PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Na chwilę wracamy do Krakowa, gdzie 8 maja 2022 roku skończył się 15. Mastercard OFF CAMERA. W tym roku po raz kolejny przyglądaliśmy się sekcji Pro Industry. Szczególnie – zagadnieniom współpracy między wydawcami a producentami.
Temat adaptacji został na Pro Industry poruszony po raz drugi z rzędu, po poprzedniej, wrześniowej edycji imprezy. W ostatnich latach widać wyraźne ożywienie jeśli chodzi o kontrakty producentów seriali i filmów z wydawcami. W tym roku organizatorki sekcji – Magdalena Koszalińska i Joanna Szymańska zaprosiły uczestników do zapoznania się z inicjatywą Word2Picture, po raz drugi goszczącą na OFF CAMERA, a od kilku lat wdrażaną na literackim Festiwalu Conrada w Krakowie.

Word2Picture to projekt,  który jest efektem współpracy kilku instytucji zaangażowanych w budowanie przestrzeni dialogu dla kultury i biznesu. Organizatorem przedsięwzięcia jest KBF, operator dwóch kluczowych programów branżowych, czyli   Commission i Kraków Miasto Literatury UNESCO.  W rozmowie na temat tej inicjatywy wzięli udział wydawcy – inicjatorka Word2Picture Ewa Bolińska-Gostkowska z krakowskiego Znaku, Marcin Baniak z Wydawnictwa Literackiego oraz Joanna Zalewska z Wydawnictwa Poznańskiego.

 Anna Wróblewska, Marcin Baniak, Ewa Golińska-Bostkowska, Joanna Zalewska, fot. Adrian Pallash / Off Camera

Spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem przedstawicieli obu branż. Pandemia spowodowała ogromne zmiany w kinematografii, takie jak skrócenie lub nakładanie się okien dystrybucyjnych, coraz intensywniejszą obecność platform w przemyśle filmowym, kulejącą dystrybucję filmów autorskich, debiutów, widoczne eskapistyczne postawy widowni filmowe. Jednocześnie rynek otwiera się na produkcję seriali premium, które bardzo często korzystają z materii literackiej. Cały czas, jak potwierdzają wydawcy, doskonale „sprzedają się” kryminały. Na filmy fabularne, ale i na coraz liczniejsze seriale dla telewizji i platform.

Ale na rynku księgarskim widać nowe trendy. Pandemia niejednoznacznie wpłynęła na świat książki. Pierwszy pandemiczny rok izolacji przyniósł ożywienie w czytelnictwie, choć  nadal utrzymuje się ono na bardzo słabym poziomie. Wzrasta sprzedaż audiobooków, które, jak zauważyła Ewa Bolińska, nie muszą zastępować książki, czasem oznaczają powrót do niej. Wielkim problemem są rosnące koszty papieru i coraz dłuższy czas oczekiwania na jego przybycie – co utrudnia płynność wydawniczą i publikowanie dodruków.

Widać nowe trendy. Pojawiają się ciekawe i dające nadzieję na dobrą adaptację książki młodzieżowe.  Cenione są portrety kobiet (tzw.„herstories”) zarówno w  beletrystyce, jak i literaturze faktu (która zresztą niezmiennie jest w cenie). A propos ucieczki od rzeczywistości – coraz widoczniejszy jest nurt fantasy i fantastyka.

 
Targi wydawnicze, fot. Adrian Pallash / Off Camera

Wydawcy przyznawali, że inicjatywa taka jak Word2Picture zarówno na OFF CAMERA, jak i na Festiwalu Conrada ułatwia profesjonalizację wzajemnych kontaktów. Bezpośredni kontakt z wydawcami pomaga nawiązać indywidualną współpracę. Każda książka jest inna i wymaga osobnego potraktowania, choć wypracowanie dobrych praktyk z pewnością ją ułatwi. Wydawca może przekonać autora do zmian, zdaniem gości spotkania widać obecnie sporą elastyczność twórców, którzy rozumieją wyzwania wiążące się z adaptacją. Wszyscy podkreślali, jak ważne są rozwiązania systemowe.

I taką propozycję przedstawiono – to „katalog książek z audiowizualną przyszłością” Word2 Picture. Premiera tegorocznej edycji odbyła się właśnie na OFF CAMERA Pro Industry. To polecane przez organizatorów i sygnowane przez Krakowskie Biuro Festiwalowe wydawnictwo omawiające propozycje wiodących polskich wydawców. Są to następujące książki:

Małgorzata Żarów "Zaklinanie węży w gorące wieczory"
Paweł Rzewuski "Syn Bagien"
Olga Mildyn "Podłość"
Izabela Janiszewska "Niewybaczalne"
Anna Potyra "Nadia – dziewczynka z Gracją"
Bartosz Szczygielski "Dolina cieni"
Hania Czaban "Cały ten czas"
Paulina Płatkowska "Bądź dobrej myśli"
Ałbena Grabowska "Rzeki płyną, jak chcą"
Marta Sokołowska "Imperium Dzieci"
Dorota Karaś, Marek Sterlingow Walentynowicz. "Anna szuka raju"
Sławomir Gortych "Schronisko, które przestało istnieć".

Przedstawiciele wydawców spotkali się z producentami, by zaprezentować im swoją ofertę.  My też serdecznie zachęcamy do zapoznania się z katalogiem, który można przeczytać tutaj:

Tę część Pro Industry wzbogaciły dwa panele prawne:  z udziałem przedstawicieli Gildii Scenarzystów Polskich i Igi Bałos: „Adaptacje filmowe, czyli o konflikcie praw i wspólnych interesach” oraz studium przypadku  zorganizowane wspólnie z kancelarią PORWISZ I PARTNERZY.

Kilka dni później w Warszawie odbyła się kolejna edycja Film the Book, innej inicjatywy związanej z promocją rynku wydawniczego wśród filmowców. To wydarzenie  - także o charakterze systemowym - również uważnie obserwujemy i za kilka dni opublikujemy relację w naszym Serwisie.

Panel o rynku wydawniczym, fot. Adrian Pallash / Off Camera

  Partnerami tegorocznego OFF CAMERA PRO INDUSTRY były:  Torino Film Lab, EAVE – Producers Workshop, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych (KIPA), Kreatywna Europa – Desk Polska, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Kancelaria Porwisz i Partnerzy. Wydarzenie Word2Picture organizowane jest wspólnie z Krakowskim Biurem Festiwalowy, Krakow Film Commission, Krakow Miasto Literatury UNESCO, Festiwal Conrada. Off Camera PRO INDUSTRY jest częścią PROJEKTU FILMOWA MALOPOLSKA (2019 – 2022), nr RPMP.03.03.01-12-0597/18, który otrzymał dofinansowanie Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-20.


Goście panelu wydawniczego, fot. Adrian Pallash / Off Camera




Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  20.05.2022
Zobacz również
Premiera bajki dokumentalnej „Pan Kleks. Wojna i miłość” na 62. Krakowskim Festiwalu Filmowym
Animacja "Belle": frekwencyjny hit
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll