Prezentujemy skład Konkursu Filmów Polskich 26. edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych EnergaCAMERIMAGE. W ramach tego konkursu nagrodzeni zostają zarówno autor zdjęć, jak i reżyser zwycięskiego filmu.
|
Ania (praktycznie nie schodząca w tej
roli z ekranu Magdalena Popławska) i Witek (Michał Żurawski) są
kochającym się małżeństwem. Obok uczucia łączy ich wspólna pasja
pisarsko-dziennikarska. W miarę upływu czasu coraz większym cieniem na
małżeńskiej idylli kładzie się charakter pracy Witka. Mąż Ani jest
korespondentem wojennym, najwyraźniej uzależnionym od adrenaliny, jaką
daje przebywanie w kolejnych punktach zapalnych współczesnego świata.
Witek raz po raz opuszcza dom i udaje się na front, zostawiając Anię z
dwoma kilkuletnimi synami. Nieustające wyczekiwanie powrotu Witka,
połączone z niepokojem, że gdzieś tam dosięgnie go śmiertelna kula,
okazują się dla Ani brzemienne w skutki. Pierwowzorami dwojga głównych
bohaterów 53 wojen były postaci autentyczne – korespondent
wojenny Wojciech Jagielski i jego żona Grażyna Jagielska. Jej
autobiograficzna książka Miłość z kamienia. Życie z
korespondentem wojennym posłużyła za kanwę scenariusza filmu
ukazującego dramatyczne, ale ujmujące oblicze miłości i przywiązania.
Tytuł angielski: 53 Wars
Reżyseria: Ewa Bukowska
Zdjęcia: Tomasz Naumiuk
Produkcja: Studio Munka
Polski dystrybutor: NEXT FILM Sp. z o.o.
Kraj i rok: Polska, 2018 |
|
|
|
|
|
Początek XX w. Ziemie polskie znajdują
się pod zaborami obcych mocarstw. Gdzieś w zaborze rosyjskim młoda
ziemianka, uśpiona eterem przez lekarza, który pragnie bez oporu z jej
strony zaspokoić pożądanie, już nie obudzi się ze snu. Lekarz
wysłuchuje wyroku śmierci. W ostatniej chwili stryczek zostaje
zamieniony na zesłanie – medyk trafia do twierdzy wojskowej w zaborze
austriackim, dowodzonej przez komendanta. Tu, obok codziennej praktyki
lekarskiej, kontynuuje eksperymenty z eterem, dążąc do manipulowania ludźmi,
zawładnięcia ich wolą, emocjami i umysłem. Nieoczekiwanie staje się
obiektem intrygi szpiegowskiej. Tyle o pierwszej, jawnej części Eteru.
Jest jeszcze część druga, tajna, a całość stanowi próbę
reinterpretacji mitu Fausta. Przy czym – jak mówi Krzysztof
Zanussi – odmiennie niż u Goethego stawką nie jest miłość i
rozczarowanie nauką. W „Eterze” doktor wierzy w naukę jako narzędzie do
spełnienia najbardziej wszetecznego z ludzkich pragnień, jakim jest
pełna fizyczna i duchowa władza nad drugim człowiekiem.
Tytuł angielski: Ether
Reżyseria: Krzysztof Zanussi
Zdjęcia: Piotr Niemyjski
Produkcja: Studio Filmowe TOR
Polski dystrybutor: Best Film CO Sp. z o.o.
Kraj i rok: Węgry, Polska, Ukraina, Litwa, 2018 |
|
|
|
|
|
Tym razem nie chodzi o fugę w
znaczeniu, jakie znamy z muzyki, lecz o fugę (dosłownie: ucieczkę, od
angielskiego: fugitive – uciekinier) dysocjacyjną. Uciekinierem jest
mózg człowieka, mogący pozbawić go pamięci o przeszłości, a nawet
wytworzyć jego biegunowo przeciwną osobowość od dotychczasowej, gdy
człowiek ten przeżył silny, długotrwały stres. Fuga dysocjacyjna trwa
od kilku godzin do kilku lat. Osoba dotknięta tym zaburzeniem może
sprawnie funkcjonować jako ktoś o innej tożsamości niż przed jego
wystąpieniem. Alicja była kiedyś Kingą. Nie pamięta siebie z tamtego
okresu, nie wie, kim jest teraz. W dwa lata po zniknięciu z pola
widzenia rodziny zostaje przez nią – dzięki programowi telewizyjnemu –
odnaleziona, ale jej nie rozpoznaje. Z czasem ze strzępów wspomnień
Alicji wyłania się obraz tajemnicy – tego, co wydarzyło się w
przeszłości. Fuga Agnieszki Smoczyńskiej nie jest traktatem
naukowym. To opowieść fabularna, zainspirowana prawdziwą historią,
oparta na scenariuszu Gabrieli Muskały, odtwórczyni głównej roli.
