Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
28 września rozpoczęła się sprzedaż karnetów 12. American Film Festival, czyli przegląd „wszystkich stanów kina”. Impreza odbędzie się w w dn. 9-14 listopada.
W tym roku poza retrospektywą pierwszych filmów Jima Jarmuscha, festiwal przybliży twórczość jednego z geniuszy filmowych, mistrza kampu, przesady, nietuzinkowych kreacji i właściciela idealnie przystrzyżonego wąsika – Johna Watersa. Autor "Różowych flamingów" (1972) będzie gościem 12. American Film Festival, podczas którego odbierze Indie Star Award i spotka się z publicznością przed seansami. Dodatkowo będziemy mieli możliwość zobaczyć Watersa w autorskim wykładzie komediowym zatytułowanym "This Filthy World".
Bezpieczeństwo przede wszystkim
W zeszłym roku AFF został przeprowadzony w połączeniu z Nowymi Horyzontami i (prawie) w całości odbył się online, ale tegoroczną edycję planujemy zorganizować w wersji hybrydowej – pokazy stacjonarne we Wrocławiu odbędą się 9-14 listopada, a część filmów będzie można zobaczyć także w sieci (1-14 grudnia).
W związku z wymogami bezpieczeństwa sanitarnego, pula karnetów, która trafiła dziś do sprzedaży, jest ograniczona.
Karnet
Karnet festiwalowy uprawnia do obejrzenia maksymalnie 26 filmów stacjonarnie. Karnet można kupić poprzez stronę americanfilmfestival.pl – w cenie 290 zł lub 275 zł (dla posiadaczy Karty Klubu Przyjaciół Kina Nowe Horyzonty).
Kino Johna Watersa
Widziałem najbardziej chłonne umysły mojego pokolenia, wychowane na najdzikszych eksperymentach z sekcji Nowe Szaleństwo, które po starciu z nieokiełznaną wyobraźnią Johna Watersa ogłosiły kapitulację i zatęskniły za cukierkowym światem Disneya. Geniusz filmowego zła z Baltimore uwielbia radykalne reakcje na swoją twórczość, czemu dał niegdyś wyraz, stwierdzając: "Jeśli na moim filmie widz wymiotuje, odbieram to jak owację na stojąco. Jeszcze ważniejsza wydaje się świadomość, że sedno twórczości Watersa od lat stanowi walka z fałszem, hipokryzją i udawanym buntem, który z aktu sprzeciwu zmienił się w komercyjną pozę".
Kino twórcy "Female Trouble", choć pozostaje jednocześnie wcieleniem kampowej przesady i wymyślnej stylizacji, ma w sobie punkową z ducha prostotę, brud i poszanowanie swoiście pojętego autentyzmu. Waters i jego świta, spotkani w podłych barach i szemranych dzielnicach Baltimore dziwacy, którzy ochrzcili się mianem Dreamlanders, kręcili filmy tak, jak żyli – chaotycznie, intensywnie, na przekór mieszczańskiej moralności. Twórczość autora nie byłaby jednak w połowie tak interesująca ani przetrwałaby tak dobrze próby czasu, gdyby ograniczała się do gniewnej negacji zastanej rzeczywistości. W kinie Watersa najbardziej wywrotowy, a także najbardziej niebezpieczny z punktu widzenia obrońców starego porządku wydaje się jego wymiar afirmacyjny, udowadniający, że da się wieść spełnione i szczęśliwe życie, egzystując na marginesie społeczeństwa.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
W zeszłym roku AFF został przeprowadzony w połączeniu z Nowymi Horyzontami i (prawie) w całości odbył się online, ale tegoroczną edycję planujemy zorganizować w wersji hybrydowej – pokazy stacjonarne we Wrocławiu odbędą się 9-14 listopada, a część filmów będzie można zobaczyć także w sieci (1-14 grudnia).
W związku z wymogami bezpieczeństwa sanitarnego, pula karnetów, która trafiła dziś do sprzedaży, jest ograniczona.
Karnet
Karnet festiwalowy uprawnia do obejrzenia maksymalnie 26 filmów stacjonarnie. Karnet można kupić poprzez stronę americanfilmfestival.pl – w cenie 290 zł lub 275 zł (dla posiadaczy Karty Klubu Przyjaciół Kina Nowe Horyzonty).
Szczegóły na temat dostępu do części online festiwalu zostaną przedstawione w najbliższych tygodniach.
Kino Johna Watersa
Publiczność American Film Festival będzie miała unikatową możliwość zobaczenia na dużym ekranie wybranych filmów ekscentrycznego artysty, którego twórczość przeszła do kanonu kina, w towarzystwie ich autora. A sam skandalista z Baltimore będzie gościem tegorocznego wydarzenia oraz otrzyma Indie Star Award – nagrodę przyznawaną twórcom bezkompromisowo niezależnym. Podczas festiwalu będziemy mogli zobaczyć wspomniane już "Różowe flamingi" (1972) oraz m.in. "Female Trouble" (1974) czy też kultowy musical "Lakier do włosów" (1988).
O retrospektywie Watersa tak pisze Piotr Czerkawski, programer 12. AFF:
Widziałem najbardziej chłonne umysły mojego pokolenia, wychowane na najdzikszych eksperymentach z sekcji Nowe Szaleństwo, które po starciu z nieokiełznaną wyobraźnią Johna Watersa ogłosiły kapitulację i zatęskniły za cukierkowym światem Disneya. Geniusz filmowego zła z Baltimore uwielbia radykalne reakcje na swoją twórczość, czemu dał niegdyś wyraz, stwierdzając: "Jeśli na moim filmie widz wymiotuje, odbieram to jak owację na stojąco. Jeszcze ważniejsza wydaje się świadomość, że sedno twórczości Watersa od lat stanowi walka z fałszem, hipokryzją i udawanym buntem, który z aktu sprzeciwu zmienił się w komercyjną pozę".
Kino twórcy "Female Trouble", choć pozostaje jednocześnie wcieleniem kampowej przesady i wymyślnej stylizacji, ma w sobie punkową z ducha prostotę, brud i poszanowanie swoiście pojętego autentyzmu. Waters i jego świta, spotkani w podłych barach i szemranych dzielnicach Baltimore dziwacy, którzy ochrzcili się mianem Dreamlanders, kręcili filmy tak, jak żyli – chaotycznie, intensywnie, na przekór mieszczańskiej moralności. Twórczość autora nie byłaby jednak w połowie tak interesująca ani przetrwałaby tak dobrze próby czasu, gdyby ograniczała się do gniewnej negacji zastanej rzeczywistości. W kinie Watersa najbardziej wywrotowy, a także najbardziej niebezpieczny z punktu widzenia obrońców starego porządku wydaje się jego wymiar afirmacyjny, udowadniający, że da się wieść spełnione i szczęśliwe życie, egzystując na marginesie społeczeństwa.
20 października zostanie ogłoszony pełny program festiwalu. Impreza odbędzie się w dn. 9-14 listopada (stacjonarnie) i 1-14 grudnia (część online).
LK
American Film Festival
Ostatnia aktualizacja: 28.09.2021
Off Camera Pro Industry. Siła w odwadze i różnorodności
Za niecałe dwa tygodnie rusza 16. edycja Plenerów Film Spring Open
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024