PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
NIEPODLEGŁOŚĆ
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
Niepodległość
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
WYDARZENIA
  25.04.2016
Autorka scenografii m.in. do filmów Stanisława Barei, Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Zanussiego. Laureatka Nagrody SFP za wybitne osiągnięcia artystyczne (2013).
Halina Dobrowolska zmarła 23 kwietnia 2016 roku w Gliwicach. Miała 86 lat. Należała do wąskiego grona najwybitniejszych polskich scenografów i dekoratorów wnętrz. Stworzyła oprawy plastyczne do kilkudziesięciu polskich produkcji filmowych. M.in.: "Nie lubię poniedziałku", "Wielka miłość Balzaka", "Czterdziestolatek", "Akcja pod Arsenałem", "Miś", "Dom", "Bohater roku", "Dekalog", "Krótki film o miłości", "Krótki film o zabijaniu", "Podwójne życie Weroniki", "Trzy kolory. Biały", "Cwał" czy też "Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową".

Studia na Wydziale Architektury i Projektowania Wnętrz na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie ukończyła w 1952 roku. Z koleżanką pojechały na festiwal szkolnictwa artystycznego, aby rozejrzeć się, bez specjalnego planu. Tam poznała chłopaków ze szkoły filmowej. - Co masz zamiar robić po studiach? – zapytał Andrzej Munk. - Nie wiesz? To przyjdź do filmu. Był też drugi czynnik. Profesor z ASP polecił ją legendzie polskiej scenografii, Romanowi Mannowi. - To był najcudowniejszy szef na świecie. Na planie „Krzyżaków” pracowało mi się z nim tak dobrze, że najchętniej bym już przy nim została – opowiadała kilka lat temu Dobrowolska.

Prezes SFP Jacek Bromski wręcza Halinie Dobrowolskiej Nagrodę SFP 2013. Fot. Kuba Kiljan/Kuźnia Zdjęć.

Wielokrotnie współpracowała z tuzami X Muzy tj. Stanisław Bareja, Krzysztof Kieślowski czy też Krzysztof Zanussi. Z sentymentem wspominała „Misia”. Stanisław Bareja postawił warunek: wszystkie obiekty mają być blisko wytwórni albo jego domu na Mokotowie. W WFDiF znalazła się dekoracja - słynna toaleta z „Rozmów Kontrolowanych” to autentyczny wychodek wytwórniany. Podziemny klub Pani scenograf znalazła w pobliskiej fabryczce. - Podłoga tonęła w wodzie, trzeba było rzucić kilka desek i oto scenografia gotowa – śmieje się Dobrowolska. Przy serialu „Wielka miłość Balzaka” zgodnie i twórczo pracowała z Tadeuszem Kosarewiczem. Tu szczególnie ważna była dbałość o szczegóły historyczne, gdyż dorobek wielkiego pisarza ma swoje kluby wiernych admiratorów, wyłapujących w balzakowych filmach każdy fałsz. Podczas zdjęć w Leningradzie znalazła w magazynie wspaniałą złotą karocę Orłowa. Wspólnie z rosyjskim historykiem ustalili, że Orłow, jako kochanek carycy, miał prawo do złotego koloru karety – ale miejscowy malarz dekoracji wiedział lepiej i pomalował ją na buraczkowo...

Z Krzysztofem Zanussim zrobiła m.in. „Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową”, cykl „Opowieści weekendowych”, czy „Cwał”. Wiele lat pracowała z Krzysztofem Kieślowskim - Kiedy robiliśmy „Dekalog” poprosił, żebym znalazła mu mieszkania z architekturą osiedla Stawki. Jak w życiu, żadnego budowania dekoracji – wspominała później Dobrowolska. Przejechała, chyba cały Ursynów i wszystkie inne osiedla.- Bardzo ciekawym, choć i stresującym doświadczeniem były różnice między francuską a polską praktyką przy „Podwójnym życiu Weroniki” i „Trzech kolorach”. Trzeba było przekonać ekipę z Paryża, że zakład fryzjerski z „Białego” musi być mały, bo mieści się w „bida-domku” na przedmieściu, a operator na pewno sobie poradzi, nie ma obawy, jest przyzwyczajony do ciasnoty. Dzięki znajomości francuskiego Halina Dobrowolska często pracowała też w koprodukcjach międzynarodowych, m.in. przy realizacji filmu „Wiatr od wschodu” Robera Enrico. W Krakowie stworzyła... księstwo Lichtensteinu!

 




 
MZ
SFP
Ostatnia aktualizacja:  26.04.2016
Zobacz również
fot. Kuba Kilijan/SFP
Konkurs na miniserial o historii Dolnego Śląska w XX wieku
Janusz Majewski otrzyma Platynowe Lwy
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll