PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  28.05.2012

Scenarzyści, reżyserzy i producenci rozmawiali z przedstawicielami PISF na temat developmentu. Spotkanie zorganizowała Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych we współpracy z Media Desk Polska i Stowarzyszeniem Filmowców Polskich.

Tematem spotkania były zmiany w systemie dofinansowania developmentu. Spotkanie otworzył Maciej Strzembosz, Prezes KIPA, mówiąc o tym jak niewiele projektów, które otrzymały dofinansowanie na developmencie wnioskuje potem o finansowanie na produkcję, co jeszcze nie jest alarmujące, gorzej, że wiele projektów, które otrzymują dotacje na produkcję nie przeszły uprzednio żadnego developmentu. Podstawowe dane do rozmowy podał Wojciech Hoflik z PISF. Od początku funkcjonowania Instytutu na development zostało złożonych 900 wniosków, z czego rozpatrzono 713 (resztę odrzucono ze względu na błędy formalne), 308 otrzymało pozytywną decyzję ekspertów. W tych 308 projektach 149 to projekty filmów fabularnych i z tej puli 65 złożyło wnioski na produkcję, 17 otrzymało dofinansowanie, ale umowę podpisano tylko na 9 filmów. 

Joanna Kos-Krauze, Włodzimierz Matuszewski i Dawid Janicki, fot. KIPA

Duża część dyskusji poświęcona była określeniu skuteczności developmentu, ponieważ dla PISF efektywność to ilość złożonych wniosków na produkcję, z kolei twórcy oraz producenci stanowczo protestują przeciwko takiemu rozumieniu skuteczności. Ponieważ development to koszt ryzyka. Rozwija się projekt po to, żeby ocenić czy jego produkcja ma sens. W toku developmentu oczywiście rozwija się scenariusz, konsultuje go, bierze się udział w pitchingach, warsztatach, dokumentuje się temat, ale wszystko to po to, żeby ocenić czy mający powstać film powinien być produkowany. Lepiej bowiem wydać 100 czy 200 tys. złotych na development i podjąć decyzję, że ten projekt trzeba porzucić (czasem z tego powstaje inny), niż wydać kolejne 10 mln złotych na produkcję nieudanego filmu.

Ewa Jastrzębska i Jarosław Szoda, fot. KIPA

Joanna Wendorff-Oestergard przedstawiła zasady dofinansowania developmentu w programie Media. Podstawową różnicą wobec systemu w PISF była między innymi kwota procentowa dofinansowania: aż 70 proc. w porównaniu z 50 proc. z PISF. Dodatkowo w Media istnieje także możliwość składania pakietów (tzw. slate) od 3 do 9 projektów w jednym wniosku. Różnice w dofinansowaniu procentowym są znaczne także w przypadku różnych krajowych instytutów, w Danii to aż 90 proc.!

Wnioski z żywej dyskusji trwającej cały piątek podsumowane zostały w sobotę 26 maja. Ewa Borguńska przedstawiła podstawowe propozycje zmian w systemie dofinansowywania develepmentu przez PISF. Konkretne propozycje mają zostać przedstawione kierownictwu Instytutu i dalej konsultowane w środowisku. Jednak wszyscy uczestnicy spotkania podkreślali jak kluczową rolę w przygotowaniu dobrego filmu ma dogłębny proces developmentu oraz że należy w ten okres prac nad filmem inwestować jak najwięcej pracy i czasu, co przyniesie nie tylko lepsze rezultaty jeśli chodzi o wymiar artystyczny filmu, często to także olbrzymie oszczędności już w trakcie produkcji.

W spotkaniu udział wzięli m.in. Maciej Strzembosz i Ewa Borguńska z KIPA, Wojciech Hoflik, Jerzy Bart, Jacek Fuksiewicz i Artur Majer z PISF, twórców reprezentowali: Feliks Falk, Krzysztof Krauze, Joanna Kos-Krauze, Maciej Karpiński, Przemysław Nowakowski, Andrzej Fidyk, Eustachy Rylski, Marek Serafiński i Włodzimierz Matuszewski, z łódzkiej filmówki przyjechał rektor Mariusz Grzegorzek, ze Studia Munka Dariusz Gajewski i Ewa Jastrzębska, oraz wielu producentów, m.in.: Wojciech Danowski, Sławomir Jóźwik, Wojciech Kabarowski, Anna Wydra, Kuba Kosma, a także Jan Dowjat ze Script Forum, Jarosław Szoda, operator, reprezentujący również EAVE w Polsce czy Kuba Cuman ze Stowarzyszenia Film 1, 2.

Pełna lista uczestników spotkania

Spotkanie poświęcone developmentowi odbyło się w dniach 25-26 maja w Serocku.

Oriana Kujawska-Dowjat
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  28.05.2012
Zobacz również
Znamy zwycięzców Dolnośląskiego Konkursu Filmowego
Protest przeciw zwolnieniu Zwinogrodzkiej z TVP
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll