PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Atelier Scenariuszowe ogłosiło właśnie kolejny nabór projektów. Tymczasem warto zapoznać się z projektami, które opuściły już program i pożeglowały w świat.
Projekty scenariuszowe i ich twórców poznaliśmy podczas festiwalu Nowe Horyzonty we Wrocławiu, gdzie odbywał się finał II edycji programu (30 lipca 2019 roku).  Przez blisko rok uczestnicy spotykali się z konsultantami i script-doktorami i pod ich okiem doskonalili swoje pomysły. Opiekę nad scenarzystami sprawują: Anna Bielak, Filip Kasperaszek, Aleksandra Świerk. „Konsultacje w małych grupach, skupienie na autorze i jego pomyśle oraz procesie twórczym to wyróżniki Atelier” – piszą organizatorzy. Program Atelier składa się z trzech sesji stacjonarnych oraz dwóch sesji prowadzonych metodą internetową (on-line) i jednych konsultacji producenckich dotyczących pitchingu (on-line). W czasie sesji stacjonarnych Uczestnicy pracują w grupach. Sesje internetowe (on-line) organizowane są w formie indywidualnych konsultacji. Dyrektorką programową Atelier jest Joanna Szymańska, w realizację projektu zaangażowane są również Krystyna Kantor i Monika Łuczyk.

Fot. Atelier Scenariuszowe



„Na warsztat trafił pełen wachlarz gatunków i konwencji - m.in. film drogi, dramat obyczajowy, thriller, komedia, czarna komedia, dystopijne love-story, post horror czy eastern. Uczestnicy Atelier Scenariuszowego 2018/2019 to ludzie pełni pasji i odwagi, którzy - przy pełnym szacunku dla tradycji kina - wierzą w siłę swojej wyobraźni. Cieszymy się, że powierzyli nam swoje pomysły w najtrudniejszym dla każdego z twórców momencie – gdy decyduje się przekuć oryginalną ideę w konkret – treatment lub scenariusz” – podsumowują  tegoroczną edycję twórcy programu.

Rzeczywiście, spektrum tematów jest zaskakująco szerokie. Uczestnicy to albo scenarzyści, którzy szukają zarówno reżysera, jak i zainteresowanego producenta, jak i młodzi reżyserzy, którzy chcą zainteresować swoim projektem firmy produkcyjne. Teksty są na bardzo różnym etapie – od treatmentu do gotowego tekstu.

Joanna Szymańska, fot. Atelier Scenariuszowe

Oto krótka prezentacja projektów z Atelier Scenariuszowego:

Szukają producenta

KOREK BOJANOWSKI, „Białe pola”, serial kryminalny
W małej miejscowości dochodzi do zabójstwa 17-letniej Ani. Do zbrodni przyznaje się znajomy ofiary. Rafał, lokalny policjant z długim stażem, aresztuje chłopaka i zamyka śledztwo. Kiedy znajomi zmarłej zaczynają dostawać wiadomości z pogróżkami z jej konta facebookowego, sprawę ponowie otwiera młoda policjantka z Warszawy, Maja. W jej rozwiązaniu widzi możliwość awansu
i powrotu na dawne stanowisko w stolicy. Rafał za wszelką cenę  próbuje udowodnić, że jego wersja zdarzeń jest prawdziwa i mordercą  jest Kamil.


AGNIESZKA MANIA, „Dopóki serce płonie”, film drogi, dramat
Podczas finałowej sesji autorka zaprezentowała scenę z przyszłego filmu. Główną rolę wstępnie zgodził się już zagrać Bogusław Linda.  Profesor Jan Zieliński jest znanym i cenionym psychiatrą. Właśnie przeprowadził się do Berlina, gdzie wraz z niemieckim wspólnikiem otwiera ekskluzywną klinikę leczenia uzależnień i chorób psychicznych. W trakcie bankietu inaugurującego jej działanie, Profesor dowiaduje się o zaginięciu wnuczki – Karoliny. Informacja o zostawionym przez dziewczynę liście pożegnalnym sprawia,że mężczyzna bez chwili namysłu wyrusza w nocną podróż z Berlina do Warszawy.

MAREK MARLIKOWSKI, „Frachtowiec”, thriller
Młody elektryk Janek wsiada na europejski frachtowiec i wypływa w daleką trasę, aby dowiedzieć się czegoś o swoim zaginionym ojcu. Podczas rejsu chłopak szuka śladów ojca, jednocześnie wdając się w romans ze starszą od siebie kobietą, która po jakimś czasie ulega wypadkowi. Dziewczyna jest w ciężkim stanie, a o spowodowanie niefortunnego zdarzenia zaczyna być podejrzewany młody elektryk.

NATALIA NYLEC, „Sześciu wściekłych ludzi”, thriller psychologiczny
Pokój z lustrem weneckim przeznaczony do prowadzenia badań fokusowych. Sześć osób w różnym wieku - trzy kobiety i trzech mężczyzn - konsumenci poddawani badaniu opinii. Cenna nagroda, którą otrzyma jedno z nich.  Pod okiem kamer i ambitnej pracownicy agencji reklamowej konsumenci wyjawiają, co tak naprawdę myślą nie tylko o przedmiocie badania - serze, ale o polityce, imigrantach i swoich najbliższych. Mimochodem ujawniają więcej, niż by chcieli.

MAŁGORZATA PIŁACIŃSKA, „Bungalow Sary”, dystopijne love story
Rok 2060. Pod starą kobietą zarywa się łóżko. Aby kupić nowe, musi wydostać się ze swojego bungalowu na wyspie i pojechać do miasta. Tam spotyka młodego mężczyznę. Tak rozpoczyna się love story pomiędzy dawnymi… żoną i mężem. Przed laty Sara i Inkar zdecydowali, że nie zaszczepią się, jak reszta, przeciwko starości. Gdy jednak on to zrobił, ona odeszła od niego. Teraz, gdy sztorm niszczy jej bungalow, Sara wprowadza się do Inkara oraz jego młodej żony, Layli.