Tytuł angielski: Fugue
Reżyseria: Agnieszka Smoczyńska
Zdjęcia: Jakub Kijowski
Produkcja: MD4 Sp. z o.o.
Polski dystrybutor: KINO ŚWIAT Sp. z o.o.
Kraj i rok: Szwecja, Polska, Czechy, 2018 |
|
|
|
|
|
W Polsce kilka lat temu… Reżyser
filmowy Janusz dowiaduje się, że jego starszy brat Andrzej, który
dzieli z nim tę samą profesję, miał udar i doznał częściowego paraliżu
ciała. Resztę życia spędzi przykuty do łóżka i wózka inwalidzkiego, a
choroba może zaatakować mózg. Od dłuższego czasu stosunki między braćmi
układały się nie najlepiej. Żyliśmy jak pies z kotem, przyzna
kiedyś Janusz, teraz jednak zabiera Andrzeja do swego domu, gdzie
opiekuje się nim z żoną Beatą. Przybywa też żona Andrzeja, Iga. Na
przekór smutnej tematyce, film Janusza Kondratiuka jest nie pozbawioną
humoru opowieścią nie tylko o zmaganiu się z ciężką i postępującą
chorobą bliskiej osoby, ale także o odradzaniu się nadszarpniętych
braterskich więzi. Janusz Kondratiuk, reżyser kultowych Dziewczyn do
wzięcia, opowiedział na ekranie historię własną i rodzonego brata,
Andrzeja Kondratiuka, twórcy pięknych filmów poetyckich, m.in. Gwiezdnego
pyłu i Wrzeciona czasu. Filmowa Iga to w rzeczywistości
aktorka i piosenkarka Iga Cembrzyńska.
Tytuł angielski: A Cat with a Dog
Reżyseria: Janusz Kondratiuk
Zdjęcia: Witold Płóciennik
Produkcja: Akson Studio Sp. z o.o.
Polski dystrybutor: Akson Studio Sp. z o.o.
Kraj i rok: Polska, 2018 |
|
|
|
|
|
fot. Filmicon / Rafał Pijański |
|
|
|
|
|
Akcja filmu rozgrywa się w latach
1900-1945 na Kaszubach – w regionie kulturowym będącym od 1919 roku
częścią polskiego Pomorza nad Bałtykiem. Wcześniej tereny zamieszkałe
przez Kaszubów – zawsze poczuwających się do związków z Polską i
polskością – należały do Prus. Ścieranie się wpływów polskich, w tym
kaszubskich, z niemieckimi niejeden raz zaostrzyło konflikty zbrojne, w
jakie względnie pokojowa koegzystencja ludzi odmiennych narodowości i
kultur, mówiących różnymi językami, ale potrafiących się porozumieć,
przeradzała się pod wpływem wielkich wydarzeń historycznych. Historia,
przede wszystkim obie wojny światowe, tworzy rozległe tło Kamerdynera – epickiej sagi rodzinnej i opowieści o miłości łączącej kaszubskiego
włościanina z pruską arystokratką. Jedną z głównych sekwencji fresku
Filipa Bajona wypełnia masowy mord wielu tysięcy Polaków, wśród nich
Kaszubów, popełniony na początku II wojny światowej w Piaśnicy przez
SS, z pomocą przedstawicieli niemieckiej ludności cywilnej
zamieszkującej Pomorze.
Tytuł angielski: The Butler
Reżyseria: Filip Bajon
Zdjęcia: Łukasz Gutt
Produkcja: Filmicon Dom Filmowy S.C.
Polski dystrybutor: NEXT FILM Sp. z o.o.
Kraj i rok: Polska, 2018 |
|
|
|
|
|
Legnica, miasto średniej wielkości pod
Wrocławiem, schyłkowe lata Polski komunistycznej. Młody chłopak pogrąża
się w narkomanii, szukając w niej odskoczni od szarego życia. Odloty
narkotykowe, burdy, odwyki w szpitalu – to jego codzienność. Już wydaje
się, że ta równia pochyła jest drogą bez odwrotu. Najlepszy ukazuje
kluczowy fragment biografii Jerzego Górskiego – chluby polskiego sportu
wyczynowego, człowieka, który walkę w USA w 1990 r. o tytuł mistrza
świata w podwójnym triatlonie (Double Ironman) poprzedził dramatyczną
walką z demonami własnej przeszłości. Film o wędrówce z dna na szczyt,
wiodącej przez sport, przyjaźń i wielką miłość. Wybitny aktor, Janusz
Gajos, również gra postać autentyczną: już nieżyjącego Marka
Kotańskiego, który pomógł dziesiątkom młodych ludzi w Polsce wyzwolić
się z nałogu brania narkotyków.
Tytuł angielski: Breaking the Limits
Reżyseria: Łukasz Palkowski
Zdjęcia: Piotr Sobociński Jr
Produkcja: Iron Films sp. z o.o.
Polski dystrybutor: Mówi Serwis
Kraj i rok: Polska, 2017 |
|
|
|
|
|
Nina jest trzydziestoparoletnią nauczycielką
języka francuskiego. Zachęcając uczniów do zapoznawania się z odważnymi
obyczajowo dziełami sztuki, naraża się konserwatywnemu otoczeniu. Z
Wojtkiem, mechanikiem samochodowym, tworzy udane małżeństwo, ale nie
może mieć dzieci. Oboje poszukują surogatki. Seria zbiegów okoliczności
i małżeńskich narad sprawia, że zostaje nią Magda, młodsza o mniej
więcej dziesięć lat od Niny, kontrolerka pasażerów na lotnisku.
Stopniowo, nie bez przełamywania oporów i barier psychologicznych,
rodzi się uczucie między Magdą a Niną, dzięki czemu starsza z partnerek
odkrywa uśpione pokłady emocjonalności i seksualności. Namiętny romans
staje się z czasem burzliwy, no i jest jeszcze w tym wszystkim Wojtek. Nina,
intymny, zmysłowy w warstwie erotycznej, dramat psychologiczny, to
przede wszystkim – co często podkreśla reżyserka Olga Chajdas – film o
wielkiej miłości. Odpowiedzialne zadanie spadło na barki aktorów: Julii
Kijowskiej (Nina), Elizy Rycembel (Magda) i Andrzeja Konopki (Wojtek).
Reżyseria: Olga Chajdas
Zdjęcia: Tomasz Naumiuk
Produkcja: Film it Sp. z o.o.
Polski dystrybutor: Film it Sp. z o.o.
Kraj i rok: Polska, 2018 |
|
|
|
|
|
Dziewiętnastoletnia Urszula wraca do
małego rodzinnego miasta po dwóch latach nieobecności. To nie jest
łatwy powrót – w bardzo konserwatywnej społeczności nastolatka, która
przebywała w niemieckim domu publicznym, mimo iż nie działo się to z
jej woli, spotyka się z ostracyzmem. Urszuli wstydzą się nawet
najbliżsi. Ale traktowana jak wyrzutek dziewczyna nie zamierza odgrywać
roli ofiary. Buntuje się przeciw hipokryzji otoczenia, które rzekomo
wyznając chrześcijański system wartości, zaprzecza mu swym postępowaniem.
Co nie znaczy, że „Powrót” jest filmem antykościelnym czy
antyreligijnym. Łatwo zresztą pokazać wiarę sprowadzaną do rytuałów i
wyśmiewać jej odpustowość. A nam bardzo zależało, żeby takich prostych
rozwiązań unikać – mówi reżyserka filmu w wywiadzie. Historia
opowiedziana w Powrocie jest oparta na faktach. Aby na ekranie
uwiarygodnić ją jeszcze bardziej, rolę Urszuli powierzono aktorce
utalentowanej, lecz szerzej nieznanej – świeżo upieczonej absolwentce
szkoły teatralnej Sandrze Drzymalskiej.
Tytuł angielski: Back Home
Reżyseria: Magdalena Łazarkiewicz
Zdjęcia: Wojciech Todorow
Produkcja: Argomedia Sp. z o.o.
Polski dystrybutor: Alter Ego Pictures Sp. z o.o.
Kraj i rok: Polska, 2018 |
|
|
|
|
|
Polska wkrótce po drugiej wojnie
światowej. Władza komunistyczna rękami policji politycznej – Urzędu
Bezpieczeństwa – brutalnie rozprawia się z żołnierzami popieranej przez
większość społeczeństwa Armii Krajowej. Jesienią 1946 roku śmiertelną
ofiarą szykan pada Wacław Szewczyk, pseudonim Odrowąż. Reżim nie tylko
pozbawia go życia, ale także bezcześci jego zwłoki. Hanna i Jakub Szewczykowie
wyruszają z trumną z ciałem w długą podróż, by w oddalonym i spokojnym
miejscu godnie pochować syna. Trasa wiedzie przez pełen
niebezpieczeństw kraj, w którym wiele z tego, co spotyka po drodze
małżeństwo Szewczyków, zaprzecza schematycznemu widzeniu tamtej epoki.
Autentyczna historia niezwykłej eskapady została opowiedziana w Ułaskawieniu z punktu widzenia wnuka Hanny i Jakuba Szewczyków, którym jest reżyser
filmu Jan Jakub Kolski. Zamordowany Wacław Odrowąż Szewczyk był jego
wujem. Ułaskawienie to swego rodzaju film drogi. Niewykluczone,
że można dopatrzeć się tu również elementów poetyki westernowej.
Reżyseria: Jan Jakub Kolski
Zdjęcia: Julian A. Ch. Kernbach
Produkcja: Centrala Film
Kraj i rok: Słowacja, Polska, Czechy, 2018
26. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych EnergaCAMERIMAGE rozpocznie się 10 listopada w Bydgoszczy.
|
|
|
|
|
MR
EnergaCamerimage
Ostatnia aktualizacja: 19.10.2018