Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Allan Starski i Irena A. Stanisławska napisali książkę, w której zdradzają kulisy powstawania największych światowych produkcji filmowych. 5 listopada 2013 w Warszawie odbędzie się uroczysta promocja książki „Scenografia”.
- To bardzo osobisty podręcznik, który powstał z potrzeby podzielenia się z przyszłymi i młodymi scenografami moją wiedzą i doświadczeniem. Dobry scenograf musi być kreatywnym twórcą i sprawnym rzemieślnikiem. To on przekłada na język filmu wizję reżysera i operatora, pamiętając o zachowaniu realiów, pilnując kosztów i... broniąc własnych pomysłów inscenizacyjnych – mówi Allan Starski, laureat Oscara i współpracownik najlepszych reżyserów, na czele ze Stevenem Spielbergiem, Andrzejem Wajdą i Romanem Polańskim. Książka ukaże się nakładem Wydawnictwa Wojciech Marzec. Istotnym walorem książki są liczne unikalne dokumenty, rysunki, szkice i fotosy.
Portalfilmowy.pl zamieści relację z promocji książki, a na razie zaprasza do zapoznania się z jej fragmentami.
„Co dzieje się z dekoracją po zakończeniu zdjęć? W hollywoodzkich studiach, gdzie backloty są duże, nie rozbiera się ich. Te miasteczka filmowe zwiedzają potem wycieczki, a jeśli jest taka potrzeba – adaptowane są do kolejnych produkcji. Tak stało się chociażby ze zbudowaną przeze mnie do filmu 'Pianista' ulicą. Studio w Babelsbergu, w którym powstała, zdecydowało o jej pozostawieniu. Zagrała w przynajmniej 12 innych filmach, np. w 'Bękartach wojny' Quentina Tarantino”.
„Jak bardzo scenograf może ingerować w plener? W filmie 'Notturno' jest moment, gdy grupa artystów na czele z Szubertem urządza wycieczkę do lasu. Docierają nad wodospad i zdumieni widzą, że po jego skałach nie spływa woda. Schubert domyśla się, że przyczyną są zwalane przez drwali dynamitem ogromne drzewa, które padając zatamowały bieg strumienia. W ścianie skalnej u podnóża wodospadu Schubert dostrzega wejście do groty. Proponuje partnerce, by do niej weszli. A kiedy są w środku, nagle z potężnym hukiem spiętrzona woda rusza w dół. Kręciliśmy sceny w przepięknych lasach pod Salzburgiem, w których znajdują się wspaniałe wodospady, dlatego wybraliśmy z moim Location Managerem dwa spośród nich, z zamykanymi śluzami. Kiedy pokazaliśmy je reżyserowi, oznajmił: 'Chyba żartujecie? Te wodospady zna każdy Austriak, bo tu przyjeżdżają wszystkie wycieczki. Chcę mieć prawdziwie <<dziki>> wodospad'. Znaleźliśmy taki wodospad, reżyser wyraził aprobatę. Stanąłem przed problemem, jak zatrzymać wodę. Powyżej wodospadu znalazłem miejsce, w którym zapierając się o drzewa stojące po dwóch stronach rzeki, można było zbudować tamę ze śluzą. Wodospad znajdował się na terenie Parku Narodowego, więc na tak poważną ingerencję musiałem mieć zgodę czternastu różnych instytucji. Pamiętam moją dumę, kiedy siedziałem u stóp wodospadu i przez radio dawałem polecenie otworzenia śluzy. Na mój sygnał woda spadała z tak wielkim impetem, że zrywający się wiatr porywał z drzew jesienne liście, które malowniczo krążyły w powietrzu (...)”.
- To bardzo osobisty podręcznik, który powstał z potrzeby podzielenia się z przyszłymi i młodymi scenografami moją wiedzą i doświadczeniem. Dobry scenograf musi być kreatywnym twórcą i sprawnym rzemieślnikiem. To on przekłada na język filmu wizję reżysera i operatora, pamiętając o zachowaniu realiów, pilnując kosztów i... broniąc własnych pomysłów inscenizacyjnych – mówi Allan Starski, laureat Oscara i współpracownik najlepszych reżyserów, na czele ze Stevenem Spielbergiem, Andrzejem Wajdą i Romanem Polańskim. Książka ukaże się nakładem Wydawnictwa Wojciech Marzec. Istotnym walorem książki są liczne unikalne dokumenty, rysunki, szkice i fotosy.
Portalfilmowy.pl zamieści relację z promocji książki, a na razie zaprasza do zapoznania się z jej fragmentami.
„Co dzieje się z dekoracją po zakończeniu zdjęć? W hollywoodzkich studiach, gdzie backloty są duże, nie rozbiera się ich. Te miasteczka filmowe zwiedzają potem wycieczki, a jeśli jest taka potrzeba – adaptowane są do kolejnych produkcji. Tak stało się chociażby ze zbudowaną przeze mnie do filmu 'Pianista' ulicą. Studio w Babelsbergu, w którym powstała, zdecydowało o jej pozostawieniu. Zagrała w przynajmniej 12 innych filmach, np. w 'Bękartach wojny' Quentina Tarantino”.
„Jak bardzo scenograf może ingerować w plener? W filmie 'Notturno' jest moment, gdy grupa artystów na czele z Szubertem urządza wycieczkę do lasu. Docierają nad wodospad i zdumieni widzą, że po jego skałach nie spływa woda. Schubert domyśla się, że przyczyną są zwalane przez drwali dynamitem ogromne drzewa, które padając zatamowały bieg strumienia. W ścianie skalnej u podnóża wodospadu Schubert dostrzega wejście do groty. Proponuje partnerce, by do niej weszli. A kiedy są w środku, nagle z potężnym hukiem spiętrzona woda rusza w dół. Kręciliśmy sceny w przepięknych lasach pod Salzburgiem, w których znajdują się wspaniałe wodospady, dlatego wybraliśmy z moim Location Managerem dwa spośród nich, z zamykanymi śluzami. Kiedy pokazaliśmy je reżyserowi, oznajmił: 'Chyba żartujecie? Te wodospady zna każdy Austriak, bo tu przyjeżdżają wszystkie wycieczki. Chcę mieć prawdziwie <<dziki>> wodospad'. Znaleźliśmy taki wodospad, reżyser wyraził aprobatę. Stanąłem przed problemem, jak zatrzymać wodę. Powyżej wodospadu znalazłem miejsce, w którym zapierając się o drzewa stojące po dwóch stronach rzeki, można było zbudować tamę ze śluzą. Wodospad znajdował się na terenie Parku Narodowego, więc na tak poważną ingerencję musiałem mieć zgodę czternastu różnych instytucji. Pamiętam moją dumę, kiedy siedziałem u stóp wodospadu i przez radio dawałem polecenie otworzenia śluzy. Na mój sygnał woda spadała z tak wielkim impetem, że zrywający się wiatr porywał z drzew jesienne liście, które malowniczo krążyły w powietrzu (...)”.
Wrób
Wydawnictwo Wojciech Marzec
Ostatnia aktualizacja: 21.10.2013
Alvernia i Sony zapraszają na szkolenie
Nowy polski film dla dzieci z ważną nagrodą
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024