ANNA KASPERSKA, „Hela”, dramat
Historia piętnastoletniej, niepokornej Heli, która trafia do ośrodka wychowawczego prowadzonego przez siostry zakonne. Hela za wszelką cenę chce się z niego wydostać, aby odnaleźć swoją młodszą siostrę, jedyną bliską jej osobę. Bez pieniędzy i dokumentów rusza w podróż przez Polskę. Hela zamierza porwać swoją siostrę i wyjechać z nią za granicę. Nie spodziewa się, że dużo trudniejsze od przebytej przez nią drogi, okaże się jej spotkanie z siostrą.

JAREK TOKARSKI, „Mizerna Cicha”, post horror
Ola właśnie kończy studia i próbuje zacząć żyć na własny rachunek. Wraca do małego, rodzinnego miasteczka na święta Bożego Narodzenia. Spotkanie z toksyczną rodziną okazuje się o wiele trudniejsze, niż powinno. Na dodatek niespodziewaną wizytę składa dawno przez Olę niewidziany kuzyn. Nad barszczem i pierogami zaczyna unosić się trauma z przeszłości, której dziewczyna musi stawić czoła. To jedna z tych tajemnic rodzinnych, o których głośno i wyraźnie się milczy.

MARIA WIDER, „Romina”, dramat obyczajowy
56-letni reżyser w tytułowej roli w swoim filmie obsadza nastolatkę romskiego pochodzenia. Między nim a dziewczyną rodzi się przyjaźń granicząca z fascynacją. Ich relacja komplikuje się, kiedy reżyser nawiązuje romans z inną aktorką grającą w filmie. Romina rezygnuje z roli i - nie bacząc na konsekwencje - ucieka z planu.



 
Marek Marlikowski, fot. Atelier Scenariuszowe

Szukają reżysera i producenta

MARTA BACEWICZ,„Atomy”, czarna komedia
“Atomy” to czarna komedia o przeżywaniu żałoby i o potworności dojrzewania. Ekscentryczna 11-latka Marianna i jej ojciec Ryszard, profesor fizyki, stawiają czoła codzienności po śmierci matki dziewczynki. Tworzą swój własny świat wypełniony hipochondrią i miłością do komika Benny’ego Hilla. Dziewczynka ukrywa jednak przed ojcem fakt, że matka regularnie ukazuje się jej w wizjach.
 

SONIA KWIATKOWSKA, „Mania”, dramat obyczajowy
,,Mania” to historia nastolatki, która ma względnie poukładane życie – trenuje ze swoim tatą jeździectwo, przygotowuje się do matury i nie podejmuje żadnych ważnych decyzji. Wszystko się zmienia, kiedy pod wpływem Janka – młodego zawodnika, zaczyna robić rzeczy niezgodne z filozofią jej ojca. Dochodzi między nimi do konfliktu - Marianna musi zdecydować, czy chce znaleźć własną drogę, czy już zawsze będzie słuchać jego rad.

EWA ROZENBAJGIER, „Siostrzyczki”, komedia obyczajowa

Spokojne życie sióstr zakonnych zostaje zaburzone przez chciwego zwierzchnika, który chce odebrać im zabytkowy, otoczony winnicami pałac. Zakonnice decydują się na przekształcenie swojej samotni w atrakcyjny ośrodek wypoczynkowo – medytacyjny dla kobiet, by uratować swój dom i zachować niezależność. Jednak wkrótce po przyjeździe pierwszych pensjonariuszek, sprawy wymykają się spod kontroli i zarówno siostrzyczki, jak i ich goście, muszą pokonać wzajemne uprzedzenia i zjednoczyć siły, aby obronić to, w co wierzą.


 

MICHAŁ ZIELIŃSKI, „Kos”, western kościuszkowski

To w naszej ocenie najbardziej oryginalny projekt tej sesji. Wiosna, 1794 rok. 24h przed wybuchem powstania kościuszkowskiego. W kraju wrze. Jednak młody chłop Ignac ma to w nosie. Musi dotrzeć do Krakowa ze skradzionymi dokumentami, które dadzą mu upragnione szlachectwo. W czasie ucieczki z majątku ratuje czarnoskórego Domingo (postać historyczna), adiutanta Kościuszki. Trafiają do dworku, w którym naczelnik prowadzi ostatnie przygotowania do insurekcji. Aresztuje chłopaka, lecz szybko szuka u niego pomocy. Pojawiają się bowiem Rosjanie i wysłannik Targowicy. Podczas kolacji Ignac udaje szlachcica. Czy zaczynie realizować swój XVIII-wieczny polish dream?



Organizatorzy i uczestnicy, fot. Atelier Scenariuszowe

  Partnerami programu są: Polski Instytut Sztuki Filmowej, EC1 Łódź-Miasto Kultury, Narodowe Centrum Kultury Filmowej, Krakowska Komisja Filmowa, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Wydawnictwo Myśliński. Wrocławską sesję tegorocznej edycji wsparło także Dolnośląskie Centrum Filmowe i Wrocław Film Commission. Organizatorem Atelier jest SHIPSBOY, partnerem merytorycznym Fundacja Widok.


Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny / Atelier Scenariuszowe
Ostatnia aktualizacja:  30.08.2019
Zobacz również
Pokaz filmu o warszawskim zoo z czasów wojny
"Szepty" na Biennale Cinema VR w Wenecji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll