniew Domagalski, fot. Krzysztof Mystkowski SFP

Po pięciu miesiącach funkcjonowania platformy 35mm.online  rozmawiamy ze Zbigniewem Domagalskim, dyrektorem WFDiF.



Anna Wróblewska: Za nami pierwsze miesiące funkcjonowania serwisu. Jak został przyjęty przez internautów?
Zbigniew Domagalski: Od razu zaznaczę, że to tylko wstęp do tego, co planujemy w przyszłości. Bez fałszywej skromności muszę przyznać, że serwis ogromnie się podoba, jako przestrzeń, gdzie można zobaczyć swoje ulubione lub długo poszukiwane polskie filmy. Mimo, iż traktujemy obecną wersję jako startową, staramy się proponować internautom jak najbardziej atrakcyjne treści. W każdym miesiącu mamy różne okazje, wokół których proponujemy filmową ucztę: Boże Narodzenie, Walentynki, Nowy Rok lub wydarzenia historyczne, jak rocznica 13 grudnia. W przyszłości będzie działała regularna redakcja, która przygotowywać będzie ofertę w oparciu także o nowe produkcje filmowe.
Co przeciętny użytkownik już dzisiaj znajdzie na platformie 35mm.online?
Odrestaurowane filmy fabularne, filmy dokumentalne, animacje, w tym także świetne tytuły dla dzieci ze Studia Miniatur Filmowych. A także kilka tysięcy kronik filmowych. Wiele z nich dostępnych było do niedawna tylko na taśmie 35 mm, dostęp do nich był więc mocno utrudniony. Obecnie są one rekonstruowane cyfrowo, błędy są usuwane, odnawiany jest dźwięk i obraz. Jestem zachwycony efektem tej pracy. Zawsze pamiętałem „Zakazane piosenki” jako film mocno zniszczony, tymczasem dzisiaj lśni nowym blaskiem.

Zabieg digitalizacji i rekonstrukcji pozwala na udostępnienie dzieł polskiego kina poza wąskim obiegiem DKF-owsko-festiwalowym. Filmy zamieszczone na platformie, dostępne są także w angielskiej wersji językowej, co znacznie zwiększa grupę potencjalnych odbiorców. Wszystkie materiały filmowe zostały przygotowane zgodnie z nomami WCAG, posiadają audiodeskrypcję i transkrypcję dla osób z dysfunkcjami wzroku i słuchu.

Kto korzysta z platformy? Czy to są fani polskiego kina, a może poszukiwacze kronik filmowych? W Polsce jest bardzo dużo osób, także młodych, którzy poszukują informacji za zakresu historii PRL-u.  A może dzieci, uczniowie, nauczyciele?
Spotkaliśmy już na platformie każdą z tych grup.  To jedyne miejsce, gdzie można obejrzeć tak wiele polskich filmów. Staramy się zebrać jak najwięcej informacji o naszych użytkownikach, by przygotowywać do nich specjalne propozycje programowe. Pracujemy obecnie nad  rozwiązaniami z wykorzystaniem mechanizmów sztucznej inteligencji, która umożliwi nie tylko nowe, pogłębione zasady wyszukiwania treści ale także personalizowanie oferty pod kątem indywidualnych zainteresowań.
Oprócz części archiwalnej, będziemy wkrótce proponować także nowe treści – np. spektakle Teatroteki albo nowe filmy produkowane lub koprodukowane przez WFDiF. Platforma daje możliwości rozszerzenia treści – jeśli widz obejrzy nowy film Krzysztofa Zanussiego, zostanie mu zaproponowana także klasyka, na przykład – „Iluminacja”.

Co z obecnej oferty podoba się najbardziej? Czego poszukują użytkownicy 35 mm. online?
Przez jakiś czas najbardziej popularnym filmem były „Pajęczarki” Barbary Sass, czyli pierwszy film fabularny wyprodukowany przez WFDiF. W okresie minionych miesięcy użytkownicy oglądali również często filmy takie jak: „Nowy Jork 4 rano” – Krzysztofa Krauze, „Kapitał czyli jak zarobić pieniądze” – Feliksa Falka, „Małżeństwo z rozsądku” - Stanisława Barei, „Kochaj albo rzuć” - Sylwestera Chęcińskiego, ale także „Anatomię miłości” - Romana Załuskiego, „Spotkanie na Atlantyku” - Jerzego Kawalerowicza, „Suplement” – w reż. Krzysztofa Zanussiego czy „Pełnię” – Andrzeja Kondratiuka.

Zauważyliśmy, że widzowie cenią sobie nasze propozycje i sugestie. Rzadziej korzystają z serwisu jak z biblioteki, w której poszukuje się konkretnego filmu. Patrzymy, w jaki sposób projektowane są największe platformy streamingowe. Ludzie przyzwyczajają się do pewnych działań na tych serwisach, dlatego staramy się podać im takie rozwiązania, z jakimi będą się czuli komfortowo. Chcielibyśmy, aby nasz użytkownik, po raz kolejny , wchodząc na platformę poczuł, że mamy dla niego specjalnie dobraną propozycję. Będziemy rozbudowywać centrum dystrybucji, które będzie pracowało nad przystosowaniem oferty dla konkretnych grup użytkowników. Wśród nich są przecież– m.in. nauczyciele, uczniowie, fani polskiego kina, ale też profesjonaliści z naszej branży.

W jaki sposób mogą wykorzystać portal filmowcy lub pracownicy mediów?
Wśród naszych widzów widzimy także profesjonalistów, którzy poszukują określonych filmów do dokumentacji czy inspiracji, ale także fragmentów dokumentów czy kronik, które wchodzą do filmu. Będą oni mogli zamówić dany fragment i pobrać w formie DCP lub MP4, według potrzeb. Znacznie ułatwi to proces pozyskiwania materiałów.

 Czy WFDiF będzie pobierać opłaty za pobieranie filmów?
Na razie materiały są udostępnione bezpłatnie, ale program operacyjny już się skończył. Pozostają duże koszty funkcjonowania platformy, koszty związane z pracą zaangażowanych osób. Treści płatne będą dostępne w bibliotece Premium. Większa część materiałów będzie udostępniana bezpłatnie, natomiast filmy z potencjałem komercyjnym i nowe produkcje będzie można obejrzeć na zasadzie TVOD, czyli opłaty za jednorazowe udostępnienie lub w popularnym modelu subskrypcyjnym SVOD.

Zbigniew Domagalski i JOanna Skierska na prezentacji portalu na FPFF w Gdyni, fot. Krzysztof Mystkowski SFP

Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny / WFDiF
Ostatnia aktualizacja:  8.03.2022
Zobacz również
HBO Max już w Polsce
Festiwal na uchodźstwie. Ukraiński festiwal Docudays UA na Krakowskim Festiwalu Filmowym
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2022
Scroll