Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
28 września rozpoczęła się sprzedaż karnetów 12. American Film Festival, czyli przegląd „wszystkich stanów kina”. Impreza odbędzie się w w dn. 9-14 listopada.
W tym roku poza retrospektywą pierwszych filmów Jima Jarmuscha, festiwal przybliży twórczość jednego z geniuszy filmowych, mistrza kampu, przesady, nietuzinkowych kreacji i właściciela idealnie przystrzyżonego wąsika – Johna Watersa. Autor "Różowych flamingów" (1972) będzie gościem 12. American Film Festival, podczas którego odbierze Indie Star Award i spotka się z publicznością przed seansami. Dodatkowo będziemy mieli możliwość zobaczyć Watersa w autorskim wykładzie komediowym zatytułowanym "This Filthy World".
Bezpieczeństwo przede wszystkim
W zeszłym roku AFF został przeprowadzony w połączeniu z Nowymi Horyzontami i (prawie) w całości odbył się online, ale tegoroczną edycję planujemy zorganizować w wersji hybrydowej – pokazy stacjonarne we Wrocławiu odbędą się 9-14 listopada, a część filmów będzie można zobaczyć także w sieci (1-14 grudnia).
W związku z wymogami bezpieczeństwa sanitarnego, pula karnetów, która trafiła dziś do sprzedaży, jest ograniczona.
Karnet
Karnet festiwalowy uprawnia do obejrzenia maksymalnie 26 filmów stacjonarnie. Karnet można kupić poprzez stronę americanfilmfestival.pl – w cenie 290 zł lub 275 zł (dla posiadaczy Karty Klubu Przyjaciół Kina Nowe Horyzonty).
Kino Johna Watersa
Widziałem najbardziej chłonne umysły mojego pokolenia, wychowane na najdzikszych eksperymentach z sekcji Nowe Szaleństwo, które po starciu z nieokiełznaną wyobraźnią Johna Watersa ogłosiły kapitulację i zatęskniły za cukierkowym światem Disneya. Geniusz filmowego zła z Baltimore uwielbia radykalne reakcje na swoją twórczość, czemu dał niegdyś wyraz, stwierdzając: "Jeśli na moim filmie widz wymiotuje, odbieram to jak owację na stojąco. Jeszcze ważniejsza wydaje się świadomość, że sedno twórczości Watersa od lat stanowi walka z fałszem, hipokryzją i udawanym buntem, który z aktu sprzeciwu zmienił się w komercyjną pozę".
Kino twórcy "Female Trouble", choć pozostaje jednocześnie wcieleniem kampowej przesady i wymyślnej stylizacji, ma w sobie punkową z ducha prostotę, brud i poszanowanie swoiście pojętego autentyzmu. Waters i jego świta, spotkani w podłych barach i szemranych dzielnicach Baltimore dziwacy, którzy ochrzcili się mianem Dreamlanders, kręcili filmy tak, jak żyli – chaotycznie, intensywnie, na przekór mieszczańskiej moralności. Twórczość autora nie byłaby jednak w połowie tak interesująca ani przetrwałaby tak dobrze próby czasu, gdyby ograniczała się do gniewnej negacji zastanej rzeczywistości. W kinie Watersa najbardziej wywrotowy, a także najbardziej niebezpieczny z punktu widzenia obrońców starego porządku wydaje się jego wymiar afirmacyjny, udowadniający, że da się wieść spełnione i szczęśliwe życie, egzystując na marginesie społeczeństwa.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
W zeszłym roku AFF został przeprowadzony w połączeniu z Nowymi Horyzontami i (prawie) w całości odbył się online, ale tegoroczną edycję planujemy zorganizować w wersji hybrydowej – pokazy stacjonarne we Wrocławiu odbędą się 9-14 listopada, a część filmów będzie można zobaczyć także w sieci (1-14 grudnia).
W związku z wymogami bezpieczeństwa sanitarnego, pula karnetów, która trafiła dziś do sprzedaży, jest ograniczona.
Karnet
Karnet festiwalowy uprawnia do obejrzenia maksymalnie 26 filmów stacjonarnie. Karnet można kupić poprzez stronę americanfilmfestival.pl – w cenie 290 zł lub 275 zł (dla posiadaczy Karty Klubu Przyjaciół Kina Nowe Horyzonty).
Szczegóły na temat dostępu do części online festiwalu zostaną przedstawione w najbliższych tygodniach.
Kino Johna Watersa
Publiczność American Film Festival będzie miała unikatową możliwość zobaczenia na dużym ekranie wybranych filmów ekscentrycznego artysty, którego twórczość przeszła do kanonu kina, w towarzystwie ich autora. A sam skandalista z Baltimore będzie gościem tegorocznego wydarzenia oraz otrzyma Indie Star Award – nagrodę przyznawaną twórcom bezkompromisowo niezależnym. Podczas festiwalu będziemy mogli zobaczyć wspomniane już "Różowe flamingi" (1972) oraz m.in. "Female Trouble" (1974) czy też kultowy musical "Lakier do włosów" (1988).
O retrospektywie Watersa tak pisze Piotr Czerkawski, programer 12. AFF:
Widziałem najbardziej chłonne umysły mojego pokolenia, wychowane na najdzikszych eksperymentach z sekcji Nowe Szaleństwo, które po starciu z nieokiełznaną wyobraźnią Johna Watersa ogłosiły kapitulację i zatęskniły za cukierkowym światem Disneya. Geniusz filmowego zła z Baltimore uwielbia radykalne reakcje na swoją twórczość, czemu dał niegdyś wyraz, stwierdzając: "Jeśli na moim filmie widz wymiotuje, odbieram to jak owację na stojąco. Jeszcze ważniejsza wydaje się świadomość, że sedno twórczości Watersa od lat stanowi walka z fałszem, hipokryzją i udawanym buntem, który z aktu sprzeciwu zmienił się w komercyjną pozę".
Kino twórcy "Female Trouble", choć pozostaje jednocześnie wcieleniem kampowej przesady i wymyślnej stylizacji, ma w sobie punkową z ducha prostotę, brud i poszanowanie swoiście pojętego autentyzmu. Waters i jego świta, spotkani w podłych barach i szemranych dzielnicach Baltimore dziwacy, którzy ochrzcili się mianem Dreamlanders, kręcili filmy tak, jak żyli – chaotycznie, intensywnie, na przekór mieszczańskiej moralności. Twórczość autora nie byłaby jednak w połowie tak interesująca ani przetrwałaby tak dobrze próby czasu, gdyby ograniczała się do gniewnej negacji zastanej rzeczywistości. W kinie Watersa najbardziej wywrotowy, a także najbardziej niebezpieczny z punktu widzenia obrońców starego porządku wydaje się jego wymiar afirmacyjny, udowadniający, że da się wieść spełnione i szczęśliwe życie, egzystując na marginesie społeczeństwa.
20 października zostanie ogłoszony pełny program festiwalu. Impreza odbędzie się w dn. 9-14 listopada (stacjonarnie) i 1-14 grudnia (część online).
LK
American Film Festival
Ostatnia aktualizacja: 28.09.2021
Off Camera Pro Industry. Siła w odwadze i różnorodności
Za niecałe dwa tygodnie rusza 16. edycja Plenerów Film Spring Open
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2022