Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Spółki medialne podały wyniki za czwarty kwartał 2014 roku lub za cały zeszły rok. Podajemy zestawienie wyników, opublikowanych w kwartalnych raportach.
Jeśli chodzi o Agorę, sytuacja jest dość podobna jak rok temu – przychody wzrastają, ale straty się utrzymują. To co przykuwa naszą uwagę, to zmienna w strukturze przychodów – okazuje się, że dla spółki inwestycja w rynek kinowy była dobrym ruchem. W czwartym kwartale 2014 roku Grupa Agora miała 334 mln zł przychodów, a jej zysk netto wyniósł 9,7 mln zł. Natomiast w całym 2014 roku przychody spółki sięgnęły kwoty 1,102 mld zł, ale miała ona stratę netto wynoszącą 11 mln zł.
Przychody segmentu filmowego i książkowego wzrosły o 29,8 proc. do 100,2 mln zł. Jest to efektem przede wszystkim działalności filmowej, która przyniosła 13,7 mln zł oraz wzrostem przychodów ze sprzedaży biletów do kin o 19,4 proc. do kwoty 46,7 mln zł – co oczywiście spowodowane jest wysoką frekwencją w kinach. Warto wspomnieć, że jednocześnie o 17,6 proc. wzrosły przychody ze sprzedaży barowej w wysokości 15,4 mln zł. Spółka zanotowała wyższe przychody ze sprzedaży reklam w kinach - 9 mln zł.- W czwartym kwartale 2014 roku istotny wpływ zarówno na poziom przychodów, jak i kosztów operacyjnych segmentu miało zaangażowanie Agory w produkcję filmu „Bogowie”. NEXT FILM był dystrybutorem tytułu, który trafił na ekrany polskich kin 10 października 2014 roku. Film był najchętniej oglądanym obrazem w 2014 roku i przyciągnął do polskich kin 2,2 mln widzów - podaje spółka.
W całym 2014 roku przychody Grupy Agory wyniosły 1,102 mld zł, o 2,7 proc. więcej niż rok wcześniej. EBITDA (zysk przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek, podatków oraz amortyzacji) wyniosła 77,7 mln zł, o 24,9 proc. mniej niż rok wcześniej, a spółką miała stratę netto na poziomie 11 mln zł.
TVN szykuje się do sprzedaży. Jak napisał Adam Grzeszak w „Polityce” z 3 marca 2015 roku, zainteresowanie zakupem intratnej telewizji było spore, ale ofertę złożyło tylko trzech poważnych kandydatów: Amerykanie z Time Warner oraz z Discovery Communications i Niemcy z Bauer Media Group. „Mniejszościowy udziałowiec TVN, francuski Canal+ , który w 2011 roku zastrzegł sobie prawo pierwokupu, z niejasnych powodów zrezygnował i swoją część wystawił do wspólnej sprzedaży. Nabywca kupi więc 51 proc. akcji, które zapewnią mu pełną kontrolę i władzę. Negocjacje nie były łatwe, bo sprzedający zażądali wysokiej ceny”, pisze Grzeszak.
Przychody TVN były wyższe o 4,6 proc. w czwartym kwartale, a o 3,6 proc. w całym roku – jak podaje w komunikacie spółka odnotowała, „zgodnie z oczekiwaną stopą wzrostu na niskim jednocyfrowym poziomie – odzwierciedlając najwyższe na rynku wyniki oglądalności oferty programowej TVN w sezonach wiosennym i jesiennym, stały wzrost udziałów kanałów zewnętrznych reprezentowanych przez Premium TV oraz poprawę cen czasu reklamowego w wyniku wdrożenia nowej polityki cenowej, jak również dalszy rozwój oferty nieliniowych treści video”. Zgodnie z przewidywaniami przychody związane z reklamą wzrastają, choć wolniutko – całoroczną dynamika poprawiła się do 5,1 proc. Łączne skonsolidowane przychody na przestrzeni roku wyniosły 1 594 miliony zł, rosnąc rok do roku o 3, 6 proc., podczas gdy przychody związane z reklamą w całym roku 2014 były wyższe o 5,1 proc. Dynamika ta była w pełni zgodna z oczekiwaniami – wynika z raportu
Dług netto (pomimo, jak zaznacza spółka, słabszego kursu wymiany EUR/PLN) zmniejszył się rok do roku o 100 milionów zł do 2,1 miliarda zł na dzień 31 grudnia.
Jak zwykle interesująco przedstawia się sytuacja w działającej od kilku lat na giełdzie spółce Multimedia Polska. Przychody Multimediów ze sprzedaży w 2014 roku wyniosły 705,8 mln zł, o 0,9 proc. więcej niż w 2013 roku. - "Rosnące przychody to głównie efekt wzrostu przychodów w segmencie szerokopasmowego dostępu do internetu. Negatywny wpływ na dynamikę przychodów miał spadek w segmencie telefonii. Niewielki wzrost przychodów Multimedia Polska odnotowały w segmencie telewizji" - cytuje komunikat spółki portal Wirtualnemedia.pl.
Natomiast zysk netto spółki wyniósł w 2014 roku 51,3 mln zł, co oznacza spadek o 27,5 proc. - „Istotny wpływ na wynik netto osiągnięty w 2014 roku miała restrukturyzacja organizacyjna Grupy. W warunkach porównywalnych zysk netto wzrósłby o ok. 10 proc.” - czytamy w Wirtualnych Mediach.
Bardzo dobry wynik zanotowała ATM Grupa. Ponad 153 mln zł wyniosły skonsolidowane przychody ze sprzedaży ogółem po czterech kwartałach 2014 roku. W porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, stanowi to wzrost aż o 26, 2 proc. tj. o blisko 32 mln zł. Jest to również największa wartość przychodów jaką wykazała Grupa kapitałowa ATM w swojej historii. Grupa Kapitałowa ATM odnotowała znaczące zwiększenie zysków oraz marż na każdym z poziomów działalności. Zysk netto wyniósł blisko 18 mln zł, co oznacza prawie trzykrotny wzrost w stosunku do czterech kwartałów ubiegłego roku.
Grupa ATM prowadzi działalność w czterech segmentach operacyjnych - produkcja telewizyjna i filmowa, zarządzanie aktywami trwałymi, nadawanie oraz działalność pozostała. W każdym z nich zanotowano zwiększenie przychodów w stosunku do poprzedniego roku. Produkcja telewizyjna to główny obszar działalności. W ubiegłym roku zostało wyemitowanych przez polskie stacje dwanaście seriali Grupy ATM. Dało to ponad 252 tysiące godzin produkcji premierowych oraz 11,7 tys. powtórek. W 2014 roku spółki Grupy ATM rozpoczęły produkcję nowych seriali dla wiodących stacji - serial obyczajowy „Powiedz tak” dla Telewizji POLSAT, serial kryminalny „Prokurator” dla TVP2 oraz „Strażacy” dla TVP1.
Anna Wróblewska
Wirtualnemedia.pl, rp.pl, Agora SA, TVN, ATM Grupa
Ostatnia aktualizacja: 9.03.2015
fot. SFP
Matka Boża Kodeńska w kadrze
Jerzy Gruza – urodzinowy tort
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024